جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازیهای محلی همدان

تاریخ بروزرسانی :
۹ خرداد ۱۳۹۴

بازی‌های استان همدان عبارتند از:

آبجی گلبهار، آقا سلام، اتلماقویش، الک زنبه، اینچیله بادام قاجده بیردام، بازی قلاغه، ترکه‌بازی، تنوره تنوره، دُرنه، دستمال گوتورده، دوز، زو، شاتی‌شوتی، صید و حصار، قاپ‌بازی، قِدبازی، کمربازی، کوف‌بازی، گوشله (کوزه)، گوی‌بازی، لنگه، مورچه‌داره، یک قل دوقل و …
اتلما قویش (همدان )
دو تن از بازیکنان مقابل هم روی زمین می‌نشینند و یکی از پاهای خود را به‌طرف هم دراز می‌کنند به‌ طوری‌که کف پای آنها به‌هم بچسبد و پنجه ٔ پاهای آنها به‌طرف بالا باشد. بازیکنان دیگر از روی آن می‌پرند. پس از هر پرش چیزی بر ارتفاع پاها اضافه می‌شود. نوبت بعد پای دیگر خود را روی پای قبلی می‌گذارند. بعد پنجه ٔ یک دست، سپس پنجه ٔ دست دیگر به‌همین ترتیب، طبعاً هرچه بر ارتفاع اضافه می‌شود پریدن از روی آن دشوارتر می‌شود. بعد از چند نوبت برای افزودن بر ارتفاع از نیروهای کمکی استفاده می‌کنند. هرکس در هنگام پریدن پایش به مانع اصابت کند، سوخته است و از بای کنار می‌رود و برنده کسی است که بدون خطا از روی تمام موانع بپرد .
دُرنه (روستاهای اطراف نهاوند )
دایره‌ای به قطر ۴-۵ متر می‌کشند و چهارنفر روی خط می‌ایستند و چهار شلاق را زیر پای خود روی محیط دایره قرار می‌دهند. بازیکنان گروه دیگر سعی می‌کنند به این گروه حمله کنند و شلاق را از زیر پای آنها بیرون بکشند و دُرنه کنند یعنی با کمربند به آنها حمله کنند که اگر موفق شوند افراد گروه داخل دایره پس از کتک خوردن با شلاق بیرون می‌آیند و جای خود را با گروه دیگر عوض می‌کنند .
زو (نهاوند )
بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند و زمین بازی را که مستطیل شکل است به دو بخش تقسیم می‌کنند که هر بخش متعلق به یک گروه خواهد بود. به قید قرعه یک گروه بازی را آغاز می‌کند. یکی از افراد این گروه باید به زمین گروه رقیب وارد شود و در حالی‌که با یک نفس زو می‌کشد سعی کند افراد گروه مقابل را بزند و به زمین خود برگردد، بدون آنکه نفس تازه کند. اگر قبل از برگشتن به زمین خود نفس آن تمام شد یا توسط بازیکنان گروه رقیب دستگیر شد سوخته است. ولی اگر توانست کسی را بزند و برگردد آن بازیکن می‌سوزد و از بازی کنار می‌رود. این بازی تا سوختن بازیکنان یک گروه ادامه پیدا می‌کند. هر گروه که امتیاز بیشتری کسب کند برنده است .
قِدبازی (همدان )
بازیکنان پول را به دیوار (سنگی یا آجری) می‌زنند و رها می‌کنند. هرکس بتواند با این طریق و استادی خاص، پول خود را به اندازه ٔ ‘یک وجب یا چارانگی یا شستی ‘ نزدیک پول دیگران بی‌اندازد، نسبت به اندازه‌ها مقداری پول برنده می‌شود .

1672 بازیهای محلی همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 13 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سوگل

    خیلی عالی بود به درد تحقیقم خورد ممنون

    ۶ بهمن, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • سوگل

    خیلی به درد تحقیقم خورد ممنون

    ۶ بهمن, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *