جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازار گردشگری البرز سکه می‌شود؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

به هرگوشه البرز که سفر کنی، زیبایی‌های چشم‌نوازی از جلوه‌های طبیعت می‌بینی که مجموعه آنها را در کمتر استانی می‌توان مشاهده کرد. جنگل‌های انبوه البرز جنوبی، رودخانه خروشان کرج، کویر خشک اشتهارد و غارهای طبیعی شهرستان طالقان تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های طبیعت بکر استان البرز است. جاذبه‌هایی که نه تنها گردشگران استان‌های دیگر بلکه البرزنشینان نیز از اغلب آنها بی‌اطلاعند. ناشناخته بودن این زیبایی‌ها باعث شده با نزدیک شدن به هر تعطیلی چند روزه، شاهد بستن ساک و چمدان خانواده‌های زیادی باشیم که چشم بر زیبایی‌های محل سکونت خود بسته و راهی استان‌های دیگر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، شاید با خود فکر کنیم چرا البرزی‌ها این قدر با زیبایی طبیعت محل سکونت خود بیگانه‌اند و این جلوه‌های خدادادی را در مناطق دیگر کشور جستجو می‌کنند. بدون شک مهاجر پذیر بودن البرز دلیل موجهی برای این امر نیست و ریشه آن را باید در نبودن امکانات و زیرساخت‌های مناسب گردشگری، اطلاع‌رسانی نامناسب درخصوص این جاذبه‌ها و بی‌توجهی مسئولین برای عملی کردن طرح‌های ویژه گردشگری در این استان جستجو کرد. باید پذیرفت ضعف‌های حوزه گردشگری استان امروز به گرهی تبدیل شده که نه تنها با دست بلکه با دندان هم باز نمی‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری استان مناسب نیست

احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساخت‌های گردشگری در البرز به خبرنگار ایسنا گفت: واقعیت این است که زیرساخت‌های گردشگری البرز نمی‌تواند به نیاز همه گردشگرانی که قصد توقف در این استان را دارند به خوبی پاسخ دهد.

وی افزود: درشرایط فعلی دو رویکرد می‌توان اتخاذ کرد که اولی عدم پذیرش و استقبال از گردشگران چند روزه استان است و دیگری این است که به فراخور زیرساخت‌ها و امکانات موجود از این میهمانان ناخوانده پذیرایی کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد دوم رویکرد تقاضا محور نام دارد که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکاشوند توضیح داد: نباید به بهانه این که در البرز هتل چند ستاره، اقامتگاه‌های مناسب و قابل دسترس و … وجود ندارد با بی‌میلی و نارضایتی از گردشگران میزبانی کنیم؛ چرا که ورود این گردشگران باعث می‌شود ضعف‌های موجود درزیرساخت‌های گردشگری استان بیش از پیش نمایان شود.

این مسئول اظهارکرد: با نمایان شدن این ضعف‌ها مسئولان کلان مجاب می‌شوند که متناسب با تقاضای موجود برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات حوزه گردشگری اقدام کنند.

ترکاشوند یادآورشد: بدون شک تا زمانی که حس نیاز برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان درمیان مسئولان به وجود نیاید شاهد اتفاقات بزرگی دراین حوزه نخواهیم بود.

ضرورت تغییر نگاه مسئولان به استان

وی اضافه کرد: برای ایجاد این حس نیاز باید دیدگاه «البرز استانی عبوری و گذری است» در ذهن مسئولان اصلاح شود؛ چراکه علی رغم این که این استان سالیان سال به عنوان شاهراه ارتباطی چندین استان مطرح بوده ولی بیش از برخی از استان‌ها مکان تاریخی، طبیعی، زیارتگاهی و … را درخود جای داده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز گفت: بدون شک بخش کوچکی از این ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری می‌تواند انگیزه توقف یک یا دو روزه را در مسافران ایجاد کنند.

توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری گردشگری به یک اندازه اهمیت دارد

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که زیرساخت‌های گردشگری صرفاً به هتل و رستوران و اقامتگاه محدود نمی‌شوند، ادامه داد: زیرساخت‌های گردشگری به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند که بدون اغراق باید گفت هردوی این بخش‌ها به اندازه هم اهمیت دارند.

این مسئول با بیان این که برخلاف بسیاری از استان‌ها حس میزبانی در البرز نشینان کم رنگ است، گفت: متاسفانه به واسطه این که بسیاری از البرز نشینان مهاجر هستند حس میزبانی ازگردشگران درآنها پررنگ نیست که این امر به ضعف در زیرساخت‌های نرم افزاری بخش گردشگری بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این ضعف معاونت گردشگری درطول سال چندین کارگاه آموزشی، نشست عمومی و همایش برگزار می‌کند تا اطلاعات مردم درزمینه نتایج حضور گردشگران در مناطق مختلف استان افزایش یابد.

ترکاشوند افزود: مردم باید به این باور برسند که حضور گردشگران در استان یک جریان مثبت اقتصادی و فرهنگی است و باعث تغییر در کمیت و کیفیت زندگی آنها می‌شود.

وی درادامه به تلاش برای آشناسازی مردم با جاذبه‌های گردشگری استان اشاره کرده و ادامه داد: علی‌رغم اعتبارات و بودجه‌های محدود سال گذشته ۱۸ هزار نسخه بروشور مناطق دیدنی و نقشه گردشگری استان تهیه و درمیان شهروندان البرزی و مسافران توزیع شد.

این مسئول ابراز کرد: برای این که تبلیغات جاذبه‌های گردشگری استان بازخورد مناسبی داشته باشد باید دربازه زمانی یک ساله یک میلیون و ۸۰۰ هزارنسخه بروشور و نقشه گردشگری درمیان مردم توزیع شود.

تعامل بین بخشی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان ضعیف است

وی گفت: معاونت گردشگری که توان تامین هزینه چاپ این اقلام تبلیغاتی را ندارد بنابراین باید از بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها کمک بگیرد.

ترکاشوند توضیح داد: همان طور که گفته شد معرفی جاذبه‌های گردشگری استان به همکاری بین بخشی نیاز دارد ولی متاسفانه صدا و سیما و شهرداری که می‌توانند دراین زمینه نقش پررنگی ایفا کنند حمایت چندانی از میراث فرهنگی ندارند .

وی ابراز کرد: درحال حاضر نقش صدا و سیما در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کمتر از پنج درصد است وجلسات متعددی که با شهرداری برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان برگزار شده نیز خروجی چندانی نداشته است.

میراث فرهنگی متولی ساخت هتل نیست

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز درخصوص ضرورت توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری حوزه گردشگری استان گفت: دولت دراین بخش می‌تواند از طریق ایجاد امنیت سرمایه گذاری، اعطای تسهیلات کم بهره به سرمایه گذار، تسهیل شرایط سرمایه گذاری از جمله کاهش نرخ مالیات و … شرایط لازم برای مشارکت بخش خصوصی را فراهم کند.

وی با اشاره به این که ساخت هتل و اقامتگاه و … از وظایف معاونت گردشگری میراث فرهنگی نیست، ادامه داد: این معاونت به عنوان مجری قوانین دراین حوزه دخالتی ندارد و تنها می‌تواند زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کند.

این مسئول یادآورشد: درحال حاضر شاهد ساخت دو هتل دراستان هستیم که امید است با تزریق سرمایه مناسب تا پایان سال به بهره برداری برسند.

نگاه عمومی به مقوله گردشگری تغییر کرده است

ترکاشوند با بیان این که نگاه عمومی نسبت به مقوله گردشگری تغییرکرده، گفت: درطول‌های گذشته شاهد افزایش تعداد دفاتر گردشگری،آژانش‌های مسافرتی و افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه گردشگری بوده‌ایم که نشان می‌دهد نگاه مردم نسبت به مقوله گردشگری درحال تغییر است که این امر نوید بخش توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های این حوزه در سال‌های آینده است.

وی افزود: مسئولان استان باید شرایطی فراهم کنند که درآینده‌ای نزدیک شاهد اتقای کمی و کیفی صنعت گردشگری استان به عنوان یکی از صنایع مولد دنیای امروز باشیم؛ چراکه توسعه این صنعت می‌تواند مسیر توسعه همه جانبه استان را فراهم کند.

گردشگری صنعتی درآمد زا است

سید حمید طهایی، استاندار البرز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: صنعت گردشگری در دنیای امروز به یکی از صنایع مهم و درآمدزای کشورها تبدیل شده است.

وی افزود: البرز به واسطه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و … که درخود جای داده می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور شناخته شود.

وی یادآورشد: بدوشک برای شناساندن این جاذبه‌ها دستگاه‌های مختلف استان باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند؛ چراکه این کار از عهده یک اداره از جمله میراث فرهنگی بر نمی‌آید.

استاندار البرز خاطرنشان کرد: رونق گردشگری توسعه اقتصادی استان را درپی دارد و با اشتغال زایی می‌تواند به ایجاد درآمد پایدار برای شهروندان کمک کند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه صنعت گردشگری

وی توضیح داد: صنعت گردشگری یکی از مصادیق مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه علاوه بر تکیه بر منابع داخلی با کمترین هزینه درآمد زیادی به دنبال دارد.

طهایی اظهار کرد: باید به دنبال ایجاد فرصت‌های مناسب برای جذب سرمایه گذاران بخشی خصوصی باشیم تا درآینده‌ای نه چندان دور زیرساخت‌های گردشگری استان را ارتقا دهیم.

استاندار البرز در پایان گفت: بدون ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و همچنین اطلاع رسانی درست نمی‌توان به توسعه این صنعت در استان امیدوار بود.

المیرا اگیر – خبرنگار ایسنا منطقه البرز
منطقه حفاظت شده البرز مرکزی6 بازار گردشگری البرز سکه می‌شود؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد