جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازار مسگرهای شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ دی ۱۴۰۰

بازار مسگرهای شیراز یکی از بازارهای قدیمی شیراز است که در محله درب شاهزاده قرار گرفته است . این بازار بقایای بازار قیصریه است که توسط امام قلی خان در غرب مدرسه خان ساخته شد. مصالح بکار رفته در این بازار آجر و گچ می باشد، بازار مرغ و اردوبازار را به یکدیگر متصل می کند به گونه ای که اردوبازار در جنوب بازار وکیل و در مقابل بازار مرغ قرار می گیرد و در امتداد شرق و غرب هم بازار مسگرها قرار می گیرد. این بازار که در زمان قاجاریه بر اثر زلزله ویران شد، در سال ۱۲۹۹ ه.ق. مرمت شد و هم اکنون مرکز فروش اسباب منزل می باشد .

بازار مسگرها بازار مسگرهای شیراز

کارخانه مس

در زمان‌های گذشته شهر شیراز کارخانه مس داشت و به هر کجا که چشم می‌افتاد دست سازه‌های مسی را مشاهده می‌کردید. مردم با ذوق و علاقه آنها را تهیه می‌کردند تا در زندگی خود از این ظروف استفاده کنند. تعداد این مغازه‌ها در گذشته بسیار زیاد بود، اما اکنون تعداد آنها کاهش یافته و فقط می‌توان شماری از آنها را در بازارهای اطراف مشاهده کرد. بازار مسگرهای شیراز شباهت بسیار زیادی به بازار وکیل دارد و به گونه زیبایی طراحی شده است. باید گفت که سقف این بازار بسیار هنرمندانه ساخته شده و هنر دست معمارانی زیادی است. سقف بازار مسگری طراحی و معماری بسیار چشم نواز و خیره کننده‌ای دارد.

در این سقف از تویزه استفاده شده و دارای دریچه‌های زیادی است. این دریچه‌ها نور آفتاب را به داخل راه می‌دهند و نقطه خوبی برای جابه جایی هوا در محیط داخل با محیط بیرون هستند. مغازه و یا همان حجره‌های مسگری کمی پایین‌تر از سطح زمین و یا هم سطح آن هستند. ارتفاع این حجره‌ها در بازار بر اساس نوع استفاده آنها تعین می‌شد.

756 بازار مسگرهای شیراز

رکود بازار

امروزه این بازار زیاد پر سر و صدا نیست و تعداد کمی از حجره‌ها باقی مانده است. بیشتر حجره‌ها تبدیل به مغازه‌های لباس فروشی و پارچه فروشی شده‌اند و از حجره‌های مسگری قدیمی نشانی نیست. باید اشاره کرد که این مغازه‌های باقی مانده مکان بسیار مناسبی برای دیدن سیر تحولاتی است که بر روی ظروف مسی رخ می‌دهد. نه تنها می‌توان از نزدیک شاهد تحولات ظروف بود، بلکه می‌توان بهترین ظروف را انتخاب کرد و از میان آنها تعدادی خرید. با این کار می‌توان هنر و ظرافت دست هنرمندان یا همان مسگران را در هر زمانی بر روی ظروف مختلف مشاهده کرد و هنر آنها را ستود. یکی از لذت‌های اصلی این بازار گشت‌وگذار در میان دالان‌های تو در توی آن است که برای هر فرد هیجان انگیز خواهد بود. همین موضوع این مکان را به یکی از زیباترین مکان های دیدنی شیراز بدل کرده است.

758 بازار مسگرهای شیراز

نحوه دسترسی

آدرس : شیراز محله درب شاهزاده

755 بازار مسگرهای شیراز

759 بازار مسگرهای شیراز

760 بازار مسگرهای شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    وقتی نزدیک این بازار میشید صدای برخورد چکش به مس خیلی به گوش میرسه و بازار خوبی هست

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    خیلی محصولاتشون قشنگه و البته خیلی هم گرون.بعید میدونم مردم عادی بتونن از این بازار خریدی داشته باشن

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد