رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۰

بازار بزرگ سمنان

لینک این مطلب کپی شد!

بازار بزرگ سمنان ، در حدود ۱۸۰ سال قبل، در اوایل سلطنت سلسلة قاجاریه ساخته شد. بازار سمنان که به سبک معماری سنتی ایران با سقف‌های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقة کویری ساخته شده بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است. در گذشته، بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله (بازار مرده‌ها) بوده است.

بازار سمنان که به سبک معماری سنتی ایران با سقف های خشتی و آجری متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده , بزرگترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است . در کذشته بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاء الدوله (بازار مرده ها) بوده است.

بازار بزرگ سمنان

معماری بازار

بازار عمومی شهر که به سبک معماری سنتی ایران و با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری با سقف‌های خشتی و آجری در حدود ۱۸۰ سال قبل در دوره قاجاریه ساخته شده است. بزرگترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجاری و خدماتی است . در گذشته بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار ، بازار حضرت و بازارکوچک جلو خان بوده است . بازار شمالی که تقریباً ۵/۱ کیلومتر طول دارد و کماکان به نام قدیمی خود راسته بازار خوانده می‌شود، از بالای شهر یعنی تقاطع خیابان‌های نظامی و یغما (شهدا) آغاز می‌شود و تا خیابان امام خمینی ادامه می‌یابد. شامل ۲۵۴ باب مغازه می باشد .

تکیه ناسار

در این بازار سه حمام قدیمی ، ۵ مسجد و ۴ کاروانسرای مخروبه وجود دارد. تکیه ناسار از تکایای معروف این بازار است. که در گذشته و حال محل گرد آمدن هیئت های عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعا است . نمای سر در شمالی و نمای سر در جنوبی این بازار با کتیبه هایی زیبا از کاشی های لاجوردی پوشانده شده است. بزرگ‌ترین آب‌انبار سمنان و یک مسجد کوچک در این تکیه قرار دارد. سقف تکیه را شیروانی بزرگ با پنجره های مشبک پوشانده است. در جریان نوسازی سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، دو سر در بسیار زیبا در شمال و جنوب راسته بازار ساخته شد.

بازار بزرگ سمنان

تکیه پهنه

بازار جنوبی در امتداد راسته بازار است و به سبب نزدیکی با حرم مطهر حضرت یحیی بن موسی رضا بازار حضرت خوانده می‌شود. بازار حضرت به طول تقریبی ۲۰۰ متر از خیابان امام خمینی شروع شده است و به تکیه بزرگ پهنه که در محل اسفنجان قرار دارد، ختم می‌شود. این بازار دارای ۵۰ باب مغازه است. در شمال بازار حضرت سر در جالب توجهی بنا شده که به سر در جنوبی راسته بازار شباهت کامل دارد.

دو قسمت این بازار طوری ساخته شده که در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها نسبتاً گرم است. در چند سال قبل که این بنای تاریخی رو به خرابی بود، با کوشش فرماندار کل وقت با صرف هزینه‌ای قابل توجه، آن را تعمیر کردند و سقف‌های فروریخته منار را با آجر بازسازی کردند. برای استحکام و زیبایی آن در پایه‌ها تا ارتفاع تقریباً یک متر و نیم از سیمان و در قسمت بالای آن تا زیر تاق‌های ضربی از آجر قرمز استفاده شده است.

نحوه دسترسی

آدرس : سمنان -خیابان امام خمینی- خیابان شهدا

بازار بزرگ سمنان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *