رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ تیر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ – به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ماجرای تسخیر موزه شهر توسط اعضای شورای شهر تبریز داستان نه چندان جدیدی است که از همان روزهای آغاز به کار شورای چهارم مطرح شد و با قول مساعد اعضا برای تخلیه سریع این مکان فرهنگی و تاریخی همراه شد.

حالا یک سال از آن روزها گذشته و انگار معنای «سریع‌ترین زمان ممکن» هم تبدیل به شوخی و وعده‌ای دلخوشانه برای شهروندان شده است. در این مدت ولی شورای شهری‌ها هم بیکار ننشستند و هر از گاهی با مطرح کردن مکانی جدید سعی داشتند توجه خود به این موضوع را حتی در حالت کلامی نیز نشان دهند.

گزینه‌ها و مکان‌های مختلفی که دامنه آن از محل پادگان تبریز تا ساختمان شهرداری منطقه یک ادامه پیدا کرد و البته که در این بین نام مکان‌های زیاد دیگری هم زمزمه می‌شد تا همچنان موضوع را داغ نگه دارد.

شهردار تبریز برگی تازه رو کرد

با توجه به گذشت سریع زمان و سرآمد وعده‌ها، شورای شهر تصمیم‌‌گیری برای مکان قطعی این اسباب کشی ِ شهری را به کمیسیون عمران و شهرسازی خود سپرد تا با بررسی دقیق و کارشناسانه تکلیف این ماجرا مشخص شود. ولی حالا بعد از اینکه چند هفته از این بررسی‌ها گذشته و کمیسیون نتیجه بررسی‌های خود را مطرح می‌کند، از طرفی شهردار تبریز برگی تازه رو می‌کند؛ برگی که تمام آردهای الک کرده کمیسیون عمران را به راحتی کنار می‌زند.

صادق نجفی در جلسه دیروز شورای شهر تبریز در حالی از پیشنهاد فرمانداری تبریز برای واگذاری محل این مرکز به شهرداری خبر می‌دهد که با جبهه‌گیری صریح شورای شهری‌ها روبه‌رو می‌شود، چرا که انتظار می‌رفت این تصمیم‌گیری پیش از آنکه به این مرحله برسد، به تصویب شورا در آمده باشد.

نجفی هم با بیان اینکه این طرح در قالب تهاتر صورت گرفته و در تهاتر هم نیاز به تصویب شورا نیست، می‌گوید: بر اساس طرحی که در قالب تهاتر، اواخر سال گذشته عنوان شده است، فرمانداری تبریز پیشنهاد داده تا بنای این مرکز به محل کنونی شهرداری منطقه یک انتقال داده شود و در عوض محل کنونی فرمانداری تبریز در اختیار شهرداری تبریز قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در صورت عملی شدن این پیشنهاد بنای کنونی فرمانداری تبریز با توجه به نبود استحکام لازم، تخریب شده و به سه طبقه پارکینگ و همچنین یک پارک و محوطه فضای سبز تبدیل می‌شود.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه این توافق قبل از نوروز امسال صورت گرفته است، می‌گوید: طبق این توافق شهرداری منطقه یک نیز تبدیل به ساختمان فرمانداری شده و همچنین زمینی به وسعت ۱.۵ هکتار در منطقه همافر ولیعصر برای احداث ساختمان شورای شهر تبریز در نظر گرفته شده است.

تخلیه موزه شهر تبریز توسط شورای شهر تبریز طی یک ماه آینده

البته آقای شهردار زمانی از این توافقات صورت گرفته خبر می‌دهد که پیش از آن ایران آهور، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تبریز از اقدامات صورت گرفته در خصوص تعیین مکان کوچ اهالی شورای شهر گزارش مفصلی ارائه داده بود.

آهور در گزارش خود عنوان می‌کند: مکان دائمی استقرار اعضای شورای شهر تبریز باید تا یک سال مشخص می‌شد. در طی این یک سال اخیر چند جا برای انتقال این مکان مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به پادگان ارتش، جنب دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی، ساختمان ثبت اسناد و… اشاره کرد.

او با بیان اینکه چون گزینه‌های موجود به اندازه کافی نیست بین اعضا اتفاق نظری اتفاق نمی‌افتد، می‌گوید:به همین دلیل مقرر شد پنج گزینه جدید هم به این لیست اضافه شود. البته نباید فراموش کنیم در کنار شاخص‌های کمی، شاخص‌های کیفی نیز مد نظر قرار گیرد و با در نظر داشتن تمام اینها در سریع ترین زمان ممکن، مکان مناسب شناسایی شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تبریز ادامه می‌دهد: در کمیسیون روی پنج گزینه از جمله ساختمان ثبت اسناد، محل شهرداری منطقه ۹ در شهرک خاوران، شهرداری منطقه یک و…بررسی‌هایی صورت گرفت.

آهور با اشاره به اینکه محل ساختمان شهرداری منطقه یک تاکنون در صدر رای دهی و امتیاز برای استقرار اعضای شورای شهر انتخاب شده است، یادآوری می‌کند: به این دلیل ممکن است این پروسه نیز زمان بر باشد بنا به نظر کمیسیون عمران، مقرر شده تا پیش از تعیین زمان معین، بطور موقت یکی از سه گزینه‌ای که برای استقرار موقت اعضا تعیین شده نهایی شود تا طی یک ماه آینده شورا به طور موقت به یکی از آن مکان‌ها انتقال یابد.

باید به تصمیم‌گیری‌های کمیسیون عمران احترام گذاشته شود

در این بین رسول درسخوان، دیگر عضو کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تبریز هم با بیان اینکه باید به تصمیم‌گیری‌های کمیسیون عمران احترام گذاشته شود، می‌گوید: ما با تصور اینکه انتخاب و انتقال به مکان جدید برای شورا دارای اهمیت است، برای آن زمان صرف کرده‌ایم و حالا این طرح و پیشنهاد شهرداری جای سئوال دارد.

درسخوان ادامه می‌دهد: دو جلسه کامل از کمیسیون عمران و شهرسازی تبریز به بحث پیرامون این موضوع اختصاص داده شده و کارشناسان مختلف درگیر این قضیه شده‌اند.

شورا به قول خود هرچه سریع‌تر عمل کند

محمدحسین جعفری عضو دیگر شورای شهر تبریز هم تاکید می‌کند: با توجه به اینکه به رسانه‌ها قول داده بودیم طی ۳ ماه موزه شهر را تخلیه کرده و محل دیگری را برای استقرار اعضای شورای شهر تعیین کنیم، نیاز به تعیین مکان موقت ضروری است و باید هر چه سریع‌تر در این مورد تصمیم‌گیری شود.

نظر رئیس شورا

در این بین شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز هم که از همان روزهای پایانی فروردین امسال با مطرح کردن گزینه پادگان تبریز و بیان اینکه انتقال شورا به این محل قطعی شده است، وعده این انتقال را تا خرداد ماه امسال داده بود، می‌گوید: در شورای قبلی محل پادگان را جهت استقرار اعضای شورا تعیین کرده بودیم و برای این کار حتی بودجه‌ای نیز در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل اینکه کارهای نقل و انتقال آن زمان‌بر شد، فعلا منتفی شده است.

اگر تا پیش از این تخلیه محل موزه شهر تنها یک مطالبه مردمی بود که اعضا را وادار به پیگیری و یافتن مکانی برای استقرار مجبور می‌کرد، انگار از این به بعد این ماجرا سوی دیگری هم پیدا می‌کند چرا که حالا پای شهرداری هم به ماجرا باز شده است. آنچنان یک باره و بی‌مقدمه که نخستین واکنش شورای شهری‌ها به این تصمیم‌گیری‌ها و توافقات مخفیانه و عجیب آقای شهردار، شوک و مخالفت بود.

شاید به دلیل همین باشد که علی باغبان یکی از اعضای شورای شهر تبریز می‌گوید: باید بررسی کنیم که آیا این توافق صورت گرفته بین شهرداری و فرمانداری نیاز به تصویب شورای شهر دارد یا نه.

بعد از تشکیل چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز و افزایش اعضای آن از ۱۱ نفر به ۲۱ نفر این شورا در نخستین گام خود برای استقرار دفاتر اعضای شورا اقدام به تخلیه موزه شهر تبریز و استقرار دفاتر شورا در آن محل کرد که موجب اعتراض اهالی فرهنگ و مردم و مسئولان شد تا اینکه ساختمان معاونت اداری مالی سابق شهرداری برای استقرار تمام اعضای شورای چهارم انتخاب شد.

امروزه دومین موزه شهر جهان یکی از محل‌های پر رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی شهر تبریز موزه بزرگ شهرداری تبریز واقع در میدان ساعت است. این موزه دارای بخش‌های مختلفی است که به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های‌ گردشگری شهر تبریز در چند سال اخیر توسط شهرداری تبریز تجهیز و ایجاد شده است.

در سال ۸۶ و در یکصدمین سالگرد شورا و شهرداری تبریز عمارت شهرداری با شعار بسترسازی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی تبدیل به دومین موزه شهر جهان بعد از موزه شهر کشور چین شد. اما در یک اقدام عجیب و نادر اعضای شورای چهارم شهر تبریز در حال حاضر با تخلیه این موزه دفتر خود را در محل موزه شهر تبریز برپا کرده‌اند.

ساختمان موزه شهر و شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز شاهکار معماری منحصربه‌فردی در میان بناهای نئوکلاسیک جهان است. گهواره این سازه سمبلیک ظهور اولین شهرداری ایران، در سال ۱۲۸۶ شمسی در شهر تبریز است که پس از گذشت یک قرن در سال ۱۳۸۶ شمسی – مصادف با یکصدمین سال تأسیس اولین انجمن ایالتی و ولایتی و اولین شهرداری کشور در تبریز – با خلاقیت و تدبیر سنجیده شهردار کلان‌شهر تبریز مهندس علیرضا نوین و با همّت صـادقانه مدیر موزه‌های شهرداری تبریز اســـتاد رسول جدیدالاسلام و مساعدت شورای اسلامی شهر به موزه‌ای با عنوان بی‌سابقه «موزه شهر»، در کشور و همچنین با عنوانی نادر در جهان (‌دومین موزه شهر بعد از موزه شانگ‌های چین‌) تبدیل شد.

این عمارت ‌که به لـحاظ معماریِ با اصالت هنری‌، مهم‌ترین، مستحکم‌ترین و زیباترین ساختمان دولتی کشور محسوب می‌شود، بین سال‌های ۱۳۱۴ و ۱۳۱۸ شمسی در سـایتی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و با زیر‌بنایی در حدود ۶۵۰۰ مترمربع در زمان شـهردار وقت حاج ارفع المُلْک جلیلی با کاردانی و دلسوزی مادی و معنوی وی و طراحی و نظارت مهندسین آلمانی با همکاری اُوهانجانیان(مهندس ارمنی شهرداری‌ وقت) و به واسطه صنعتگرانی ماهر، چون معمار محلی حاج محمّد و سنگ‌تراشان هنرمند شهر تبریز احداث شد.

این عمارت با الگوبرداری از فرم «عقاب در حال پرواز» به صورت ساختمانی سه طبقه با برجی حدود ۴۰/۳۰ متر ارتفاع، که اولین ساعت عمومی شهر در آن نصب شده، بنا شــده است. ساختمان صرف نظر از مصالحی چون بتن، آجر و آهن تمام سنگی است و در منتهی‌الیه تناسبات و زیبایی سبک معماری «نئوکلاسیک»، با ویژگی معماری کشور آلمان است.

موزه شهر تبریز شامل تالارهای عکس‌ها و اشیاء قدیمی، آتش‌نشانی، شهردار، دفاع مقدس، دوربین‌‌های قدیمی، هنرهای معاصر، خوشنویسی، حکمت و تالار شهدای محراب، چاپ و نشر، حکمت و تالار شهدای محراب، خدمت ، فرش و … است

13920604000121_PhotoL1 بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

13920607000149_PhotoL1 بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

13920607000148_PhotoL1 بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

13920607000146_PhotoL1 بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

13920604000124_PhotoL_V1 بارقه امید برای پایان تسخیر دومین موزه شهر جهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *