جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۲/۲۱-در چند قدمی محوطه‌ تاریخی هگمتانه، شهرداری همدان قدم‌های آخر را برمی‌دارد تا بخش شرقی حریم درجه یک این محوطه باقیمانده از دوره‌ی مادها به پارک سوار تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، به نظر می‌رسد شهرداری همدان حالا خیالش از بابت باغ‌های تاریخی این شهر دوره‌ی «مادها» و آثارش راحت شده، پس انگشت اشاره‌اش را به سمت محوطه‌ها و بناهای تاریخی شهر گرفته و نمی‌خواهد تا آخرین لحظه دست از تخریب بردارد!

کلیسای «استپانوس مقدس» و حمام «ارامنه» دو بنای تاریخی قرارگرفته در عرصه‌ محوطه‌ تاریخی هگمتانه‌اند و حالا دیوار به دیوار این دو بنا یا بهتر است بگوئیم عرصه‌ کلیسا و حمام و حریم درجه یک محوطه‌ تاریخی هگمتانه، که تا کنون درصد بسیار کمی از آن مطالعه و بررسی باستان‌شناسی شده دارند پارک‌سواری برای تردد تاکسی‌ها و احتمالا اتوبوس ایجاد می‌کنند! اقدامی که صد درصد به این محوطه‌ی تاریخی و بناهایش آسیب زیادی وارد می‌کند.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی استان همدان در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سازه‌های در حال نصب در عرصه‌ کلیسای «استپانوس مقدس» و حمام «ارامنه» با توجه به تابلوهائی که شهرداری همدان آن‌ها را نصب کرده، متعلق به یک سامانه‌ی پارک‌سواراست که حتی حریم درجه‌ی یک محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند هگمتانه را مخدوش می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: در چند سال گذشته شهردای قصد داشت یک معبر در حریم هگمتانه و درست کنار این دو بنای تاریخی ایجاد کند، پس نخست کوچه‌ی ۱۸ متری را ۲۴ متری تعریض کردند،‌ یعنی ۶ متر به سمت هگمتانه پیش رفتند، درآن زمان قرار بود آن مکان به معبر تبدیل شود و فقط رفت‌وآمد مردم در آن صورت گیرد، همین اقدام باعث وارد شدن ترک‌هایی بر بدنه‌ی کلیسای «استپانوس مقدس» شد.

او ادامه می‌دهد:‌ در وضعیت کنونی و با اقداماتی که شهرداری همدان در حال انجام آن است، با عبور دائم ماشین و اتوبوس درحریم این بنای تاریخی و ازسوی دیگر آلودگی‌هایی که در فضا ایجاد می‌شود مشخص نیست چه بلایی به سر این دو بنا و محوطه تاریخی هگمتانه می‌آید؟

زندی همچنین به نصب سازه‌هایی توسط شهرداری همدان در کنار محوطه‌ی هگمتانه اشاره می‌کند که قرار است مکان تجمع کارگران فصلی باشد. او تجمع روزانه‌ی مرغ فروشان دوره‌گرد همدانی را که مشخص نیست چرا این منطقه تاریخی را برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند؟ از دیگر معضلات کنونی حریم محوطه‌ی تاریخی هگمتانه می‌داند.

وی می‌افزاید: حالا همه این اتفاقات در کنار محوطه تاریخی هگمتانه که در فهرست موقت یونسکو نیز به ثبت رسیده از یک طرف و از سوی دیگر صحنه‌هایی که گردشگران داخلی و به خصوص خارجی در زمان وارد شدن به این بناهای تاریخی با‌ان روبه‌رو می‌شوند، مساله‌ای است که به نظر می‌رسد مدیریت شهری همدان برای آن ارزشی قائل نیست و حتی حاضر نیست به آن فکر کند!

به گزارش ایسنا، مخدوش کردن حریم مقبره‌ی باباطاهر با ساخت هتل در میدان باباطاهر همدان، اقدام به تخریب عمارت جواهری و بدیع‌الحکما در باغ‌های همدان، ایجاد جاده در دل گنجنامه و دیگر اتفاقاتی که هراز چند گاهی برسر بناهای تاریخی همدان می‌آید،‌ مسکلاتی هستند که دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری این استان را نگران کرده است.

البته برنامه‌ریزی برای تخریب زورخانه‌ی «همه‌کسی» توسط شهرداری همدان و تعریض کوچه‌ی منتهی به این پارک‌سوار را نیز باید به کارنامه‌ی درخشان مدیریت شهری همدان اضافه کرد.

1231 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

1232 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

1233 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

1234 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

1235 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

1236 اینجا هگمتانه است، نه ایستگاه تاکسی!

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد