رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آذر ۱۳۹۵

ایران: سیاست دولت، جلب مشارکت جوانان است

لینک این مطلب کپی شد!

ماه پیش بود که «مسعود سلطانی فر» برای تصدی وزارت ورزش و جوانان از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت. او پیش از اینکه سکان هدایت این وزارتخانه را به عهده بگیرد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور بود. از نگاه سلطانی فر اشتغال، ازدواج و تحصیل از مهم‌ترین مطالبات جوانان است که باید با حمایت دولت و مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و تشکل های غیر دولتی به آن پرداخت، به همین بهانه روزنامه ایران با وی درباره راه‌اندازی خانه های جوان در تمامی استان‌ها گفت‌و‌گو کرده است که در پی می آید.
ایده و فلسفه تأسیس خانه‌های جوان از چه زمانی مطرح شده و قرار است چه تغییراتی کند؟
ایده خانه‌های جوان ایده‌ای است که بعد از انقلاب و در یکی دو دهه گذشته مطرح بوده است. در برخی از مقاطع هم بویژه در دوره ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات هم در قالب مجموعه شورای عالی جوانان و سازمان ملی جوانان این موضوع پیگیری شده بود. خوشبختانه دولت، سازمان مدیریت، شخص آقای رئیس جمهوری و جناب آقای جهانگیری همه نظر مثبت روی این قضیه داشتند و فکر می‌کنیم برای حل مشکلات جوانان سال‌های آینده ابزار‌های خوبی داشته باشیم. ضمن آنکه شورای عالی جوانان را مجدداً در یک قالب جدید فعال خواهیم کرد و جلسات آن را با حضور آقای رئیس جمهوری یا معاون اول به صورت مرتب تشکیل خواهیم داد که باز این اقدام ظرفیت بسیار خوبی است تا ما بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات جوانان استفاده کنیم. در هر صورت ما جوانان را به صورت یک ظرفیت قابل توجه برای حل مشکلات کشور و سرعت دادن به روند توسعه کشور می‌دانیم و فکر می‌کنیم که نگاه به جوانان به‌عنوان یک ظرفیت نگاه درستی است. ان‌شاءالله با مدیریت کردن ظرفیت‌های موجود، آینده خوبی را در کشور بتوانیم ترسیم کنیم.
سؤال دیگر این است که غیر از خانه جوان برنامه‌های دیگر شما برای جوانان‌ کشور چیست؟
نشست‌های تخصصی و کلی را باید میان جوان‌ها و مسئولان مختلف بخش‌های اجرایی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشیم. نشست‌ها و هم اندیشی‌های صمیمانه را با مسئولان دولت در دستور کار خود داریم که نخستین آن را ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده برگزار می‌کنیم. نشست صمیمی یا هم اندیشی صمیمی با ۳ تا ۴ نفر از اعضای دولت با حضور نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی و سمن‌ها برگزار می‌شود که این حرکت را استمرار می‌دهیم. در زمینه برگزاری نشست‌هایی که جوانان باید در بخش‌های مختلف اجرایی کشور و برنامه‌ریزی کشور نقشی را ایفا کنند مثل نقشی که جوانان باید در اقتصاد مقاومتی و تحقق مبانی این موضوع داشته باشند. ان‌شاءالله در پایان سال یک همایش بزرگی خواهیم داشت که در حقیقت نقش جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را سعی می‌کنیم که تبیین و روشن کنیم و همچنین نقش جوانان را در آینده برای نظام مدیریت کشورکادر‌سازی کنیم. این موضوع بسیار مهم است و در حال حاضر ما در حال برنامه‌ریزی روی آن هستیم.

** ترمیم بازار جهانی نفت با توافق اوپک و غیر اوپک
روزنامه ایران در گزارشی از مواضع کشورهای تولیدکننده برای صفر شدن مازاد نفت خام گزارش می دهد: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) امروز (۲۰ آذر) میزبان تولیدکنندگان غیر عضو در این سازمان هستند و قرار است که در وین مقر این سازمان با همدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کنند. موضوع بحث کاهش بیشتر مازاد عرضه نفت خام در بازار جهانی و بهبود قیمت‎های این کالاست. اوپک چهارشنبه ۱۰ آذر برای دستیابی به این هدف تصمیم گرفت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود را کم کند. این موضوع در بیانیه پایانی اجلاس ۱۷۱ این سازمان ثبت شد و در این سند سهم هر یک از کشورها مطابق جدول آمده در متن مشخص شد. اما ظاهراً کشورهای غیر عضو در این سازمان نظیر روسیه نیز حاضر شده‌اند که اوپک را در زمینه احیای بازار نفت خام همراهی کنند.
اوپک امیدوار است که امروز کشورهای غیر عضو در این سازمان را متقاعد به کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود کند. در صورت تحقق این موضوع یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز از مازاد عرضه نفت خام طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی کاسته خواهد شد. بنابراین با فرض تحقق افزایش متوسط ۲.۱ میلیون بشکه در روز به تقاضای جهانی نفت در ۶ ماه آینده اجرای توافق اجلاس ۱۷۱ و نشست فوق‌العاده امروز قادر خواهد بود بیش از ۳۰۰ میلیون بشکه از مازاد تجاری نفت در کشورهای توسعه یافته را تعدیل کند.

** خودروها، سازآلودگی را کوک می‌ کنند
بر اساس آخرین رده‌بندی آلودگی هوا میان آلوده‌ترین کشورهای جهان، ایران در رده سی و سوم قرار گرفته و نسبت به ۳۲ کشور آسیایی و آفریقایی دیگر کیفیت هوای بهتری دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶، هیچ یک از کشورهای اروپایی و امریکایی در زمره ۴۰ کشور که حائز رتبه آلوده‌ترین هوا هستند، وجود ندارند و سهم کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز در این رتبه‌بندی تنها یک واحد اختلاف دارد.
روزنامه ایران آلودگی هوای تهران را از منظر شاخصه آلایندگی خودرو‌ها بررسی می‌کند: هر سال ۳ میلیون نفر از مردم جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت سهم تهران از این آمار بیش از ۴ هزار نفر است. در کلانشهرهای کشور به دلیل عواملی نظیر تراکم جمعیت، برج‌سازی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی در اثر فعالیت‌های انسانی و صنعت، همواره در روزهای سرد سال آلودگی هوا بیشتر هم می‌شود. در این میان به عقیده کارشناسان سهم خودرو‌ها در آلایندگی هوای تهران بیش از سایر عوامل است. بدین ترتیب متهم ردیف اول آلودگی هوا خودروهای تولید داخل هستند. بر اساس مطالعات انجام گرفته مسئول بیش از ۴۸ درصد از سهم منابع آلوده هوای شهر تهران سواری‌ها و ۲۲ درصد موتورسیکلت‌ها هستند.

در این باره شاهرخ خسروانی، معاون ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﭘﺎﻻﯾﺶ ﻭ ﭘﺨﺶ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩﻫﺎﯼ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ اظهار می‌کند: اگرچه بنزین و گازوئیل مصرفی کلانشهرها یورو ۴ شده است و این استاندارد شرایط قابل تنفسی را برای جامعه فراهم می‌کند اما مانند آب پاک نیست. با وجود این بنزین وقتی مصرف بیش از حد استاندارد باشد آلودگی رخ خواهد داد. وی می‌گوید: متأسفانه غالب خودروهای تولید داخل مطابق با سوخت یورو ۴ طراحی نشده‌اند و پلتفرم خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو ۴ مطابقت ندارد. این موضوع فرق میان ایران و کشورهای اروپایی است که از بنزین یورو ۴ استفاده می‌کنند.

** بیراهه نمی ‌رویم؟
به هم چشم غره می‌روند و دوباره برای هم خط و نشان می‌کشند، لباس‌هایشان خاکی و پاره شده، بی‌توجه به معاون مدرسه رو در روی هم کری می‌خوانند، آقای ناظم دست هر دو دانش‌آموز را گرفته و به دفتر مدرسه می‌برد، اما آنها بی‌توجه به حرف‌های معاون و حضور مدیر همچنان به هم بد و بیراه می‌گویند. یکی مشتش را در هوا حواله دیگری می‌کند و رو به او می‌گوید:«بعد از مدرسه می‌بینمت» آن یکی هم سری تکان می‌دهد:«هر کی نیاد!» مدارس کشور با این اتفاقات بیگانه نیستند، خیلی وقت‌ها معلمان و معاونان نمی‌دانند که در برابر این گونه رفتار دانش‌آموزان باید چه واکنشی نشان دهند. این دانش‌آموزان دیگر آن دانش‌آموزان سال‌های پیش نیستند که با تهدید معاون و مدیر دست از خشونت و لجبازی با همکلاسی و یا حتی مدیر و معاون خود برمی‌داشتند. این موضوع آنقدر برای مسئولان آموزش و پرورش مهم شده که به تازگی حجت ‌الاسلام والمسلمین محی‌ الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی درباره محتوای آموزشی مبتنی بر کاهش خشونت برای دانش‌آموزان خبر داده است. موضوعی که موجب شد تا برخی از کارشناسان آموزشی کشور این سؤال را مطرح کنند که آیا کتاب‌های درسی ما در کار بازتولید خشونت بوده که چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟ و چرا آموزش و پرورش ساختار آموزشی کشور را که تولید خشونت می‌کند در اولویت اصلاح قرار نمی‌دهد؟ محمدیان در این باره معتقد است: «ما مسئول کتاب‌های درسی هستیم و سعی کردیم رفتار اسلامی را در کتاب‌های درسی به دانش ‌آموزان آموزش دهیم. وی با بیان اینکه در محتوای آموزشی اجتناب از رفتارهای خشونت آمیز، سختگیری‌ها و دشمنی‌ها با یکدیگر تأکید شده است، می‌گوید: «کتاب‌های درسی ما بر مبنای آموزه‌های اسلامی نوشته شده است و اصلاً درس‌ها و مباحثی که بخواهد خشونت را ترویج دهد وجود ندارد.

4 ایران: سیاست دولت، جلب مشارکت جوانان است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *