جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اگه یه روز بری سفر …

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ دی ۱۳۹۲

تا همین چند وقت قبل، هتل غالبا مخصوص آدم‌های تنها بود، یا جایی شیک به حساب می‌آمد که فقط به درد اقامت‌های کوتاه‌مدت یا آدم‌های خیلی پولدار می‌خورد. از نظر خیلی‌ها توهین‌آمیز بود که آدم، خانه‌ی کس‌وکارش یا آشنای هفت‌پشت‌آن‌ورترش را ول کند و برود هتل؛ آن هم در یک شهر غریب. هیچ‌کس هم فکر نمی‌کرد که آدم فقط توی شهر غریب است که می‌تواند هتل بگیرد، وگرنه توی شهر خودش که اساسا می‌رود خانه‌ی خودش. البته آشناها هم حرفی نداشتند.
سفره‌ها باز بود و درها باز بود و خانه‌ها هر قدر بزرگ یا کوچک، یک اتاق مهمان‌خانه داشت که در ایام مسافرت می‌شد خانه‌ی مهمان.
اما این روزها اوضاع تغییر کرده است. مسافرت‌ها بیشتر شده است؛ مسافرت‌های کاری، مسافرت‌های درمانی، مسافرت برای امر خیر و ارتباطات گسترده‌تر؛ مثلا ممکن است برای یک مراسم عروسی از شمال دعوت شوید اصفهان. توقعات هم بالاتر رفته و بالاخره هر جور که شده باید هر سال مسافرت رفت! از آن طرف، خانه‌ها هم کوچک‌تر شده و خلق‌ها تنگ‌تر و اتاق مهمان‌ها دیگر شده اتاق بچه‌ها؛ و این‌جوری است که هتل‌ها هم بیشتر و پررفت‌وآمدتر شده‌اند.
همه‌ی این حرف‌ها را گفتیم که بگوییم خواهی‌نخواهی ممکن است مجبور شوید چند شب در سال را در هتل سر کنید؛ مخصوصا در تعطیلاتی مثل عید نوروز.
اقامت در هتل می‌تواند به اندازه خانه دلنشین و سالم باشد، به شرطی که به این نکته‌های کوچک عمل کنید:
۱) همراه خودتان ملافه ببرید
حتی اگر وسواسی هم نیستید، ممکن است نگرانی‌هایی در مورد نظافت ملافه‌‌های هتل یا این‌که چه کسی قبلا روی این تخت خوابیده است به سراغ‌تان بیاید. یک ملافه‌ی تمیز دو نفره به همراه داشته باشید تا علاوه بر آن نگرانی، از شر موجودات زیر رختخواب‌ها و گردوغبار که ممکن است حساسیت ایجاد کند، خلاص شوید.
۲) با خودتان یک لباس‌خواب مناسب داشته باشید
اگر هنوز نگران حساسیت و گردوغبار و جک‌وجانورها هستید، یک دست لباس‌خواب تمیز و بلند یا یک پیژامه و پیراهن نخی مناسب باعث می‌‌شود کمترین تماس ممکن را با رختخواب داشته باشید.
۳) از تخت فقط برای خواب استفاده کنید
روی تخت کار نکنید، تلویزیون تماشا نکنید، کتاب نخوانید و غذا نخورید. این‌طوری نه تنها بهداشتی‌تر است، بلکه بعد از رفتن به رختخواب، زودتر خوابتان خواهد برد.
۴) اتاقی را درخواست کنید که کمتر آلرژی‌زا باشد
ترجیحا اتاق‌های موکت‌دار را نگیرید. هتل‌هایی که فرش‌هایی با پرزهای فراوان دارند، تخت‌هایی با پتوهای پرزدار یا پرده‌های کلفت دارند، ممکن است حسابی آلرژی‌زا باشند. در این صورت خاطره‌تان از مسافرت ممکن است فقط فین‌فین و عطسه‌های فراوان باشد.
۵) هتل‌های مدرن بهترند
درست است که اقامت در یک هتل کلاسیک با صندلی‌های لهستانی و صبحانه‌های مفصل، خیلی خوشایند به نظر می‌رسد؛ اما هتل‌های قدیمی، سیستم بهداشتی قدیمی، کمدهای قدیمی، فرش‌های قدیمی و راهروهای نمور قدیمی دارند که همه‌ی این‌ها ممکن است باعث جذب انواع آلرژن شود و حساسیت ایجاد کند. نکته‌ی قبل را که فراموش نکرده‌اید؟
۶) بروید طبقه‌ی سوم تا هفتم
همیشه سعی کنید از طبقه‌ی سوم به بالاتر اتاق بگیرید. غیر از منظره‌ی بهتر، آمارها نشان داده‌اند که در این طبقات، دزدی‌های کمتری هم اتفاق می‌افتد. بیشتر دزدی‌ها در طبقات اول و دوم است. اما زیاد هم بالا نروید. نردبان آتش‌نشانی‌ها تا طبقه‌ی هفتم بیشتر نمی‌رسد!
۷) هتل از متل بهتر است
منظور از این نکته اصلا اشاره به کیفیت اتاق‌ها نیست. هتل‌ها از متل‌ها امن‌ترند. احتمال دزدی در سوییت‌هایی که درشان به حیاط یا پارکینیگ‌ باز می‌شود (مثل متل‌های ساحلی)، بیشتر است تا هتل‌هایی با ورودی و بخش پذیرش و نگهبان.
۸) برای اقامت طولانی، یک هتلم جهزتر انتخاب کنید
سالن‌های بدنسازی، استخر، زمین ورزش و حداقل امکان دوچرخه‌سواری، هم باعث شادابی شما می‌شوند و هم نمی‌گذارند حوصله‌تان از مسافرت سر برود و هم این‌که کمک می‌کنند چربی‌های اضافه‌ی شما بسوزد.
۹) قبل از خواب، رختخواب‌ها را چک کنید
تا به حال برایتان پیش آمده در هتل از خواب بیدار شوید و احساس کنید پشه‌های زیادی شما را گزیده‌اند؟ ممکن است بسیاری از این خارش‌ها ناشی از نیش پشه نباشد و حشرات رختخواب عامل آن باشند. دیدن لکه‌های کوچک خون روی رختخواب‌ها هم نشانه‌ی همین خون‌آشام‌های کوچک است. اگر نشانه‌هایشان را دیدید، اتاقتان را عوض کنید. در غیراین‌صورت، تخت را از دیوار کنار بکشید و سعی کنید ملافه‌ها با زمین تماس نداشته باشند.
۱۰) همراه خود خوشبوکننده یا عود ببرید
شمع‌های خوش‌بو، عود و خوش‌بوکننده‌هایی که به بویشان عادت دارید، باعث می‌شوند از بابت بوی مواد تمیز‌کننده و نیز بوی نامطلوب اتاق، نگرانی نداشته باشید. مراقب روشن‌ کردن شمع‌ها و آتش‌سوزی در هتل باشید و قبل از خواب، آنها را خاموش کنید.
۱۱) هوا را مرطوب کنید
اگر اتاقتان وسایل پخت و پز دارد، یک کتری آب روی شعله بگذارید تا بخار آب، هوای خشک اتاق را مرطوب کند. این‌طوری، سینوس‌هایتان در طول مسافرت، آزارتان نمی‌دهند.
۱۲) یک یادگاری از خانه همراه داشته باشید
در شب‌های دلتنگی مسافرت، خصوصا مسافرت‌های کاری یا مواقعی که مجبورید تا شب در کنفرانس‌های خسته‌کننده شرکت کنید، برگشتن به اتاق و دیدن تصویری از شخصی عزیز یا نمایی از خانه‌تان به شما احساس آرامش می‌دهد؛ حسی شبیه این‌که الآن توی خانه خودتان هستید و کنار عزیزانتان.
۱۳) انعام فراموش نشود
با این‌کار، هم احساس آقایی را تجربه می‌کنید؛ هم کارکنان را برای روز مبادا پس‌انداز می‌کنید. البته انعام زیاد هم ندهید تا حواس‌شان به کیف پول شما باشد. آن‌قدر هم کم انعام ندهید که پشت‌سرتان حرف دربیاید. معقول رفتار کنید. انعام ندادن هم خودش یک جور رفتار خاص است.
۱۴) دمپایی ببرید
گاهی استفاده از دمپایی‌های هتل، چندان دلچسب نیست. همراه خودتان دمپایی روفرشی یا حداقل یک جفت دمپایی مخصوص حمام بیاورید. سعی کنید هیچ‌وقت، حتی روی فرش، پابرهنه راه نروید؛ چون معلوم نیست آخرین بار کی یا چه‌طور تمیز شده باشد. البته الان اغلب هتل‌ها روفرشی‌هایی یکبارمصرف دارند.
۱۵) خودتان را در وان حمام خفه نکنید
استفاده از وان آب داغ حمام، آن هم اگر مجانی باشد، خیلی لذت‌بخش است؛ اما استفاده‌ی متعدد از این وان‌ها، خصوصا اگر به‌درستی تمیز نشده باشند، ممکن است باعث به‌وجودآمدن بیماری‌هایی مثل فولیکولیت یا حداقل سرماخوردگی می‌شوند. توجه داشته باشید که برای مسافرت آمده‌اید، نه حمام گرفتن.
۱۶) حواستان را جمع کنید
سالم ماندن در مسافرت فقط اسهال نگرفتن نیست. تهاجم یک کیف‌قاپ یا دستبرد یک دزد به وسایل شخصی‌تان شاید خیلی خطرناک‌تر از چندبار توالت رفتن باشد! پس حواستان به این نکته‌ها باشد:
▪ حواستان باشد که شماره‌ی اتاقتان، غیر از مسوولان هتل، در اختیار کس دیگری نیست و کسی نمی‌تواند تا در اتاق به دنبال شما بیاید.
▪ همیشه قبل از باز کردن در اتاق به روی فردی غریبه، مشخصات طرف را بپرسید و از هویت او مطمئن شوید.
▪ اگر درخواست سرویس در اتاق نکرد‌ه‌اید و نمی‌دانید چرا برایتان صبحانه را به اتاق آورده‌اند، در را باز نکنید؛ به پذیرش اطلاع بدهید و بخواهید کسی را برای کنترل بفرستد.
▪ همیشه از ورودی اصلی هتل برای بازگشت به هتل استفاده کنید.
▪ از هر نوع وسیله‌ی قفل‌کردنی که روی در وجود دارد، استفاده کنید و حواستان به قفل‌بودن پنجره‌ها هم باشد.
۱۷) همه‌ی عالم را از بیرون‌رفتن خودتان خبر نکنید
وقتی علامت «این اتاق به سرویس احتیاج دارد» را بیرون در اتاق می‌گذارید و خارج می‌شوید، همه خیالشان از بابت خالی‌بودن اتاق‌تان راحت می‌شود. به جای این‌کار، موقع بیرون‌رفتن، علامت «مزاحم نشوید» را روی در بگذارید و مواقعی که خودتان حضور دارید، درخواست مرتب‌کردن اتاق را بدهید؛ یا حداقل موقع بیرون‌رفتن از هتل، تلفنی درخواست خودتان را به پذیرش بگویید تا فقط مسوولان در جریان باشند.
۱۸) شماره‌تان را به کسی ندهید
مطمئن شوید که تلفنچی اتاق، تلفن‌های ناشناس را به اتاقتان وصل نمی‌کند. این‌طوری خیالتان از بابت غریبه‌هایی که می‌خواهند مطمئن شوند شما در اتاق نیستید، راحت خواهد شد. می‌توانید خودتان با یک تماس تلفنی از بیرون، تلفنچی هتل را امتحان کنید. از او بخواهید که حتی شماره‌‌ی اتاقتان را هم به کسانی که به هتل تلفن می‌کنند و فقط نامتان را می‌دانند، ندهد.
۱۹) با غذاهای هتل خودکشی نکنید
رایگان بودن صبحانه یا بوفه‌ها یا پیش گرفتن هزینه‌ی شام و ناهار به این معنی نیست که با پرخوری، خودتان را به قتل برسانید! تمام وقت مسافرت‌تان را نباید سرمیزهای غذا صرف کنید؛ دل‌درد و اضافه‌وزن هم سوغاتی‌های خوبی برای یک مسافرت نیستند.
۲۰) ساعت زنگ‌دار خودتان را همراه ببرید
زیاد به منشی‌های هتل اعتماد نکنید. مخصوصا آنها که شیفتشان زودتر از ساعت بیدارشدن شما تمام می‌شود. می‌توانید موبایلتان را هم راس ساعت موردنظر کوک کنید تا صبح خواب نمانید. راستی، شارژر موبایل و باتری ساعت هم فراموش نشود.
۲۱) وقتی به خانه برگشتیدچمدان‌ها را توی حمام باز کنید
در این صورت، اگر چیزی از حشرات رختخواب را هم با خود به خانه آورده باشید، همان‌جا از شرشان خلاص می‌شوید. لباس‌های کثیف را همان‌جا بشویید و آن را با بخار خشک کنید. هر چیز غیرقابل شستشویی را هم باید چند روز در فریزر قرار دهید.
واقعا نمی‌خواستیم شما را وسواسی کنیم تا سفر و اقامت در هتل، زهرمارتان شود. ولی داشتن امنیت، آرامش و راحتی، چیزی است که باعث می‌شود یک اقامت کوتاه هم به دلپذیری و راحتیِ ماندن در خانه باشد. به کاربستن نکات بالا هیچ ضرری که ندارد هیچ، چند ستاره به ستاره‌های هتل‌تان هم اضافه خواهد کرد!

منبع : هفته نامه زندگی مثبت

be4685f31f54d51968c222b8a8c0ae5f اگه یه روز بری سفر ...

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *