رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۴

انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش افتخاری برای ایران است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۱۳-«اسماعیل جبارزاده» شامگاه دوشنبه در دیدار با اعضای هیات رییسه آسیا – اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی که ارزیابی و انتخاب شهر جهانی فرش را به عهده داشتند، با قدردانی از این انتخاب اظهار کرد: با توجه به قدمت قالی بافی در تبریز و سهمی که از بازار جهانی فرش در اختیار دارد، عنوان شهر جهانی فرش شایسته این شهر است.
وی با اشاره به شیوه های خاص بافت و رنگرزی قالی در تبریز و وجود طراحان و بافندگان بنامی در این شهر، اظهار کرد: هنر صنعت فرش دستباف با ۳۰ حرفه مرتبط نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می کند و می تواند سهم بیشتری از تجارت غیرنفتی کشور داشته باشد.
رییس منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هم در این دیدار با بیان اینکه شهر تبریز در دنیا شناخته شده است، گفت: انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی فرش موجب شهرت بیشتر این شهر می شود.
«غدا هیجاوی قدومی» با بیان اینکه تبریز ظرفیت لازم را برای معرفی به عنوان شهر جهانی فرش دارد، گفت: شیوه رنگرزی طبیعی فرش در این شهر بی نظیر است و می بایست این روش را در دنیا ترویج کرد.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این دیدار حضور داشت .
مراسم معرفی و اعطای اعتبارنامه شهر جهانی فرش به تبریز فردا (سه شنبه) برگزار می شود.
بازدید از بازار فرش، کارگاه های تولیدی، دانشگاه هنر اسلامی و برپایی نمایشگاه هایی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربایجان از جمله برنامه های جنبی این مراسم خواهد بود.
شورای جهانی صنایع دستی (World Crafts Council) که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد، سازمانی غیرانتفاعی و غیر دولتی است. هدف این شورا، توان بخشی جایگاه صنایع دستی، ارتقای همکاری میان سازندگان صنایع دستی در جهان، تشویق، کمک و راهنمایی آنها و توسعه اقتصادی از طریق فعالیت های درآمدزا است.
به طور خلاصه، مأموریتاین شورا آوردن صنایع دستی و سازندگان آن به جریان اصلی زندگی با پیوند دادن با گذشته از طریق حفظ سنت های به ارث رسیده و آینده به واسطه کاربرد فن آوری مدرن در آزمایش، نوآوری و دسترسی به بازارهای جدید است.
اعضای شواری جهانی صنایع دستی، علاوه بر اینکه در طرح هایی که خاص هر یک از مناطق پنج گانه (آفریقا، آسیا- اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی) است درگیر هستند با یکدیگر و در بین مناطق همکاری می کنند.
تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه قالی بافی است،
فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند و یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند و یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند.
در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده اند.
این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود.
فرش های تبریز در صد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند.
در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی شده که فرش آذربایجان به آن می بالد.

2325 انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش افتخاری برای ایران است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *