رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

اماکن باستانی و تاریخی به صورت هیاتی امنایی ساماندهی و اداره می شوند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ – تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: اماکن باستانی و تاریخی به صورت هیات امنایی ساماندهی و اداره می شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، مسعود سلطانی فر روز سه شنبه در نشست سالانه سمن های (تشکل های غیر دولتی ) میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: اماکن باستانی و تاریخی حاضر که در سازمان علمی آموزشی یونسکو به ثبت رسیده باشد به صورت هیات امنایی ساماندهی و اداره خواهند شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: اعضای این هیات امناء مرکب از متخصصان هر منطقه خواهد بود که اوایل نیمه اول سال آینده تشکیل خواهد شد.

اتاق فکر میراث فرهنگی تشکیل می شود
مسعود سلطانی فرهمچنین گفت: از ابتدای سال جدید اتاق فکر با حضور متخصصان ، دانشگاهیان و نمایندگان سمن ها در دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی در تهران تشکیل خواهد شد.

وی افزود: جلسات این اتاق فکر به صورت مستمر و ماهانه برگزار خواهد شد.

سلطانی فر سپس به انتخاب محمدحسن طالبیان به عنوان معاون جدید میراث فرهنگی این سازمان اشاره کرد و گفت: طالبیان از تجربیات زیادی در این سازمان برخوردار است و انتخاب وی به این سمت با استقبال متخصصان و کارشناسان میراث فرهنگی روبرو شده است.

رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی استفاده از نیروهای مردمی و بخش خصوصی است
رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سپس به مشارکت مردم در امور کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از توان مردم در دولت آقای خاتمی وجود داشته و در دولت تدبیر و امید با همین رویکرد ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی استفاده از نیروهای مردمی و بخش خصوصی در انجام وظایف است.

سلطانی فر اظهار کرد: باید یک تعامل جدید با مردم و سمن ها ایجاد کنیم که این رویکرد از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

وی به محوری بودن مشارکت مردم در امور مختلف اشاره کرد و گفت: ساز وکارهای حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در قانون اساسی وجود دارد.

وی در ادامه به رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بخش میراث فرهنگی رویکرد جدیدی اعلام خواهد شد و همه باید در بخش های کاوش ، مرمت و بازسازی و احداث موزه ها کمک کنند زیرا اعتبار و توان دولتی پاسخگوی نیاز مردم در این بخش نیست.

تنها ۲۳ هزار بنا از بیش از یک میلیون بنای تاریخی کشور شناسایی شده است

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به وضعیت شناسایی بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۰۹ تا کنون که از آن زمان ۸۹ سال می گذرد از بیش از یک میلیون بنای تاریخی فقط تعداد ۳۲ هزار از آنها شناسایی شده است.

سلطانی فر گفت: این موضوع نشان می دهد که مدیریت متکی به اعتبارات دولتی رویکردی اشتباه بوده و باید تغییر کند.

وی گفت: در حوزه میراث فرهنگی باید به طور جدی از مشارکت و توان مردم ، سمن ها و دانشگاه ها استفاده شود.

وی افزود: باید تعداد بیشتری از سایت ها و بناها را با استانداردها و وظایف و مشارکت بخش خصوصی مرمت و به معنای واقعی حفاظت کنیم.

سلطانی فر تصریح کرد: میراث فرهنگی حوزه ای پرکار و پر مساله است که برای رفع مشکلات آن باید همه مشارکت کنند.

سامان دادن به میراث فرهنگی بدون مشارکت بخش خصوصی به جایی نمی رسد
مسعود سلطانی فر گفت: سامان دادن به سه بخش میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بدون مشارکت و تعامل مردم و بخش خصوصی به جایی نخواهد رسید.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که در برخی از حوزه های کشور مردم حضور و مشارکت پررنگی دارند، افزود: در زمان حاضر یک سوم حوزه گردشگری را دولت و دو سوم آن توسط بخش خصوصی و مردم و سمن ها اداره می شوند.

طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز در این نشست به نقش سمن ها در این سازمان اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی باید در عرصه های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار باشد که در این رابطه باید از سمن ها برای حفاظت از میراث فرهنگی استفاده شود.

وی گفت: سمن ها پل ارتباطی بین مردم و مسوولان بوده و در رفع مشکلات این بخش بسیار موثر هستند.

در این نشست هشت نماینده سمن ها در میزگردی مسایل و مشکلات خود را با رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در میان گذاشتند.

81083444-5562713 اماکن باستانی و تاریخی به صورت هیاتی امنایی ساماندهی و اداره می شوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *