رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ شهریور ۱۳۹۳

امامزاده شاه طیب و طاهر

لینک این مطلب کپی شد!

این امام‌زاده در شهر قنوات بخش مرکزی واقع شده و سبک بنای آن شبیه آثار قرن ۸ ه.ق است. گنبد این بنا، برج هرمی‌شکلی است که با کاشی تزیین شده است. مرقد وسط بنا نیز با کاشی معرق لاجوردی آراسته شده است. در کنار امام‌زاده یک آب‌‌انبار متعلق به دوره‌ی قاجاریه قرار دارد. در قنوات مکان‌های مذهبی و تاریخی دیگری وجود دارد که عبارتند از؛امام‌زاده حلیمه خاتون در سه‌راهی لنگرود، آب‌انبار مبارک‌آباد و تپه‌ی قلی‌درویش.

از سمت دروازه ری به مقدار یک فرسخ که خارج می‌شوند بقعه و قبر متوسط ‌از کاشی با صحن مختصری است که معروف است مدفن شاهزاده طیب و شاهزاده‌ طاهر از اولاد حضرت سیدالساجدین است و بنا بر احتمالی که بعضی احتمال داده ممکن ‌است شاهزاده طاهر و مطهر از نسل امام حسن مجتبی (ع)باشند و نسب آن ها از این قرار باشد، مطهر و طاهر ابنا احمد بن محمّد بن طاهر بن احمد بن محمّد بن جعفر بن ‌عبدالرحمن الشجری ابن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن‌ (ع‌) زیرا که در کتب‌ معتبره از اولاد سیدالساجدین دو برادری که به این دو اسم موسوم و به این حدود آمده باشند دیده نشده و العلم عندالله آب انباری هم آن جا برای زایرین و عابرین‌ ساخته‌اند و همه ساله ایام تابستان جمعیت کثیری به زیارت آن جا می‌روند از موقوفاتش قطعه زمینی است جنب امامزاده که قریب هشت خروار است‌.

و به قدر یک میدان بالاتر از بقعه شاه طیب و طاهر نزدیک قلعه نجم آباد بقعه ‌محقر مختصری است که گویند مدفن شاهزاده عبدالرحمن و شاهزاده عبدالله وخدیجه خاتون و مریم خاتون و زینب خاتون و رقیه خاتون و فاطمه خاتون از نسل ‌امام موسی بن جعفر (ع‌) می‌باشند.

GQom1403 امامزاده شاه طیب و طاهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *