رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ تیر ۱۳۹۸

امامزاده زید بن علی – خرم آباد

اشتراک گذاری

امامزاده زیدبن علی(ع) واقع در خیابان سبزه میدان شهر خرم‎آباد با جمعیت ۴۲۰ هزار نفر و ۷۵ هزار و ۹۴۵ خانوار است. آرامگاه امامزاده زیدبن علی(ع) در بازار قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده و قدمت ساخت بنای کنونی آن به سال ۱۳۰۷ هجری قمری می‌رسد؛ امامزاده زیدبن علی(ع) نخستین بار به دستور بدر بن حسنویه و در زمان حکومت آل حسنویه در سال ۴۰۴ هجری قمری ساخته شد. بقعه متبرکه امامزاده زیدبن علی(ع) در مرکز شهر خرم‎آباد دارای کرامات زیادی بوده و به این خاطر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران است.
بقعه متبرکه امامزاده زید ابن علی (ع) در بازار قدیمی شهر خرم‌آباد در کنار آثار تاریخی همچون قلعه فلک الافلاک، گرداب سنگی، خانه آخوند ابو و حمام گپ واقع شده است. امامزاده زید ابن علی (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) است.
مقبره‌ زید بن علی(ع) در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و باحریم مقبره‎ای به وسعت ۶۰۰۰ مترمربع در مرکز بازار روز این شهر قرار دارد.
در میان زمین حریم این امامزاده متبرکه، ‌مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش شده، بطوری که روی لبهٔ‌ شرقی مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن حک شده است. بنای مقبره، هشت ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و در ساخت تمام بنای این امامزاده از آجر استفاده شده است. همچنین صندوقی چوبی و قهوه‌ای رنگ با نقوش زیبای کنده‌کاری شده، روی قبر جای دارد، مقبره دو گلدسته مدور آجری داشته که با کاشی‎های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده، مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و با حکاکی از آیات و کلمات مقدس با خط نسخ ساخته شده است.
در حال حاضر به دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‎آباد، حریم این بقعه به‎وسیله مغازه‎هایی احاطه شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‎آباد، نیاز به آزادسازی حریم این بنا است. موضوع آزادسازی حریم امازاده زیدبن علی (ع) خرم آباد سالهاست به عنوان یکی از مطالبات مردم مرکز لرستان تبدیل شده است.
این امامزاده یکی از شاخص‎ترین امامزاده‎ها در لرستان به شمار می‎آید.این بنا مربوط به ۴۰۴ هـ .ق و بنابر کتیبه ای به خط کوفی بنای اولیه آن به فرمان بدربن حسنویه ساخته شده است . مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف می باشد که با کاشیهای زیبائی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین گردیده است بنای کنونی مقبره در سال ۱۳۰۷ هـ .ق ساخته شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبائی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته برآن نقش گردیده است . بنابر متون کتیبه های موجود مقبره متعلق به زیدبن علی بن حسین بن علی بن طالب (ع) است .

آدرس: خرم آباد – خیابان امام (ره) – دوازده برجی – بازار روز

 

امامزاده زیدبن علی امامزاده زید بن علی - خرم آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *