رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ فروردین ۱۳۹۴

امامزاده حلیمه خاتون تبریز

لینک این مطلب کپی شد!

آستانه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون (علیها السلام) در شهرستان تبریز، بخش مرکزی، شهر تبریز، خیابان طالقانی «محله قدیمی چرنداب» در کنار مسجد امامزاده واقع شده است.
مجموعه ی زیارتی امامزاده حلیمه خاتون از شرق به خیابان آیت الله طالقانی، از غرب به کوی امامزاده، از شمال به یک کوچه ی بن بست و از غرب به منازل مسکونی محدود است. این مجموعه زیارتی متشکل از اتاق اصلی مسجد بزرگ، مسجد کوچک، انباری، آبدارخانه، وضوخانه و سرویس بهداشتی است.
این مجموعه دارای دو درِ ورودی اصلی در ضلع شرقی و یک در ورودی دیگر در ضلع غربی است. نمای بیرونی ضلع شرقی آن نقش و نگارهای اسلیمی و به رنگ آبی و فیروزه ای کاشی کاری شده و در کتیبه ای که در حاشیه ی درِ ورودی وجود دارد سوره ی مبارکه قدر نوشته شده و بالای سردر عبارت «مسجد خانم امامزاده چرنداب» حک شده است. دو گلدسته کاشی کاری شده با کلاهک فلزی نیز در این نما قرار دارد.
ابعاد اتاق اصلی ۱۱/۸۰×۴/۴۰ متر و پلان آن مستطیل شکل است. ورودی اتاق اصلی در ضلع شرقی و مسجد در ضلع غربی قرار دارد. در گذشته بین اتاق اصلی ومسجد پنجره ای چوبی مشبکی قرار داشته که در حال حاضر به جای آن یک حائل شیشه ای با حفاظ چوبی زیبایی قرار دارد. در ضلع شمالی پنجره ای تعبیه شده و راه پله ی طبقه دوم نیز در این ضلع قرار دارد. در دیوار شرقی دو طاقچه برای نگهداری کتاب های دعا و قرآن کریم در نظر گرفته شده است.
نمای داخلی دارای ازاره ای از سنگ پلاک قزمز به ارتفاع یک متر و قسمت بالای ازاره تا سقف با آجرهای سه سانتی نماکاری شده است. کف بقعه با فرش و پتو مفروش شده و سه قبر در اتاق اصلی دیده می شود. قبرها سنگ قبر ندارند و بر روی هر کدام یک صندوق الومینیومی قرار دارد. روی قبرها با پارچه های سبز رنگ و گلهای مصنوعی زینت داده شده است. در ضلع جنوب غربی مزار میرزا ابراهیم پیشنماز لیل آبادی قرار دارد که سنگ مزارش بر دیوار نصب شده است.
مسجد بزرگ در ضلع غربی اتاق اصلی قرار گرفته که دارای ۲۲۰ متر مربع مساحت است.
مسجد کوچک در ضلع جنوبی مجموعه قرار گرفته و ۷۰ متر مربع مساحت دارد. دسترسی به این مسجد از درِ غربی که به فضای کفشکن باز می شود امکان پذیر است. درِ دیگری نیز در همین فضا قرار دارد که به زیرزمین، وضوخانه و سرویس بهداشتی باز می شود.
به هر حال مجموعه ی زیارتی امامزاده حلیمه خاتون (علیها السلام) یکی از مراکز مشهور زیارتی در تبریز است و در مناسبت های دینی و مذهبی، مجمع عاشقان و علاقمندان می شود.

944 امامزاده حلیمه خاتون تبریز

945 امامزاده حلیمه خاتون تبریز

منبع : سایت امامزادگان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *