رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ فروردین ۱۳۹۴

امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

اشتراک گذاری

بنا به گفته اهالی از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشد.
به نظر مرحوم فیض مدفونین در این بقعه ابوالحسین عیسی بن علی بن الحسن بن عیسی الرومی بن علی بن الحسن (مدفون در درب بهشت قم) ازاحفاد علی بن جعفرالصادق (علیه السلام) و مادرش مریم و سیداسحاق از سادات موسوی هستند. (گنجینه آثار قم۲:۴۴-۴۷ ،دلیجان در آیینه ایران: ۳۴۹-۳۵۲)
برخی دیگر نسب خفته در این مزار را چنین گفته اند: ابوالحسن عیسی بن علی بن حسن بن عیسی بن محمّدبن علی بن جعفرالصادق (علیه السلام) است.
برخی براین نظرند که مدفونین دراین بقعه، ابوالحسن عیسی بن علی بن حسن بن عیسی الرومی بن علی بن حسن العلوی به همراه مادرش مریم هستند.
نظر دیگر اینکه امامزاده اسحاق(علیه السلام) فرزند امامزاده موسی(علیه السلام) بوده و نسب شریف وی با پنج واسطه به امام موسی کاظم(علیه السلام) منتهی می شود و با کتیبه صندوق مزار می خواند. امامزاده اسحاق پس از وفات پدر به خواهش اهالی از شهر آوه به دلیجان مهاجرت نموده و در ثلث آخر قرن چهارم هجری وفات یافته است.
آستانه باشکوه امامزاده اسحاق (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان دلیجان، ۱۷ کیلومتری شمال شرقی شهر دلیجان، دهستان جاسب، خارج از روستای بیجگان در دشت کبود واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه قدیمی و با مصالحی از جنس خشت و گل بوده است بر اثرحوادث طبیعی به تدریج تخریب شده و مراحل بازسازی و نوسازی کامل بقعه در دست انجام است. بقعه دارای گنبد دو پوش، حرم و شبستانهای اطراف و ایوان است دیوارهای حرم آجرکاری و کاشیکاری زیبایی شده است. ضریح چوبی تاریخ دار بقعه (۱۰۹۹ هجری قمری) و نیز صندوق چوبی تاریخ دار(۹۸۹ هجری قمری) در انبار بقعه موجود است و پس از تکمیل بنا مجدداً در بقعه نصب خواهد شد. مساحت کل محوطه ۱۵۰۰ متر مربع و مساحت داخل بقعه تقریباً ۶۰۰ مترمربع است.
صندوق مزار اثر منبت کاری شده نفیسی است که با کنده کاری های گل و بوته گونه تزیین شده و کتیبه های روی آن چنین است بالای سر دربنا: «این عالی عمارت در آستانه متبرکه شاهزاده عالی تبار سلطان اسحاق بن الامام موسی جهت آفتاب اقبال دولت و بقای سلطنت شاه عالم پناه فرخ بارگاه سعید دستگاه ظل الله السلطان بن السلطان ابوالمظفر شاه سلطان محمد خدابنده … عالیجاه معلا درگاه بر سر شیعیان مستدام بماناد ونجواالله قل آمینا در تاریخ شهرمحرم الحرام سنه تسع و ثمانین و تسعمائه من هجره النبی (۹۸۹ هـ ق)
این صندوق مزین به کنده کاری با نقوش گل و بوته و کتیبه های افقی و عمودی به خط ثلث برجسته به اندازه ۲ در ۱/۲ و ارتفاع ۱/۲ متر، در پس ضریحی مشبک و قصور از چوب سبز رنگ قرار گرفته که نیمی برای عیسی بن مریم و نیمی برای اسحاق بن امام کاظم (علیه السلام) ساخته شده است.
بر فراز بقعه گنبدی هرمی به ارتفاع هفت متر با عمق دو متری و مضلع آراسته به کاشیکاری معقل و راس مزین به کاشیهای دوالی فیروزه فام که تزییناتش قلمی است. گنبد داخلی عرقچینی است که بر روی کاربندی هشت ضلعی و پاطاق روی آن بنا شده است. و از آثاردوره صفویّه است

آدرس :استان مرکزی- شهرستان دلیجان- بخش مرکزی- شهر دلیجان- دهستان جاسب- روستای بیجگان

40 امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

41 امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

42 امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

43 امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

45 امامزاده اسحاق (ع) دلیجان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *