جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده ابراهیم ( ع) اسلامشهر

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ فروردین ۱۳۹۴

آستان امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در جنوب شهرستان اسلامشهر واقع، و از شمال به روستای ده عباس و کمربندی الغدیر اسلامشهر، و از شرق به روستای کاشانک، و از غرب به روستان میان آباد، و از جنوب به بزرگراه تهران ـ قم و روستای طرقوزآباد محدود می شود. این بقعه در کنار رودخانه ی کن (کانال شهید نواب صفوی) واقع شده است، و اطراف آن گورستان محلی و بوستان شهداست، و قدیمی ترین سنگ قبر آن تاریخ ۱۲۳۰ ق را داراست. بنا به نوشته روی سنگ قبر مرمرین: «ابراهیم بن ابی عبدالله بن محمدبن عبیدالله بن عبدالله الحسن ابن جعفر بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد.
وجه تسمیه روستا به آبادگر آن بر می گردد: نظام. تا چهل سال پیش، اطراف روستا حصاری بوده است با دیواری کاهگلی و کنگره ای؛ و در چهار جهت این حصار، چهار دروازده قرار داشته و در فاصله ۴ کیلومتری شمال بقعه، امامزاده عقیل واقع شده اند. و از ۲ کیلومتری بقعه، گنبد فیروزه ای آن در میان درختان سرسبز چون نگین درخشیدن دارد که توجه هر بینایی را به خود جلب می سازد. قدمت اولیه آن به دوره صفویه باز می گردد و در دوره های جدید تر برخی قسمتها به آن اضافه شده است. بنای مزبور در مساحتی حدود۲۰۰۰۰ متر مربع قرار دارد.
۴۸۰۰ متر مساحت عرصه، ۴۶۱ متر مربع مساحت بنا، شبستانی با طاقهای جناغی و ستون دار، ایوان ورودی و گنبدخانه ای استوانه ای، گنبدی خشتی و یک پوسته و فیروزه ای آن جای گنبد مخروطی آن را گرفته است (سال ۱۳۷۰). ضریح ۸ ضلعی و برنجی و مشبک و مزین به اسامی ائمه ی طاهرین در سال ۱۳۸۳ نصب گردیده است (حاج مصطفی روزگاریان دهیاران). این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران ثبت شده است.

 

9 امامزاده ابراهیم ( ع) اسلامشهر

10 امامزاده ابراهیم ( ع) اسلامشهر

11 امامزاده ابراهیم ( ع) اسلامشهر

121 امامزاده ابراهیم ( ع) اسلامشهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حمید

    امامزاده واجب الزیاره
    قدر این بزرگواران را بدانیدزریه بی بی فاطمه زهرا هستند

    ۱۴ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *