جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اقامتگاه‌های شمال نایاب می‌شوند؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۱- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: طبق گزارشات ارایه شده با استقبال و ازدحام توریست با مشکل اقامت مواجه خواهیم شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دلاور بزرگ نیا در جلسه طرح تبیین راهبردهای طرح ساماندهی خانه مسافر استان اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم همکاری و اجرای چارچوب‌های امنیتی و نظارتی نیروی انتظامی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی به عنوان دستگاه نظارتی دولت است.

وی، انجام وظایف مجریان طرح براساس طرح ساماندهی خانه مسافر را از دیگر اضلاع برای تحقق اهداف این طرح برشمرد و افزود: ارایه اطلاعات صحیح مقدمه نظارت درست براساس ضوابط گردشگری است.

بزرگ نیا با بیان اینکه مراکز اقامتی در ساده‌ترین تعریف گردشگری به عنوان عنصر جدی در ارایه خدمات به جامعه میهمان شناخته شده است تصریح کرد: این تعریف از کمپ‌های ساده که می‌تواند نیازهای علاقمندان به حضور در طبیعت را تامین کند تا هتل ۵ ستاره و مراکزی که به شکل ویژه خدمات می دهند را شامل می‌شود. در همه جای دنیا که هتل به اندازه کافی وجود ندارد و یا هزینه اقامت در هتل‌ها بسیار گران است گردشگران از اقامت گاه‌های خانگی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۲۰ میلیون شب اقامت در مازندران به لحاظ ضرورت و نیاز در واحدهای غیر رسمی همچون اماکن استیجاری صورت می‌گیرد که ساماندهی آن نیز امری اجتناب ناپذیر است. همه کسانی که آمادگی دارند با انگیزه اقتصادی یا اشتغالزایی با ساماندهی درست در فضای کنترل شده و با نظارت به فعالیت و ارایه خدمات گردشگری بپردازند می‌توانند در این طرح همکاری کنند.

بزرگ نیا تصریح کرد: سازمان گردشگری به جز مسایل امنیتی دغدغه استانداردسازی گردشگری نیز دارد و نمی‌پذیرد که گردشگران در مناطقی که از استانداردها فاصله زیادی دارد اسکان داشته باشند. این ظرفیت‌ها وجود دارد و فرصتی است که برای استفاده بهینه از آن باید ساماندهی صورت گیرد.

سرهنگ محمود جلالی، رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن خصوصی نیروی انتظامی مازندران با بیان اینکه برای تامین امنیت گردشگران تمامی دستگاه‌های نظارتی باید همکاری داشته باشند، تاکید کرد: تامین امنیت برای میهمانانی که براساس علایق خود ویلا و سوئیتی را انتخاب می کنند که در مناطق ییلاقی و روستایی واقع شده است، ضروری است. هدف اجرای شیوه نامه خانه مسافر، تامین امنیت مسافر است و پلیس هم در تحقق این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی یادآور شد: مجریان طرح‌ها در شهرستانها از نظر صلاحیت فردی و سوابق آنها بررسی می‌شود و ضریب امنیتی مکان‌هایی که خانه مسافر در آن قرار دارد نیز بررسی می‌شود تا مسافران در مکانهای نامناسب اقامت نکنند.

جلالی ادامه داد: گردشگری خدمتی است که باید مورد نظارت قرار گیرد. باید منشورهای اخلاقی، تدوین و در معرض دید گردشگران قرار گیرد. اولویت اول ما برای اجرای این طرح، ساماندهی و سازماندهی است تا آنچه در خور شان و قدر مردم است رعایت شود اما با کسانی که نمی‌خواهند در چارجوب قانون فعالیت کنند برخوردهای قانونی خواهد شد.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی درست در خصوص این طرح گفت: در کنار بنرهای اطلاع رسانی برای معرفی مکان‌ها و واحدهای مجاز، باید مجازات‌های قانونی در برخورد با موارد نقض قانون به اطلاع عموم رسانده شود.

محمودی در خصوص اجرای موسیقی زنده در تاسیسات گردشگری مورد تایید سازمان، گفت: مجوز اجرای موسیقی زنده با ارشاد اسلامی است و نیروی انتظامی نیز امنیت مردم را در فضا و محیط‌های اجرای برنامه تامین می‌کند و ممنوعیتی ندارد.

وی تصریح کرد: در شان جایگاه مازندران نیست که گردشگران با افراد تابلو به دست به اماکن اقامتی هدایت شوند.

رسول فلاحت، دبیر دبیرخانه طرح ساماندهی خانه مسافر سازمان میراث فرهنگی نیز در این جلسه گفت: نگاه سازمان در این طرح، خانه استیجاری نیست بلکه اماکن ساماندهی شده‌ای است که تحت عنوان خانه مسافر به عنوان اقامتگاه موقت به ویژه در ایام پیک سفر استفاده می‌شود.

وی از امضای موافقت نامه با صندوق مهر امام رضا برای ارائه یک پکیج تشویقی به صاحبان خانه مسافر خبر داد و افزود: این وام با بهره ۴ درصد جهت تجهیز خانه مسافر تحت عنوان بنگاه‌های زود بازده اعطا می‌شود.

هوشنگ مرادی، مجری طرح خانه مسافر در استان مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه از سال ۸۶ برای اجرای این طرح برنامه دارد، افزود: بیش از ۵۰ هزار واحد در مازندران وجود دارد که ۵۷۰۰ واحد آن شناسایی شده است و ۱۳۸۰ واحد آن پروانه گرفتند. و واحدهای بسیاری وجود دارد که فاقد پروانه هستند.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که گردشگران عرب تمایل زیادی برای اقامت در این واحدهای ویلایی دارند که اگر شناسایی و سازماندهی و نظارت نشود روند اسکان توسط واسطه‌ها و دلالان ادامه می‌یابد.

مرادی یادآور شد: اجرای طرح خانه مسافر برای ساماندهی نحوه استفاده از این اماکن ضمن حفظ امنیت گردشگری موجب اقامت طولانی‌تر و پاسخگویی بهتر به سلایق مردم خواهد شد.

526 اقامتگاه‌های شمال نایاب می‌شوند؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *