رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

افزایش نرخ داشته باشید، متخلف شناخته می‌شوید

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – هر چه به نوروز و سونامی مسافرانی که در راه است نزدیک‌تر می‌شویم خبرهای که حاکی از قیمت تورها و مراکز اقامتی است داغ‌تر می‌شود. خبرهایی از تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی ۶ استان کم مسافر مانند تهران، زنجان، البرز، آذربایجان شرقی، مرکزی و کرمان گرفته تا افزایش نرخ هتل‌های مشهد و اصفهان و یزد.

«عبد الناصر میرچی» مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی گردشگری با اشاره به آنکه بسته‌ّهای سفرهای نوروزی چند ماه قبل از آغاز سفر تکمیل و به فروش می‌رسند به خبرنگار CHN‌گفت: «چندیست که به منظور نظارت بر قیمت‌ها و مناسب سازی آن نشست‌هایی با بخش خصوصی برگزار می‌کنیم تا تعادلی بین قیمت‌ّهای واقعی اجزای تشکیل دهنده تور با آنچه از مشتری گرفته می‌شود برقرار کنیم.»

IMAGE635113860236958873 افزایش نرخ داشته باشید، متخلف شناخته می‌شوید

او با تاکید برآنکه قیمت تورهای مسافرتی بر خلاف مراکز اقامتی براساس مصوبات سازمان میراث و گردشگری نیست و به صورت آزاد تعیین می‌شود یادآور شد: «قیمت‌گذاری تورهای مسافرتی به بازار عرضه و تقاضا بستگی دارد و به نسبت آن تغییر خواهد کرد. امید است شاهد آن نباشیم توری که قیمت آن حدود یک میلیون تمام شده به سه میلیون تومان فروخته شود. چراکه در واقع سود معقول بازار در حدود ۲۰ درصد و در زمان پر مسافر درحدود ۳۰ درصد است. از این رو نیاز است تا قیمت تورهای مسافرتی مناسب سازی شود.»

به گفته میرچی، در اجزای شکل گیری یک تور ۴ جز نقش اساسی دارند. مهمترین آن محل اقامت است که در نوروز ۹۳ نباید افزایشی داشته باشد. سپس هزینه حمل و نقل و تعرفه بازدید از جاذبه‌ها و در نهایت افزودن سود معقول در حدود ۳۰ درصد به مجموع قیمت تمام شده‌است. مجموع این قیمت‌ها نرخ یک تور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی گردشگری درخصوص قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی در نوروز ۹۳ گفت: «اقتضای این سفرها در ایام نوروز آن است که تسهیل در سفر ایجاد کنیم نه تنگنا از این رو از هتلداران خواهش کردیم تا در نوروز نیز با همان نرخ سال ۹۲ مسافر بپذیرند. و از ۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین به همان رویه پیش روند و اگر قرار باشد افزایش نرخی انجام شود پس از پایان تعطیلات نوروز باشد. حدود دو هفته پیش نیز دستورالعملی مبنی بر عدم افزایش نرخ مراکز اقامتی در نوروز ۹۳ صادر و به تمام استان‌ها ابلاغ کردیم.»

او با تاکید برآنکه قاعده آن است تا نرخ اقامت با توجه به نرخ تورم در هر سال افزایش یابد تصریح کرد: «مراکز اقامتی می‌توانند پس از پایان سفرهای نوروزی، در سال ۹۳ افزایش نرخ داشته باشند.»

2_1_~1 افزایش نرخ داشته باشید، متخلف شناخته می‌شوید

به گزارش CHN، تمام این صحبت‌ها درحالی انجام می‌شود که هتلداران مشهد، یزد و اصفهان صراحتا اعلام کرده‌اند که در نوروز افزایش نرخ خواهند داشت چنانکه بخش رزرو هتل‌های مشهد اعلام کرده‌است؛ نرخ هتل‌ها از ۲۸ اسفند ماه تا ۶ فروردین سال ۹۳ افزایش و از هفتم به بعد دوباره مانند قبل از شروع ایام تعطیلات نرخ ها کاهش می یابد.

از دیگر سو هتل‌داران می‌گویند اگر نرخ هتلی نسبت به روزهای غیر از ایام عید بالا برود و به ازای آن خدماتش نیز بیشتر شود قابل قبول است. همچنین شهرهای پر گردشگر معمولا نرخ اتاق هتلهایشان از نرخ اتاق در شهرهای کم گردشگر بیشتر است چراکه بازار عرضه و تقاضا چنین نرخ‌گذاری را ایجاد می‌کند و هتلدران متعقد هستند، زمان پر مسافر نوروز بهترین زمان برای جبران خسارت‌های یکسال گذشته به این بخش است.

میرچی در این خصوص گفت: «سیاست سازمان همانگونه که به اداره کل استان‌ها ابلاغ شده، آن است که مراکز اقامتی هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و اگر مرکزی بدون هماهنگی با سازمان – که صلاح نمی‌داند افزایش نرخی صورت گیرد- این افزایش را اعمال کند متخلف شناخته خواهد شد و با توجه به اختیارات استان‌ها، اقدامات لازم از سوی استان انجام و با متخلف برخورد خواهد شد. در این میان استان موظف به رسیدگی است و اگر استان اجحاف کند ما از موضع اداره کل نظارت که اعمال نظارت عالی در استان‌ها داریم رسیدگی خواهیم کرد.»

او با تاکید برآنکه نرخ مراکز اقامتی در نوروز ۹۳ همان قیمتی خواهد بود که در سال ۹۲ اعمال شده‌است و هیچ افزایش نرخی در کار نخواهد بود از راه‌اندازی سامانه ۰۹۶۶۹ برای رسیدگی به شکایات مردمی خبر داد گفت: «با عنایت به مصوبه اخیر هیات دولت برای ساماندهی سفرهای نوروزی سامانه ۰۹۶۶۹ را برای رسیدگی به شکایات و نظارت بر اماکن اقامتی اختصاص داده‌ایم و به صورت زنده و عینی در همان روز برخورد خواهیم کرد.»

البته مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی گردشگری افزود: «باید توجه داشت که براساس بند ۳ ماده ۱۱ آین نامه ایجاد تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری مصوب ۱۳۸۴ هرکدام از تاسیسات گردشگری و اقامتی که موفق به دریافت گواهینامه استاندارد شده‌باشند از شمول نرخ‌گذاری معاف هستند هرچند تاکنون تعدادی از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره توانسته‌اند این استاندارد را بگیرند و مشمول این قانون شوند اما از این پس هر هتلی که بتواند گواهینامه استاندارد خدمات و کیفیت را دریافت کند از این قانون بهره‌مند خواهدشد.»

7_1_~1 افزایش نرخ داشته باشید، متخلف شناخته می‌شوید

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *