رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مهر ۱۳۹۲

افزایش بی‎سابقه درآمد کشورهای غیرمسلمان آسیا از گردشگران مسلمان

لینک این مطلب کپی شد!

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ درتلاش‎های گسترده کشورهای مختلف غیر مسلمان برای جذب گردشگران مسلمان وایجاد امکانات ویژه برای این گروه از توریست‎ها شرکت “کرسنت‌ریتینگ”اخیرا دست به طبقه بندی کشورهای گوناگون در کشورهای آسیایی زده است که برای جذب گردشگران مسلمان دست به ایجاد فضا و امکانات باب طبع مسلمانان ازجمله غذای حلال با یکدیگر رقابت می‎کنند.

طبق گزارش این کمپانی سه کشور برتر جهان از نظر تامین خدمات و امکانات حلال برای مسلمانان، به ترتیب، سنگاپور، بوسنی و تایلند اعلام شده است.

به گزارش واشنگتن تایمز این کمپانی در وب سایت ویژه خود علاوه بر اعلام نام این سه کشور، دست به ارائه راهنمای سفر ویژه مسلمانانی زده است که عمدتا ازکشورهای غیرمسلمان همانند ژاپن و استرالیا دیدار می‎کنند.

این راهنمای سفر حتی شهرهایی را در آمریکا همانند سیاتل و دالاس، به گردشگران مسلمان معرفی می‎کند که مثلا دربرخی از شرکت‎های حمل و نقل امکانات ویژه برای محاسبات مربوط به اوقات نماز در پروازها را به گردشگران مسلمان ارائه می‎کند.

فرودگاه بین‎المللی “کانزای” در ژاپن چندی پیش یکی از رستوران‎های نودل خود را با گواهی و نام “حلال” به مسافران مسلمان اختصاص داد . اما این تنها یک نمونه از تلاش‎های جاری درکشورهای آسیایی برای جذب گردشگرن مسلمان است.

این اقدام بخشی از تلاش‎های بزرگ تر در سراسر کشورهای آسیایی برای تسخیر وجذب هر چه بیشتر جمعیت رو به رشد گردشگران مسلمان خاورمیانه است.

“آکیشیا تابه” مدیر کل فرودگاه بین‎المللی کانزایی ژاپن درهمین زمینه می‎گوید:«هدف ما این است که نخستین فرودگاه مسلمان دوست جهان باشیم و این چیزی است که رسانه‎های ژاپنی نیز به آن اشاره می‎کنند.»

کشور ژاپن در اقدامی دیگر مقررات صدور ویزا را برای برخی گردشگران مسلمان از کشورهای اندونزی و نیز مالزی که بیشترین جمعیت گردشگر مسلمان را به جهان می فرستند، حذف یا آسان کرده است.

این تلاشها در ژاپن به وضوح موفقیت آمیز بوده است به طوری که این کشور امسال ۴۳ درصد بیشتر از سال پیش گردشگر مسلمان از اندونزی و ۱۷ درصد بیشتر از مالزی و به همین میزان گردشگر مسلمان ازدیگر کشورهای جهان جذب گرده است.

با توجه به درآمد مالی بزرگی که مسلمانان عاید اقتصاد ژاپن کردند ، بنابراین جای شگفتی نیست که در فرودگاه‎های بین‎المللی این کشور شاهد حضور رستوران‎های حلال باشیم.

علاوه بر ژاپن تایلند نیز دست به ایجاد مجموعه رستوران‎هایی با گواهی نامه و عنوان “حلال ” زده و نیز دراقدامی دیگر با جداسازی جسنیتی دربرخی از مراکز شنا دراستخرهای آب معدنی خود ، کوشیده است توجه گردشگران مسلمان را بیش از پیش جلب کند.

کشور تایلند سالانه ۲۲میلیون گردگشر از کشورهای اسلامی جذب می‌کند که سال گذشته درآمد گردشگری این کشور را به ۳۱ میلیارد دلار افزایش داد. شهر پاتایا اخیرا در نزدیکی تمام مراکز خرید خود محلی نیز برای به جا آوردن نماز برای مسلمانان ایجاد کرده است.

ایجاد اتاق‎های نماز یکی از کلیدی‎ترین اقدامات در جذب گردشگران مسلمان است در کره جنوبی نیز مقامات دفتر گردشگری و تبلیغات تجاری دست به کار بررسی چگونگی ایجاد امکاناتی هستند که پاسخگوی نیاز مسلمانان برای ادای مراسم نماز باشد.

مقامات گردشگری تایلند اخیرا در فیس بوک ویدئوهایی را با عنوان “تایلند دوستدار مسلمانان” قرار داده‌اند که نوعی تبلیغات گردشگری است که نشان میدهد زوج‎های مسلمان و حتی خانواده‎های پرجمعیت مسلمان تا چه حد در تایلند مورد استقبال و محبت قرار می‎گیرند.

دراین کشورها اکنون لوازمی چون سجاده و تسبیح و علایم وشعارهای مذهبی مسلمانان وحتی از نظر نمادهای معماری نیز در اتاق‎های نماز، عادی است ودرکنار آن طرح‎هایی برای ایجاد رستوران‌ها و دیگر تسهیلات تجاری برای تامین غذای مورد نیاز مسلمانان به اجرا در آمده است.

نمونه دیگر از این تلاش‎ها در کره جنوبی است که اخیرا اعلام کرده است در استان “گیونگی دو” تلاش‌هایی را برای ارتقای سطح گردشگری با تمرکز برجذب گردشگران مسلمان آغاز کرده است.

طبق گزارش رسمی مقامات گردشگری استان گیونگی دو، کشورکره جنوبی به تنهایی بیش از ۱۱.۱ میلیون گردشگر مسلمان از کشورهایی با دولت‌های اسلامی بخود جذب کرده است. از این تعداد ۱۷۰ گردشگر از مالزی و ۱۴۰ هزار نفر از اندونزی بودند و مجموعا ۴۲ درصد از کل این گردشگران از استان گیونگی دو دیدار کرده‌اند.

کشور کره جنوبی از این هم فراتر رفته و اخیرا درکنار امکانات یاد شده مراکز درمانی خاصی نیز برای مسلمانان ایجاد کرده تا از این طریق گردشگری درمانی خود را نیز در میان مسلمانان توسعه دهد.

این گزارش یادآور شده است که واژه عربی”حلال” کلمه‎ای است به معنی خوردنی‎هایی که از نظر اسلام مجازند و تنها ویژه مواد خوراکی چون گوشت نیست بلکه همه استانداردهای اسلامی را در صرف غذا از جمله آداب یا رفتارهای ویژه مرتبط با صرف غذا را درمیان مسلمانان دربر می‌گیرد.

IMAGE635160509412659491 افزایش بی‎سابقه درآمد کشورهای غیرمسلمان آسیا از گردشگران مسلمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *