رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مهر ۱۳۹۳

استراتژی ما جذب گردشگر برای تأمین ارز و گسترش تعاملات فرهنگی است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استراتژی ما در گردشگری خارجی جذب گردشگر بیشتر برای گسترش تعاملات فرهنگی و تأمین ارز مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «مسعود سلطانی فر» یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به وجود ظرفیتهای بالا و منحصر به فرد گردشگری در کشور افزود: گردشگری ایران از نظر ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی جزء ده کشور اول و بالقوه جزء ۲ و ۳ کشور اول دنیا است.

وی به وجود مکانها، بناها، سایتها و محوطه­ های تاریخی ارزشمند و متنوع در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۰۹ که اولین قانون حفاظت از عتیقه­ جات و بناهای تاریخی به تصویب رسید تاکنون که نزدیک به ۸۴ سال از آن می­ گذرد فقط توانسته­ ایم کمتر از ۴ درصد مکانها، بناها، سایتها و محوطه­ های تاریخی کشور را کشف کنیم و عملیات احیا، مرمت و بازسازی را در بخشی از آنها انجام دهیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد میراث فرهنگی و تاریخی ایران هنوز کشف نشده است ابراز امیدواری کرد با استفاده از منابع جدید به ویژه مشارکت مردم در دهه­ های آینده به مرور کارنامه بهتری در این رابطه حاصل شود.

سلطانی فر در خصوص جاذبه­ های مذهبی و تاریخی از جمله مرقد مطهر علی­ بن موسی­ الرضا در مشهد، حضرت فاطمه معصومه در قم، احمدبن موسی در شیراز و سایر بقاع متبرکه در کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر فقط به واسطه وجود این جاذبه­ های مذهبی به ایران سفر کردند و امسال قطعا این تعداد بیش از این خواهد بود.

وی جاذبه­ های طبیعی کم نظیر موجود در شمال کشور را برای اعراب کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دیگر کشورهای اسلامی بسیار پر جاذبه توصیف کرد و گفت: در گذشته کویر لوت چالشی در اقتصاد و فرایند توسعه کشور تلقی می شد ولی این منطقه امروز در فرایند گردشگری به عنوان ظرفیت مناسب و منحصر به فردی تلقی می­ شود زیرا بسیاری از گردشگران کشورهای اروپایی مایل هستند با کویر و پدیده­ های ناشناخته­ ی آن آشنا شوند.

سلطانی فر تاکید کرد: با وجود جاذبه های متنوع گردشگری در کشور، از نظر درآمد و شاخصهای رقابت پذیری از رتبه پایین­تری برخورداریم.

وی افزود: رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ از نظر درآمد در میان کشورهای مختلف بین ۵۰ تا ۵۵ بوده است و از نظر شاخص­ های رقابت پذیری سفر بنا بر محاسبات مجمع جهانی اقتصاد رتبه ۹۶ تا ۹۸ را داشتیم که به نسبت سال ۲۰۱۲ حدود ۱۴ پله رشد داشته است.

وی در خصوص سهم ایران از درآمد گردشگری دنیا گفت: گردش مالی فعالیتهای گردشگری، اوقات فراغت و تفریحات در سال ۲۰۱۳ میلادی در کل دنیا ۶ هزار و پانصد میلیارد دلار بوده که ۱۲۵۰ میلیارد دلار آن به گردشگری اختصاص داشته است؛ با این شرایط وقتی ما جزو ۱۰ کشور اول هستیم و بخواهیم این را مبنا بگیریم باید حداقل از این محل ۳ تا ۴ درصد سهم داشته باشیم. یعنی باید درآمد ما ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار باشد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۲ حدود چهار و نیم میلیون نفرگردشگر وارد کشور شدند که از این محل حدود ۶ میلیارد دلار درآمد داشتیم؛ یعنی از ۱۲۵۰ میلیارد دلار، نیم درصد کل درآمد گردشگری دنیا سهم­ ایران بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص گردشگران خروجی و ورودی به کشور تاکید کرد: در سال گذشته حدود ۵/۴ میلیون گردشگر ورودی با اهداف مختلف و حدود ۷ میلیون گردشگر خروجی داشتیم که در نتیجه آن و در خوشبینانه‌ترین شرایط حدود ۶ میلیارد دلار درآمد و ۷ تا ۸ میلیارد دلار ارز خروجی داشتیم.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه استراتژی ما در گردشگری خارجی جذب گردشگر بیشتر برای گسترش تعاملات فرهنگی و بهره‌برداری آنها از جاذبه‌های مختلف گردشگری و تأمین ارز مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف است گفت: عرصه گردشگری و میراث فرهنگی صنعت سبز زودبازده است به طوریکه امروز در دنیا حدود ۸ تا ۱۰ درصد جی دی پی کشورهای فعال در عرصه گردشگری از محل درآمدهای گردشگری و حدود ۱۰درصد اشتغال موجود در کشورهای مختلف در بخش گردشگری است از این رو ما به سرعت باید زیرساخت‌ها را گسترش دهیم. معاون رییس جمهوری گفت: براساس پیش‌بینی انجام شده در چشم انداز ۲۰ ساله کشور در افق کشور در سال تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی حدود ۱۱ سال بعد باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: متاسفانه در۹ سال گذشته دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، سوء مدیریت، جابجایی‌ها و تلاطم در داخل سازمان باعث شد ما امروز از برنامه‌ای که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ترسیم شده بود عقب بیفتیم.

وی کمبود مراکز اقامتی و هتل‌های مناسب را اولین مشکل کشور در این زمینه برشمرد و گفت: گردشگران خارجی به دنبال استفاده از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و شرایط اقامتی، امکانات حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی مناسب و مراکز پذیرایی بین راهی مناسب هستند و مایلند از کشور خود به داخل کشور ایران پرواز مستقیم داشته باشند؛ ولی در حال حاضر در همه این بخش‌ها ما دچار مشکل هستیم و یکی از دلایل آن تحریم‌هاست؛ به خاطر تحریم ها پرواز مستقیم با بسیاری از کشورهای اروپایی نداریم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بحث احداث هتل و اماکن اقامتی انجام نمی‌شود.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: رویکرد استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در بخش توسعه فرهنگی و اقتصادی رویکردی است که در یک سال اخیر و در دولت جدید و باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغ مبانی اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال جاری به نام سال « اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در بحث توسعه اقتصادی، فرهنگی و همچنین تأمین ارز موردنیاز کشور و ایجاد اشتغال مناسب در بخش های مختلف مسئولیت و وظیفه داریم و جایگاه و امکان این را داریم که بیش از اکنون فعال باشیم.

سلطانی فر ادامه داد: ادبیات و رویکرد مناسب دولت تدبیر و امید در عرصه بین المللی باعث شد با روند رو به رشد گردشگری خارجی مواجه باشیم؛ بطوریکه در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۳ در مقایسه با ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۲ شمار گردشگرانی که با تور از کشورهای اروپایی وارد کشور شدند رشد ۲۰۵ درصدی و به طور میانگین مجموعه گردشگرانی که وارد ایران شدند حدود ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به کمبود هتلهای ۴ و ۵ ستاره برای اقامت گردشگران خارجی در کشور گفت: اگر بخواهیم در ۱۱ سال آینده به اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌‌انداز برسیم باید با راه اندازی نهضت هتل سازی تعداد هتلهای موجود ۴ و ۵ ستاره کشور را به ۳ برابر افزایش دهیم. در این راستا تعداد قابل توجهی هتل‌های مختلف در دست احداث بود که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد داشت ولی با مشکل تسهیلات و تأمین منابع مالی مواجه بودند.

وی استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را راه حل مشکلات موجود در این بخش اعلام کرد و گفت: امروز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه به صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل آن معرفی شده و تعدادی از آن به تصویب صندوق و بانکها رسیده و در حال طی مراحل قانونی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: برای افزایش ۳ برابری تعداد هتل‌ها تا ۱۱ سال‌ آینده باید سالیانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هتل جدید به مجموعه هتل‌های کشور اضافه کنیم و با توجه به اینکه زمان احداث هر هتل بین ۳ تا ۵ سال است باید هر سال ۴۰ تا ۵۰ هتل را شروع کنیم که بتوانیم سال به سال ۲۰ تا ۲۵ هتل را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون رییس جمهوری درباره ضرورت و اهمیت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی کشور نیز تصریح کرد: ایران اسلامی موزه بزرگی به گستره یک کشور است و در همه نقاط آن آثار فرهنگی و تاریخی وجود دارد که متاسفانه برای حفظ، نگهداری، احیاء، مرمت و بازسازی با کمبود شدید منابع مواجه هستیم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: اگر به طور میانگین برای کاوش و احیا و مرمت و بازسازی هر بنای تاریخی که بیش از ۳۱ هزار مورد است حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بخواهیم (که بعضا برخی بناها به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند) مبلغی بین ۱۵۰ هزار میلیارد تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در یک بازه نیاز داریم؛ یعنی سالیانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالیکه اعتبار ما چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این بخش است یعنی چیزی حدود کمتر از ۵ درصد نیاز ما در بخش احیا، مرمت و بازسازی اعتبار داریم.

وی استفاده از منابع بخش خصوصی و دوستداران عرصه میراث فرهنگی طبق قانون را رویکرد سازمان برای حل این مسئله عنوان کرد و گفت: سازمان مکانیزمی به نام صندوق احیا و بهره­ برداری از آثار فرهنگی– تاریخی دارد که به ما اجازه می­ دهد احیا، مرمت و بازسازی و بهره­ برداری از اماکن مختلف تاریخی را با مشارکت بخش خصوصی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی در دستور کار قرار دهیم و آنها را با تغییر کاربری به اماکن اقامتی، پذیرایی ، موزه های شخصی مختلف، کارگاه های صنایع­ دستی و فعالیت هنری حفظ و احیا کنیم و امیدواریم این رویکرد ما را در نگهداری آثار ارزشمند تاریخی کمک کند تا سالهای آینده این جاذبه ها منابع ارزشمندی برای تامین منابع اقتصادی کشور باشد.

وی در خصوص تعامل با سایر دستگاهها و ارگانها برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت: ممکن است دستگاه های اجرایی مختلف در فرآیند اجرایی پروژه­ های خود و برخی شهرداری ها در برخی پروژه­ ها مشکلاتی را ایجاد کنند و ما بر اساس قانون موظف هستیم از این بناها، حریم و هویت آنها حفاظت کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در دولت، مجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه حفظ و حراست از بناهای تاریخی نقشی مهمی داشته و حامی سازمان است. سایر دستگاه ها مثل وزارت نیرو نیز نهایت همکاری را دارند و حتی در زمان احداث سدها در برخی موراد همکاری خوبی با سازمان داشتند و منابع خوبی را برای کاوش پیش بینی کردند.

وی در پایان در مورد برنامه سازمان برای توزیع مناسب زمانی و مکانی سفر خاطرنشان کرد: عمده هدف ما در گردشگری داخلی ساماندهی مکانی و زمانی سفر است؛ یعنی بتوانیم مقاصد گردشگری داخلی که از سالهای قبل از پیروزی انقلاب به ۸ تا ۹ نقطه محدود شده بود به همه نقاط کشور تسری دهیم؛ برای این کار باید بسته های تشویقی و تخفیفی برای قشرهای مختلف از جمله بازنشستگان و دانشجویان تعریف کرده و اختصاص دهیم.

IMG_4829  استراتژی ما جذب گردشگر برای تأمین ارز و گسترش تعاملات فرهنگی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *