جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ارگ طبس (کهن دژ)

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مهر ۱۳۹۲

ارگ طبس ( کهن دژ) از بناهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش بر می گردد. در بعضی از کتابها از جمله فتوح البلدان که در قرن سوم هجری قمری تالیف شده است اشاره هایی به حصار یا دژ طبس شده است. ناصر خسرو” نیز در سال ۴۴۴ ه.ق. از طبس بازدید بعمل آورده و مدت ۱۷ روز میهمان امیر گیلکی بن محمد بوده است و در سفرنامه اش طبس را توصیف نموده و اشاراتی نیز به وضعیت امنیت و وجود دژ در طبس نموده است. این ارگ در طول تاریخ و در مقاطع مختلف دچار حوادث و آسیب هایی گردیده و بنابراین بارها مرمت گردیده است.

یکی از این تعمیرها در سال ۱۲۱۶ هجری قمری اتفاق افتاده که تا چند دهه قبل سنگ نوشته آن بر سردر ارگ نصب بوده است که در این شعر از ارگ طبس به ارگ کهن نام برده شده و مبین قدمت آن می باشد. در سال ۱۲۹۲ هجری قمری و در زمان عمادالملک حاکم طبس، بار دیگر ارگ طبس مورد مرمت قرار می گیرد.در دهه های گذشته و قبل از زلزله تنها ساکن ارگ، مرد تنها و فقیری بوده به نام آق سید علی میرزا که با کمک و مساعدت بازدید کنندگان از ارگ، زندگی می کرده و آق سید علی میرزا در زلزله شهریور ۵۷ همراه با ارگ به خاطره ها پیوست.

این بنا تاریخی در زلزله سال ۵۷ ویران شد و در دهه گذشته میراث فرهنگی اقداماتی را جهت احیاء و مرمت این بنای تاریخی آغاز نمود، بطوریکه از بسیاری از قسمت ها آوار برداری شد و دالان ها و دیوارهایی از ارگ مجددا پدیدار گشت. در همین زمان و در طی کاوش پیکر آق سید علی میرزا در حالی که با گذشت قریب به ۲۰ سال از زلزله، هنوز بقایای پیکر وی سالم بود پیدا شد. وی را در محل ارگ به خاک سپردند و اتاقکی را بر مقبره اش بنا نمودند و حالا آقا سید علی میرزا دیگر جزئی از تاریخ ارگ شده است. لازم به ذکر است این بنای تاریخی در شهر طبس – میدان امام (ره) – میدان واعظ طبسی – خیابان واعظ – ارگ (کهن دژ) واقع شده است.

arg dej b ارگ طبس (کهن دژ)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *