رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مهر ۱۳۹۳

احیای یک جیره جنگی در شهر نراق

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ – شهردار نراق از احیای یک شیرینی محلی که در زمانی جیره جنگی به حساب می‌آمد‌، به دنبال احیای فرهنگ و تاریخ تمدن این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا،‌ محمود مرادی در جریان بازدید جمعی از غارشناسان‌، طبیعت‌گردان و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری از شهر تاریخی نراق با ارائه توضیحاتی از تاریخ این شهر که با حمله مغول‌ها و با بابیت و بهائیت درگیر بوده و در زمانی هم در کوریدور فرعی جاده ابریشم قرار گرفته است گفت: نراق بعد از ماسوله طرح جامع ویژه را دریافت کرد.

وی بیان کرد: این شهر ۲۰ هکتار بافت تاریخی دارد که ۱۰۰ خانه درجه یک تاریخی آن تا به حال شناسایی شده است. علاوه ‌بر این، شهر از گذشته خیلی دور دارای قنات جاری و سیستم دفع آب‌های سطحی بوده است. امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور نراق با این ویژگی‌های تاریخی ثبت جهانی شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای ثبت بافت تاریخی نراق صورت می‌گیرد اظهار کرد: ما به دنبال ثبت خانه‌های تاریخی نیستیم، چون امکان آن وجود ندارد؛ اما دسته‌بندی درجه یک،‌ دو،‌ سه‌ و چهار کرده‌ایم. مثلا خانه‌های درجه یک توسط شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراقبت می‌شوند، یعنی سالانه کمک‌هایی نه به صورت مادی بلکه در بخش مصالح و مرمت به این خانه‌ها می‌شود.

او با اشاره به تشکیل معاونت حفظ و احیا در شهرداری نراق اظهار کرد: شاید کمتر شهرداری دارای چنین معاونتی باشد. ما به دنبال احیای بافت تاریخی این شهر چنین معاونتی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر ۱۰ واحد از آن خانه‌های تاریخی زیر نظر خاص این معاونت است.

او درباره تملک و تعیین کاربری برای این خانه‌های تاریخی اظهار کرد: بیشتر مالکان این خانه‌ها در خارج از کشور ساکن هستند و همین موضوع مالکیت خانه‌های تاریخی را در نراق دچار مشکل کرده است، البته ارتباط‌هایی برقرار شده تا اقداماتی در این‌باره صورت گیرد.

مرادی در ادامه ثبت خانه‌های تاریخی در فهرست آثار ملی را چاره‌ی نگهداری این خانه‌ها ندانست و افزود: همین حالا هم خانه‌های تاریخی که ثبت شده‌اند به دلیل رسیدگی نشدن تمایل دارند از ثبت خارج شوند؛ در واقع ثبت در فهرست آثار ملی چاره حفظ بناهای تاریخی نیست.

او ادامه داد: برای ۲۰ هکتار بافت تاریخی این شهر ضوابطی مشخص شده است که مشاوری از تهران آن را تهیه کرده است و فراتر از دستورالعمل‌های میراث فرهنگی است. ما می‌خواهیم هویت تاریخی این شهر را حفظ کنیم نمی‌توان یک شهر را به طور کامل موزه کرد و یا همه آن را تخریب کرد.

شهردار نراق همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات صورت گرفته چگونه قرار است گردشگر به این منطقه جذب شود توضیح داد: اولویت دوم ما جذب گردشگر است. برعکس خیلی از شهرها که گردشگری اولویت نخست بشمار می‌آید و همین مساله ساختار آنها پیچیده‌تر کرده مثل شهر نیاسر. اولویت نخست ما بازآفرینی هویت تاریخی ساکنان نراق است و در کنار آن شهرمان را معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم مخاطبی که قرار است جذب شود خاص باشد تا ساختار اجتماعی شهر با توجه به مذهبی و تاریخی بودن آن به هم نریزد. چرا که بعضا حضور برخی گردشگران تاثیراتی را به جای می‌گذارد درجامعه محلی جبران ناپذیر است.

او در ادامه درباره احیای شیرینی سنتی این منطقه گفت: «جزغند» شیرینی محلی این منطقه است که تقریبا از بین رفته بود، اما با توجه به هدف احیای هویت تاریخی نراق این شیرینی که جیره جنگی به شمار می‌آمد احیا شد و به دلیل شکل فرآیند تولید آن یکی از گران‌ترین شیرینی‌های محلی ایران به حساب می‌آید.

شهردار نراق در ادامه سخنانش از اقداماتی که برای بازسازی قنات‌ها و جذب گردشگر از طریق کاشت گل محمدی و راه اندازی کارخانه‌ی گلاب‌گیری انجام شده است، خبر داد.

=_UTF-8_B_NC03NzEuanBn_= احیای یک جیره جنگی در شهر نراق

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *