رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۸

آنچه درباره کرمان باید بدانیم

لینک این مطلب کپی شد!

شهر کرمان و به طور کلی استان کرمان جاذبه های گردشگری فراوانی دارد . این شهر مملو از جاهای دیدنی , جاذبه های تاریخی , جاذبه های گردشگری ,جاذبه های فرهنگی و صنایع دستی می باشد . در اینجا سعی داریم درباره کرمان مطالب جالبی را خدمت شما ارائه دهیم .

۱. شهر کرمان از قدیمی‌ترین شهرهای فلات ایران است. به گفته‌ی بعضی از مورخان و پژوهشگران سابقه‌ سکونت و استقرار انسان در آن به ۴ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

۲. اگر «کارمان» را دو کلمه در نظر بگیریم، «کار»‌ به معنی جنگ و «مان» به مفهوم محل است که در مجموع معنی «جایگاه دلاوری و نبرد» دارد.

۳. همچنین برخی از جغرافی‌‌دانان، نام قدیم این شهر را «گواشیر» خوانده‌اند. گفته می‌شود‍، گواشیر همان شهر اردشیر بوده است که به تدریج به گواشیر تبدیل شده است. شهری که اردشیر بابکان در منطقه‌ی کرمان فعلی بنا کرده بود.

-قدیم آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۴. سازمان شهرداری کرمان در سال ۱۲۸۹ خورشیدی تاسیس شد.

۵. جمعیت این شهر حدودا ۶۰۰ هزار نفر است؛ اما جمعیت کلان شهر کرمان با احتساب سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها به ۷۰۰ هزار نفر هم می‌رسد.

۶. امروزه شهر کرمان به ۴ منطقه‌ی شهری تقسیم شده است.

۷. استان کرمان با دارا بودن ۱۱٪ از مساحت کل کشور، پهناورترین استان ایران است.

۸. کرمان حدود ۳۰٪ از سطح باغ‌های کشور را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین محصولات باغی آن عبارت‌اند از پسته، خرما، مرکبات و میوه‌های خشک مانند گردو و بادام.

۹. پسته با مساحتی بیش از ۴۰ هزار هکتار، کشت غالب کرمان را تشکیل می‌دهد.

 آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۱۰. شهر کرمان با ۱۷۵۶ متر از سطح دریا سومین شهر مرتفع کشور پس از شهرکرد و یاسوج محسوب می‌شود.

۱۱. قریب به اتفاق مردم کرمان همچون سایر مناطق مرکزی کشور از نژاد آریایی و فارس هستند. همچنین در طی دوران‌های گذشته به تدریج اقوام بلوچ، لر، ترک و لک نیز از ساکنین این منطقه شده‌اند.

۱۲. همان‌طور که اشاره شد با مهاجرت اقوام مختلف به منطقه‌ی کرمان، تنوع زیادی در لهجه و گویش این منطقه ایجاد شده است. اکنون گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی در کرمان به چشم می‌خورد؛ اما گویش اصلی فارسی و لهجه‌ی کرمانی است. البته ناگفته نماند که مردم کرمان‌، بیش از سایر مناطق کشور، به فارسی قدیم که همان «فارسی دری» است، تکلم می‌کنند.

۱۳. در حال حاضر نزدیک دو هزار زرتشتی در کرمان زندگی می‌کنند. این اقلیت مذهبی کماکان آیین‌ها و مراسم خود را، مثل جشن سده و جشن مهرگان، برگزار می‌کنند.

-سده-در-کرمان آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۱۴. کرمان از انواع غذاهای سنتی و خوش طعم برخوردار است که حلیم بادمجان معروف‌ترین آن‌ها است.

۱۵. انواع شیرینی‌های سنتی کرمان شامل کلمپه، کماچ‌سن، خرمابریز، حاج‌بادام، پسته، نارگیل، سوهان زرندی، قطاب و برشتوک است.

-کرمان آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۱۶. معدن تیتانیوم کرمان تنها معدن از این فلز در ایران می‌باشد. همچنین معادن آهن، ذغال سنگ و مس از دیگر معادن این منطقه هستند.

۱۷ معادن ذغال سنگ کرمان بخشی از نیاز کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کنند. همچنین منابع مس سرچشمه‌ی کرمان نیز یکی از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس در جهان به شمار می‌رود.

-مس-کرمان آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۱۸. صنایع دستی کرمان شامل شال، پته و ترمه‌ است که در این بین پته‌دوزی از قدمت بیشتری برخوردار است. صنایع دستی کارگاهی نیز شامل قالی‌بافی، جاجیم بافی، گلیم‌بافی و خورجین‌بافی است.

-کرمان آنچه درباره کرمان باید بدانیم

۱۹. برای صنایع ماشینی کرمان نیز می‌توان به سیمان‌سازی، نوشابه‌سازی، قند، ذغال سنگ و مس اشاره کرد. معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند.

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید، مجموعه‌ی گردشگری آسیاب بادی کرمان، بزرگ‌ترین سازه‌ی آسیاب بادی خاورمیانه است که کاربری تشریفاتی دارد. ساختمان این بنا از منحصر به فردترین سازه‌های طراحی و اجراشده در ایران است که در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده است. سازه‌ی بیرونی آن ۲۶ متر ارتفاع و ۱۲ متر قطر دارد. این بنا، شامل ۲ طبقه رستوران و سالن پذیرایی و یک طبقه آشپزخانه است.

-بادی-کرمان آنچه درباره کرمان باید بدانیم

           
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    واقعا استان پهناور و حتی ثروتمندی از نظر مواد معدنی هست .ولی تنها مشکل این استان مشکل فرهنگی در بخش های جنوبی و جنوب شرقیش هست

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    از غذاهاي ديگر محلي بزقورمه است كه بسيار خوشمزه است
    فالوده كرمان هم با جاهاي ديگر متفاوت است و به صورت دانه هاي مرواريدي در شربت گلاب، نعنا،بيدمشك يا بهار نارنج سرو مي شود

    ۱۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *