جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آموزش راهنمایان ایرانی با متد جهانی

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۳ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – همواره از آموزش و رسیدن به استانداردهای جهانی به عنوان یکی از ارکان پیشبرد گردشگری نام برده شده است. چنانکه نیاز به ارتقای سطح آموزش راهنمایان کشور، “کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” IFTGA را بر آن داشت تا با وجود آنکه حدود سه ماه از پیوستن آنها به “فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری” WFTGA می گذرد با بهره گیری از راهنمایان فعال در این فدراسیون در صدد ارتقای دانش خود در سطح بین المللی برآیند.

چنانکه “کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” با همکاری یکی از آژانس‌های فعال در حوزه برگزاری تورهای اروپا، برای اولین مرتبه دو تن از مدرسان WFTGA را برای آموزش حدود ۲۵ نفر از راهنمایان گردشگری به ایران دعوت کردند.

“آرش نور آقایی” رییس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در این خصوص به خبرنگار CHN گفت: «تعداد روزها و ماه هایی که راهنمایان گردشگری باید آموزش ببینند در ایران کم است. طبق خبر دقیقی که دارم اگر کسی بخواهد در کشوری مانند ترکیه راهنمای تور شود باید ۹ ماه باید کلاس بگذراند و ۴۵ روز مجبور است سفر کند. این درحالی است که گذراندن کلاس‌های راهنمای تور در کشور ما یک دوره ۶ ماهه است که راهنمایان بین ۴ ماه و نیم تا ۶ ماه کلاس را می گذرانند که هر روز و تمام وقت هم نیست. اگر هم سفری در کار باشد یک سفر نیم روزه یا یک روزه است که حتا یک شب اقامت هم ندارند که برخی از افراد آن را هم نمی روند.»

او افزود: «این نوع آموزش سبب شده تا با تعداد زیادی از افرادی مواجه شویم که کارت دارند ولی برای آنها کارت نیست یعنی مهارت‌های لازم برای راهنما شدن را دارا نیستند؛ در چنین شرایطی است که جامعه تورگردانان ایران می گوید با ۳۰۰ نفر مصاحبه و تنها ۳ نفر مورد قبول آنها بوده است. با توجه به آنکه نمی‌توانیم جلوی آموزشگاه ها را بگیریم، به سوی بهره گیری از راهنمایانی برآمدیم که خودرا با آموزش‌های جهانی همراه ساخته‌اند چنانکه طبق صحبت‌های اولیه با مسئولان سازمان میراث و گردشگری، از این پس اگر راهنما تا مدتی تور نداشته باشد کارت او باطل خواهد شد.»

آرش نورآقایی:
با تعداد زیادی از افرادی مواجه هستیم که کارت دارند ولی برای آنها کارت نیست یعنی مهارت های لازم برای راهنما شدن را دارا نیستند
او با زیر سوال بردن روش آموزش راهنمایان گفت: «کتاب‌ها به روز نیستند، افرادی که راهنمای تور بودن را انتخاب می‌کنند اهل مطالعه نیستند و باید برای درجه بندی کردن آنها راه حل پیدا کرد. چنانکه به معاون گردشگری پیشنهاد دادیم تا در صدد برگزاری و ادامه دوره‌های WFTGA برای سایر راهنمایان گردشگری باشد که البته با موافقت رحمانی موحد روبه رو شد و قرار است اگر مربیان فرصتی داشته باشند در فرردین ماه سال آینده این دوره‌ها را برگزار کنیم.»

به گفته او، معاون گردشگری بر تخصصی تر عمل کردن راهنمایان تاکید داشت و خواستار حضورمتخصصان در کلاس‌های راهنمایان تور شد چنانکه اگر قرار است کلاس امداد و نجات برگزار شود یکی از فعالان و مربیان هلال احمر یا امداد و نجات در کلاس ها حضور خواهد داشت و این مهم درخصوص تورهای زیارتی و مذهبی، سلامت و… نیز صادق خواهد بود. البته راهنمایان و آموزش آنها برای معاون گردشگری بسیار اهمیت داشت و درخصوص بیمه راهنمایان نیز راهکارهای مثتبی در نظر داشت.

نورآقایی با اشاره به کلاس های ۷ روزه ای که با مربیان بین المللی برگزار شده است یادآور شد: «با برگزاری این کلاس ها متوجه شدیم راهنمایان خوب ایران اگر بهتر نباشند، تفاوت زیادی با روشها و منش های بین المللی ندارند. برخی نکات ریز و مهارت هایی که کسب شدنی است را در این کلاسها می آموزیم. معتقد هستم یک راهنمای خوب در ایران یعنی یک راهنمای خوب بین المللی. اما تاکید می کنم یک راهنمای خوب نه هر راهنمایی.»

«ژاله ابراهیمی» عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران نیز با اشاره به مطالبی که در این کلاس ها توسط مربیان بین المللی آموز داده می شود گفت: «در این کلاسها برخی موارد گفته می‌شود و از دانش اموزان خواسته شده تا اجرای خود را ارائه دهند؛ از آنجایی که تعداد شاگردان محدود است، استاد زمان لازم برای تصحیح مهارت های آنها را داراست. نکات گفته می شود و آنها روی نکات گفته شده تمرین و دوباره اجرا می کنند. انواع کارهای گروهی، متدهای فن بیان، چگونگی معرفی جاذبه ها و ارتباط گرفتن با مسافر از جمله مهارت هایی است که در این کلاس ها آموزش داده می شود.»
آرش نورآقایی:
تنها ۲۰ درصد کار یک راهنما، اطلاعات و داشته های ذهنی اوست و در واقع ۸۰ درصد توانایی های او به مهارت هایش برای انتقال این اطلاعات بستگی دارد. این درحالی است که در ایران بیشتر بر اطلاعات ذهنی راهنمایان تور تاکید می شود

به گفته او، در کلاس های راهنمای تور که در ایران برگزار می شود روی اطلاعات یک راهنما کار می شود اما در این کلاس ها بر روری تکنیک هایی که یک راهنما باید برای ارائه آن اطلاعات داشته باشد تمرکز می شود تکینیک هایی مانند بیان، پاسخگویی و رفتار و مهارت های ارتباطی و رفتاری که بیش از اطلاعات ذهنی اهمیت دارد.

نورآقایی نیز معتقد است: «تنها ۲۰ درصد کار یک راهنما، اطلاعات و داشته های ذهنی اوست و در واقع ۸۰ درصد توانایی های او به مهارت هایش برای انتقال این اطلاعات بستگی دارد. این درحالی است که در ایران بیشتر بر اطلاعات ذهنی راهنمایان تور تاکید می شود.»

به گزارش CHN، حضور مربیان بین المللی راهنمایان تور در ایران در شرایطی که خبرها از افزایش ۳۰ درصدی تعداد گردشگران ورودی حکایت دارند می تواند نوید آینده ای روشن برای گردشگری باشد چنانکه امید است بتوان این کلاس ها را دوبار در سال برای راهنمایان علاقه مند برگزار کرد. اعضای “کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” امیددارند تا با همکاری سازمان میراث و گردشگری بتوان سطح راهنمایان تور را بین المللی کرد.

IMG 1096 آموزش راهنمایان ایرانی با متد جهانی

IMAGE635233554958347425 آموزش راهنمایان ایرانی با متد جهانی

IMG 10892 آموزش راهنمایان ایرانی با متد جهانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *