رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

آمارهای گردشگری ایران از رویا تا واقعیت

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ – تهران – ایرنا – در سال های اخیر صنعت گردشگری ایران با نوعی نابسامانی اعلام شمار مسافران و گردشگران ورودی به مناطق مختلف کشور روبرو بوده بطوریکه این آمار به چالش بین مسئولان گردشگری کشور و فعالان این حوزه تبدیل شد.

در اوایل امسال اعلام شد که شمار مسافران در نوروز ۹۲ از مرز ۱۶۰ میلیون نفر گذشت و یا منوچهر جهانیان معاون پیشین گردشگری کشور در همان زمان گفته بود ورود گردشگران خارجی در این تعطیلات، ۴۸ درصد رشد داشته است. درحالی که صاحبنظران و فعالان گردشگری بطور جدی نسبت به صحت این آمار با شک و تردید می نگرند.

در این آمار (مسافران داخل کشور) هر خودرو و مسافر با ورود به هر شهری به عنوان مسافر و گردشگر محسوب شد که از نظر کارشناسان تهیه آمار از این طریق اشتباه است.

مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین زمینه می گوید: ۱۶۰ میلیون نفر سفر در نوروز پارسال آماری خلاف واقعیت است و ساز و کارهای آمارگیری در کشور باید اصلاح شود.

وقتی آمارها نادرست باشد و بیش از رقم واقعی بیان شود هر گونه برنامه ریزی درست در این صنعت را با اختلال روبرو می کند. برنامه ریزی برای توسعه صنعت گردشگری براساس این آمارها صورت می گیرد اما هنگامی که این آمارها درست نباشد قطعا نتیجه کار امیدوار کننده نخواهد بود.

ورود این میزان مسافر یا گردشگر به مناطق کشور حتما باید تحولی هر چند اندک در زندگی و کسب و کار مردم این مناطق ایجاد کند اما در واقعیت امر این گونه نبوده است.

هم اکنون مسئولان گردشگری کشور شمار گردشگران خارجی ورودی به ایران را حدود چهار میلیون نفر در سال اعلام می کنند در حالی که کارشناسان این رقم را کمتر از دو میلیون نفر می دانند.

در زمان حاضر آمار گردشگران خارجی بسیاری از اوقات با آمار مسافران ترکیب و ارائه می شود. همچنین سازمان هایی از جمله، گمرک، نیروی انتظامی، امور اتباع و … که برای بدست آوردن آمار به سازمان میراث فرهنگی کمک می کنند هر یک تعاریف جداگانه ای برای گردشگر دارند.

در آمد اصلی برخی از کشورها از راه گردشگری حاصل می شود؛ این صنعت اکنون پس از نفت و خودروسازی از پرمنفعت ترین محل کسب ثروت محسوب می شود بنابر این هرچه شمار گردشگران افزایش یابد میزان در آمدها نیز افزون خواهد شد.

طبیعتا هنگامی که شمار گردشگران بالا رود به همین نسبت نیز وضعیت معیشت مردم و اشتغال آنان بهتر خواهد شد و در غیر این صورت منافع این صنعت بر سر سفره های مردم نخواهد آمد.

تفاوت مسافرت و گردشگری

در این آمارها یک مسافر با ورود به هر شهری به طور جداگانه یک گردشگر محسوب می شود و همچنین برخی مقصدها مسافر را به عنوان گردشگر معرفی می کنند.

گردشگر به کسی گفته می شود که با سفر به شهری یا منطقه ای از امکانات گردشگری مقصد ازجمله محل اقامتگاه، هتل، پذیرایی و سایر امکانات استفاده کند و سبب درآمد و اشتغال در آنجا شود.

اما مسافر هیچیک از این ویژگی ها را ندارد و شغل و در آمدی نیز برای مقصد ایجاد نمی کند. محل اقامت مسافر معمولا غیر از هتل و اقامتگاه های مخصوص گردشگری است و در منازل خود و آشنایان اقامت می کنند و این اسکان نیز به هیچوجه کمکی به صنعت گردشگری نمی کند.

دقیق نبودن آمار مسافران

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ساز و کار آمارگیری ورود و خروج مسافران در کشور دقیق، اصولی و بر مبنای واقعیت نیست.

مسعود سلطانی فر در حاشیه نشست تخصصی ستاد کشوری هماهنگی سفر در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: ساز و کار آمارگیری از ورود مسافران و شمارش خودروهای ورودی و افراد وارد شده به هر شهر با توجه به اینکه در سفرهای زمینی خودروها حداقل از یک تا دو شهر برای رسیدن به مقصد سفر می گذرند امری بر خلاف واقعیت و اشتباه است.

وی گفت: در حال حاضر تراز گردشگری کشور منفی است و آمار گردشگران ورودی واقعی نبوده و دارای ابهاماتی است.

آمار غلط یعنی دادن آدرس اشتباه

ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مقوله مسافرت و گردشگری با یکدیگر متفاوت است. سفر معمولا به منظور جابجایی، رفت و آمد بین خانه و محل کار و خرید صورت می گیرد اما گردشگری تعریف خاص خود را دارد که اقامت حداکثر ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال در منطقه ای گردشگری محسوب می شود.

وی افزود: گردشگر همچنین با ورود به مقصد گردشگری باید فعالیتی که انجام می دهد با فعالیت محل سکونت خود تفاوت داشته باشد که امکان دارد این سفر به منظور گردشگری فرهنگی، مذهبی، زمستانی، زیارتی و غیره انجام شود.

رضایی تصریح کرد گردشگری باعث رونق اقتصادی، اشتغال، در آمدزایی و ارزآوری برای مقصد می شود درحالی که مسافرت این وی‍ژگی را ندارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه گردشگری به اقسام مختلف شامل محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی تقسیم می شود گفت: مسافرت نیز می تواند نوع گردشگری محسوب شود زیرا می تواند در مسیر حرکت، مسافر از امکانات آن استفاده کند که این منجر به رونق اقتصادی می شود.

وی توضیح داد در گردشگری داخلی وقتی مسافری از کرمانشاه به مقصد مشهد حرکت می کند در طول مسیر ممکن است از امکانات گردشگری استفاده کند و همچنین محصولات آنجا را بخرد که سبب رونق اقتصادی می شود.

این کارشناس به استخراج آمار گردشگران اشاره کرد و گفت: آمار گردشگران باید از سوی سازمان گردشگری به سازمان آمار کشور اعلام شود تا این سازمان به صورت سراسری اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه آمار گردشگران باید از دو طریق حساب اقماری گردشگری و ثبتی احصا شود گفت: یک حساب ملی آمار کشور داریم و در کنار آن نیز حساب های اقماری گردشگری وجود دارد که تمام واقعه گردشگری را ثبت می کند.

رضایی افزود: در آمارهای ثبتی نیز ورود، خروج و هزینه کرد گردشگر ثبت می شود و چنانچه از این دو روش برای آمارگیری گردشگران استفاده شود در این صورت دیگر شاهد اعلام آمارهای سلیقه ای نخواهیم بود.

وی محاسبه گردشگران براساس نفر سفر که در سال های گذشته در کشور مرسوم بود را غلط خواند و گفت: کمیته آمار که اکنون در سازمان گردشگری تشکیل شده باید براساس شاخص ها به رصد تعداد گردشگران ورودی و خروجی اقدام کند.

رضایی درباره آثار منفی اعلام آمارهای غلط در صنعت گردشگری گفت: ارایه آمار غلط از شمار گردشگران به معنی این است که ما آدرس غلط به کسی بدهیم زیرا او در این صورت هرگز به مقصد نخواهد رسید.

وی تصریح کرد ارایه آمار غلط در بحث گردشگری برنامه ریزان و مجریان را از اهداف خود دور می کند و نمی توانیم هرگز برنامه ریزی درستی از منطقه مقصد داشته باشیم و امکانات لازم را برای این مقاصد فراهم کنیم.

رضایی تصریح کرد آمار غلط باعث می شود که سرمایه گذاران داخلی و خارجی در محاسبات خود اشتباه کنند و متضرر شوند که این مساله به اشتغال و درآمد مقصد صدمه می زند.

وی گفت: هنگامی که یک سرمایه گذار خدمات گردشگری درمنطقه ای مثل رستوران، هتل و اقامتگاه ایجاد می کند باتوجه به ظرفیت منطقه به تاسیس آن اقدام می کند که در صورت نبود گردشگر ورشکست می شود.

رضایی تصریح کرد آمار درست لازمه توسعه پایدار است و از طریق آمار صحیح می توان برنامه ریزی درست صورت داد.

تغییر شیوه آمارگیری مسافران در نوروز ۹۳

معاون گردشگری کشور نیز با اشاره به اهمیت ارائه آمار و اطلاع رسانی مطلوب در باره میزان سفر در تعطیلات نوروز گفت: در نوروز ۹۳ شیوه ارائه آمار و اطلاع رسانی در باره میزان مسافرت های انجام شده درکشور به طور محسوسی تغییر خواهد کرد.

مرتضی رحمانی موحد افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در باره سفرهای سال های گذشته سه مشکل مهم در خصوص این سفرها به دست آمد که یکی از مهمترین مشکلات نحوه ارائه آمار در باره میزان مسافرت ها بود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس شیوه ارائه آمار و همچنین نحوه اطلاع رسانی درباره میزان مسافرت ها در سال آینده تغییر خواهد یافت.

رحمانی موحد گفت: نگاه گذشته به آمارگیری از مسافران نوروز علمی و کاربردی نبود و ما قصد داریم با آن مکانیزم نو را تجزیه و تحلیل کنیم برای همین کمیته آمار را زیر مجموعه ستاد هماهنگی سفر تشکیل دادیم.

وی افزود: در سال های گذشته با استفاده از سیستم هایی در ورودی و خروجی شهرها میزان تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه ثببت می شد که این روش از نظر علمی قابل قبول نیست.

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: باتشکیل این ستاد آمار و بااستفاده از ابزار علمی استخراج آمار، میزان تردد و سفر گردشگران داخلی و خارجی به شیوه ای متفاوت و البته دقیق اعلام خواهدشد.

وی گفت: آمارهایی که سال های گذشته استان ها از سفرهای نوروزی می دادند محور ترقی آنها به شمار می آمد درحالی که آمار به تنهایی موفقیت استان نیست.

رحمانی موحد افزود: آمار سازی های بیهوده هیچ مشکلی را رفع نمی کند بلکه مشکلات را بیشتر می کند دستگاه های مختلف می توانند براساس وظایف قانونی خود آنچه را احصا می کنند اعلام کنند اما آمار اصلی را ستاد مرکزی سفر ارایه خواهد کرد.

81076888-5552097 آمارهای گردشگری ایران از رویا تا واقعیت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *