رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ تیر ۱۳۹۶

آمادگی بنیاد مسکن جهت بازسازی روستاهای هدف گردشگری

اشتراک گذاری

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آمادگی این بنیاد جهت بازسازی روستاهای هدف گردشگری در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شاملو در جلسه بهره‌برداری از طرح هادی روستاها که با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در محل فرمانداری گناباد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی صورت گرفته و بنیاد مسکن با همکاری سازمان میراث فرهنگی ۳۰۰ روستای هدف گردشگری را شناسایی و قرار است طرح گردشگری آن‌ها تهیه و اجرا شود، ضمن اینکه این بنیاد آمادگی دارد در هر روستایی که این ظرفیت وجود داشته باشد با علاقه ورود پیدا کند.

وی همکاری بنیاد مسکن با دهیاری‌ها را بسیار تنگاتنگ عنوان و گفت: در حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله، اجرای طرح‌های هادی در روستاها، سنددار کردن املاک، اعطای وام‌های روستایی این بنیاد وارد عمل شده و به کمک دهیاری‌ها می شتابد.

شاملو با بیان اینکه بنیاد مسکن اعتباری برای کمک بلاعوض ندارد، تأکید کرد: البته جهت افرادی که در جریان اجرای طرح هادی منازل آن‌ها تخریب می‌شود و توان نوسازی و بهسازی منزل مسکونی خود را ندارند کمک‌هایی اعطاء می‌شود. ضمن اینکه در روستاهایی که طرح هادی اجرا می‌شود اگر منزل مسکونی فرد تخریب شود عوض آن زمین یا وام‌های تعمیرات و یا هم وام‌های نوسازی داده می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور همچنین افزود: در قانون اساسنامه این بنیاد، دستگاه‌های خدمات رسان موظف به ارائه خدمات رایگان به روستاها شده است.

اعتبار اعطا شده به روستاها براساس محرومیت باشد

وی با اشاره به اینکه اعتبار تخصیص داده شده به روستاها از محل مالیات ارزش افزوده براساس محرومیت هر روستا باشد، تصریح کرد: سال گذشته بحثی مطرح شد که اعتبارات دهیاری‌ها را بنیاد مسکن دریافت و براساس شاخص و با هماهنگی فرمانداری‌ها بین دهیاری‌ها توزیع و کار اجرایی توسط دهیاری‌ها با نظارت بنیاد مسکن انجام شود که این باعث عدالت در توزیع اعتبارات نیز می‌گردد که متاسفانه اکنون اعتبارات تخصیص داده شده تنها براساس شاخص جمعیت است.

شاملو عنوان کرد: به دهیاران توانمند از خود بنیاد مسکن اعتبار داده می‌شود و اگر دهیاری توانش کمتر بود پیمانکار گرفته و نظارت محلی را به دهیار می‌دهیم.

وی در خصوص حریم قانونی روستاهای در حریم شهرها نیز خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در قانون برنامه ششم توسعه آمده مشخص شدن حریم روستاهای در حریم شهرهای است که این موضوع نیز بر این اساس حل خواهد شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور همچنین با بیان اینکه براساس قانون دهیاران ۴۸ وظیفه داشته که انجام همه این وظایف از توان دهیاران خارج است، گفت: دهیاران بایستی در بحث‌های نگهداری پروژه‌های انجام شده، بهداشت روستا، دقت در کیفیت اجرای پروژه ها، جلوگیری از هدر رفت سرمایه کشور و توجه به فضاهای عمومی مثل فضای سبز وارد شوند.

شاملو خاطرنشان کرد: سالانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که در طول یک دوره ۱۰ ساله طرح‌های هادی در روستاهای کشور اجرا شود که امکان تخصیص این اعتبار از توان دولت‌ها خارج است و در حال حاضر نیز با ۸ درصد اعتبارات استانی و مقداری نیز از محل اعتبارات دولتی این کار انجام می‌شود.

بازدید از روستاهای دلوئی، خیبری و ریاب و بهره‌برداری از بهسازی معابر روستای روشناوند و فاز یک طرح هادی روستای نجم آباد از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به شهرستان گناباد بود.

 آمادگی بنیاد مسکن جهت بازسازی روستاهای هدف گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *