جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی برای کشف دیوار گرگان

تاریخ بروزرسانی :
۵ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۶-مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در دریای خزر با همکاری باستان‌شناسان خارجی، سه‌شنبه گذشته با هدف کشف بقایای قلعه تاریخی آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، قربان عباسی افزود: این کاوش‌های باستان‌شناسی با هدف کشف ادامه دیوار گرگان در حال انجام است. باستان‌شناسان می‌خواهند بدانند آیا دیوار گرگان به دیوار تمیشه متصل بوده است یا خیر.وی گفت: همچنین احتمال می‌رود بین این دو دیوار قلعه‌ای بوده باشد که بقایای این قلعه ممکن است به دلیل پیشروی آب دریای خزر، زیرآب مدفون باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح مشترک که به مدت ۴۵ روز ادامه می‌یابد، مطالعات علوم میان رشته‌ای برای شناسایی مسائل ناشناخته دیوارهای بزرگ و تأسیسات وابسته مانند زمین باستان‌شناسی، مطالعات گیاه باستان‌شناسی، مطالعات جانورشناسی، مطالعات منظر باستان‌شناسی، استفاده از روش‌های کاوش بدون خاکبرداری مانند ژئوفیزیک، مطالعات باستان‌شناسی زیر آب در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به این که برای این کاوش، ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، گفت: در فرآیند این پروژه ۲۰ پژوهشگر از ایران، آلمان، ایتالیا، روسیه، انگلیس و فرانسه حضور دارند.در منطقه فرهنگی گرگان دو دیوار بزرگ تاریخی به نام‌های دیوار بزرگ گرگان و دیوار تمیشه قراردارد که این دیوارها نیز در امتداد خود دارای تاسیسات و قلعه‌های متصل و غیرمتصل بوده است.مصالح دیوار‌ها از جنس آجر بوده و طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر است. قدمت دیوار گرگان نیز که یکی از طولانی‌ترین دیوارهای جهان و به مار سرخ نیز معروف است، بنابر مطالعات هیات‌های باستان‌شناسی به دوران ساسانی می‌رسد. هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار تاریخی از میان رفته ‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول ۶۰۰۰ کیلومتر)، بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد