رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

آغاز نخستین جشنواره گلابگیری در تهران

لینک این مطلب کپی شد!

تهران- ایرنا- دبیر اجرایی جشنواره گلاب گیری و عرقیات گیاهی از آغاز به کار نخستین جشنواره گلابگیری از امروز در محل باغ گیاه شناسی ملی ایران در غرب تهران خبر داد.

فاطمه عسکری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده جشنواره گلاب گیری و عرق گیری از گل های معطر و گیاهان دارویی به مدت شش روز تا ۱۳ اردیبهشت در محل باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع در بزرگراه تهران- کرج (جنب پارک چیتگر خروجی پیکان شهر) جریان خواهد داشت.
وی گفت: در نظر است روش های سنتی گلاب گیری، گل محمدی و تهیه گیاهان دارویی و معطر را در این جشنواره به صورت عملی در این جشواره برای دید عموم به نمایش گذاشته شود.
عسکری با بیان اینکه مراسم گلاب گیری هر سال به صورت سنتی در شهرهای قمصر و نیاسر کاشان انجام می شود، گفت: شهروندان تهرانی و علاقمند به این آئین می توانند امسال با حضور در باغ گیاه شناسی از نزدیک مراحل انجام گلاب گیری و عرق گیری از گل ها و گیاهان دارویی را مشاهده کنند.
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به ارزش دیرینه گل محمدی در طب سنتی کشور افزود: بر اساس آمار بیش از ۱۵ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول رفته و سالانه حدود ۲۷ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می شود.
عسکری با تاکید بر اجرای استاندارد اجباری بر فراورده های عرقیات گیاهی کشور گفت: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ استفاده صحیح از عرقیات گیاهی است که با استاندارد سازی این محصولات تضمینی بر حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه باغ ملی گیاه شناسی یکی از بخش ها مهم موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع است، گفت: این باغ محلی برای انجام تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران فعالیت های گسترده ای در زمینه شناسایی و معرفی گیاهان دارویی، کشت و اهلی کردن، استخراج و آنالیز مواد موثر آنها انجام می دهد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: شرکت کنندگان در این جشنواره علاوه بر حضور در مراسم گلاب گیری می توانند در یکی از زیباترین ماه های سال از قسمت های مختلف باغ ملی گیاه شناسی دیدن کنند.
باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با مساحتی حدود ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه بزرگراه تهران-کرج (خروجی پیکان شهر) به عنوان یکی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان با هدف ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز یا در گلخانه ها احداث و راه اندازی شد.
این باغ با آب و هوایی نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلی متر نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها دارد.
در این باغ با بیش از سه هزار گونه انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی، موزه زنده ای از تشکیل رویشگاه‌های گوناگون کوهستانی های البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان های ایران و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) است ضمن اینکه در آن قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیازدار و باغ میوه ایرانی و نیز قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشارها و دریاچه‌ها وجود دارد.

گلاب گیری کاشان - نیاسر - 21312 (8) آغاز نخستین جشنواره گلابگیری در تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *