رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۳۹۳

آشوراده واگذار نمی شود/ وضعیت تالاب میانکاله خوب نیست

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۰۳-به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اسماعیل مهاجر عصر روز یکشنبه در مناظره ای با عنوان گردشگری در مناطق حفاظت شده در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به طرح گردشگری در آشوراده اشاره کرد و افزود: اگر مفاد این طرح براساس اصول زیست محیطی اجرا نشود قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

وی گفت: طرح گردشگری آشوراده دارای ارزیابی زیست محیطی است و قبل از امضای این تفاهمنامه و مصوبه شدن آن از سوی دولت بیش از ۱۵ جلسه تخصصی و کارشناسی با استانداری های گلستان و مازندران و دستگاه های ذیربط برگزار شد.

مهاجر ادامه داد: تالاب میانکاله که آشوراده بخشی از آن است به شکل مدیریت یکپارچه اداره می شود، متاسفانه مردم ما با طبیعت رفتار خوبی ندارند و از بودن در طبیعت فقط آتش برپا کردن را دوست دارند این در حالی است که اینگونه رفتار طبیعت را مورد تهدید قرار می دهد.

وی به برخی ابهامات درباره صحیح نبودن اجرای طرح گردشگری در آشوراده گفت: زمانی این طرح مصوب شد که ارزیابی زیست محیطی آن مثبت بود بنابر این اجرای هر پروژه ای در این منطقه با نظارت محیط زیست اجرا می شود. همچنین در این تفاهمنامه تاکید شده است هر گونه سازه از کمترین تا بزرگترین در این منطقه باید سازگار با طبیعت باشد.

وی گفت: آشوراده دارای ۶۸۸ هکتار وسعت است که ۲۴ تا ۳۰ هکتار آن از سال ۱۳۵۳ در اختیار سازمان شیلات بود و اکنون کارگاه استحصال خاویار در چهار هکتار با وزن پنج هزار تن در آن وجود دارد.

وی افزود: همچنین هشت هکتار اردوگاه دانش آموزی در این منطقه وجود دارد

مهاجر ادامه داد: براساس این تفاهمنامه قرار است ۱۰ درصد وسعت آشوراده به منطقه گردشگری تبدیل شود و مستثنیات موجود در آن تغییر کاربری داده شود.

در ادامه انوری مدیر یک طرح اکوتوریستی در شمال کشور گفت: کشور ما هنوز آماده طبیعت گردی مسوولانه نیست و این موضوع در کشور جدید است در حالی که درآمدزایی خود در کشورهای دیگر را نشان داده است.

وی تاکید کرد: هنوز زیرساخت فکری و فرهنگی آماده پذیرش طبیعت گردی مسوولانه نیست و این موضوع نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.

در ادامه مزدک دربیگی استاد دانشگاه و متخصص اکوتوریست گفت: بحث تفرج به معنای عام در مناطق حفاظت شده رتبه اول را دارند و امروزه عده ای می خواهند این کار را انجام دهند اما برنامه عمل ندارند.

وی افزود: در طرح های جامع پارکداری زون بندی (پهنه بندی) انجام می شود که یکی از استراتژی ترین پهنه بندی ها مناطق حفاظت شده بخش تفرجگاهی آن است.

به گفته وی ۷۰ درصد مناطق حفاظت شده کشور طرح های تفصیلی دارند اما پارک ملی گلستان که یکی از قدیمی ترین پارک های کشور است طرح تفصیلی آن تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

در ادامه حسین آخانی استاد دانشگاه گفت: زمانی که هنوز بستر مناسب گردشگری نداریم باید بسیار مواظب حرکات خود در طبیعت باشیم تا منجر به از بین رفتن آن نشود.

آشوراده جزیره ای است با وسعت بیش از ۶۰۰ هکتار که بسیار آسیب پذیر است و اگر هرگونه اقدامی بدون مطالعه و در نظر گرفتن مسائل علمی در آن اجرا شود حیاتش را به خطر خواهد انداخت.

وی تاکید کرد: آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است و هیچ کشوری به خودش اجازه نمی دهد از تنها جزیره خود به عنوان منطقه گردشگری استفاده کند، باید تلاش کنیم تا آنجا که ممکن است سطح حفاظت خود از این جزیره را افزایش دهیم.

آخانی ادامه داد: آشوراده دارای سیستم منحصر به فردی است که نه تنها در میانکاله بلکه در کل نیمکره شمالی دیده نمی شود، در کل جزیره ۱۷۰ گونه گیاهی وجود دارد که متاسفانه در طرح گردشگری این منطقه حتی گونه های در خطر انقراض هم دیده نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد ابتدا بر روی منطقه کار مطالعاتی انجام داده، میزان خسارت، احتمال از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری را بررسی کند و سپس اقدام به انجام کاری نماید، این درخواست ما از سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی اظهار کرد: در آشوراده نه تنها امکان گردشگری انبوه بلکه امکان گردشگری در وسعت کم هم وجود ندارد، جزایره در اکوسیستم های شناخته شده جز آسیب پذیرترین زیستگاه ها هستند و قطعا هر گونه فعالیتی در این منطقه حیات پرندگان موجود در آن را با خطر مواجه می کند.

در ادامه این مناظره مژگان جمشیدی فعال محیط زیست گفت: روزی که تفاهمنامه طرح گردشگری آشوراده به امضا رسید اکثریت کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از آن بی اطلاع بودند این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کند این طرح ارزیابی زیست محیطی دارد.

وی تاکید کرد: چرا سازمان محیط زیست باید زیر فشار و بدون کار کارشناسی تفاهمنامه ای را امضا کند که در مدت ۲۴ ساعت دو بار مفاد آن را تغییر دهد.

وی گفت: چرا باید فاصله بین بدنه مدیریت با کارشناسی آنقدر زیاد باشد که تا مجبور شود به هر درخواستی از بالادست بدون بررسی جواب مثبت بدهد.

وی گفت: در این تفاهمنامه عنوان شد با احداث هر سازه ای به شرط رعایت نکردن مسائل زیست محیطی موافقت نمی شود در حالی که این موافقتنامه از نگاه مخالفان این طرح و از لحاظ حقوقی مشکل دارد.

همچنین حر منصوری فعال محیط زیست و معروف به دیده بان میانکاله گفت: آشوراده و تالاب میانکاله وضعیت خوبی ندارد، مسیر آب شیرین به این منطقه بسته شده از این رو ورود کپورماهی و ماهی خاویار که بومی منطقه است به صفر رسیده است.

وی تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد قطعا آشوراده نابود خواهد شد.

وی گفت: روزانه حدود ۱۷۵۰ نفر یعنی ده ها برابر ظرفیت اکولوژی منطقه به دلایل مختلف وارد منطقه می شوند که این روند آسیب جبران ناپذیری به طبیعت آن وارد می کند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست روزهای دوم تا پنجم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ادامه دارد.

738 آشوراده واگذار نمی شود/ وضعیت تالاب میانکاله خوب نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *