جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرزوی مجسمه فروش تبریزی برای مشارکت در ‘تبریز ۲۰۱۸’

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ بهمن ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، در ورودی بخشی از بازار تاریخی تبریز موسوم به ‘رهلی بازار'(بازار رنگرزان) از سمت خیابان خاقانی، مغازه تنگ و باریکی به وسعت ۱.۵ در ۲ متر جلب توجه می کند که بیرون و گوشه کنارش آکنده از مجسمه های برنزی است.
زیبایی مجسمه های برنزی به صف نشسته مغازه آقای ‘قصاب نظامی’، جلوه ویژه ای دارد که گذر بی تفاوت رهگذران از کنار آن را غیرممکن می کند؛ مجسمه هایی با موضوع انسان، حیوانات، شخصیت های تاریخی و ابزارآلات موسیقی که چشم هر بیننده ای را نوازش می کند.
اما زیبایی مغازه محمد آقا محدود به مجسمه های برنزی ساخت کشورهای مختلف نیست، بلکه در این مغازه کوچک تنوعی از اشیای قدیمی متشکل از عصاهای کهربایی، نقره کوب، برنزی، انگشترهای قدیمی، ساعت های قدیمی و دهها قلم ریز و درشت دیگر جلوه گری می کند؛ با این همه مجسمه های برنزی این مغازه در اندازه های متنوع بر سایر محصولات فرهنگی آن غلبه دارد.
جذابیت مغازه مجسمه فروشی محمد آقا به اندازه ای است که گردشگرانی را از مناطق مختلف داخل و خارج از کشور همه ساله به تبریز می کشاند و به یکی از جاذبه های بازار رنگرزان این کهن- کلان شهر تبدیل شده است.
تیپ ظاهری و رفتاری محمدآقا نیز خود حکایتی دیگر است؛ وی که از طرفداران پر و پا قرص تیم های فوتبال ماشین سازی و استقلال است، با سبیل های برآشفته، چهره گلگون و قد متوسط و چشمان نافذش، با همه کسبه بازار رنگرزان سلام و علیک و شوخی دارد.
محمدآقا فارغ التحصیل دبیرستان فردوسی تبریز، از بهترین دبیرستان های ایران در تاریخ معاصر، در سال های منتهی به انقلاب اسلامی نیز است و به گفته خودش، پدرش آرزو داشته که فرزندش دندانپزشک شود، اما او راه دیگری رفته است.
مشروح این گفت و گو در زیر می آید؛
س: خودتان را معرفی کنید؟
ج: محمد قصاب نظامی متولد ۱۳۳۶ معروف به ‘آبگوشت کبابی ممد استقلال’ هستم و به علت علاقه به استقلال به این عنوان معروف شده ام، زیرا فوتبال را با این تیم شناخته ام و از زمانی که حسن روشن با جفت پا به یک تیم خارجی گل زد به این تیم علاقه مند شدم.
س: غیر از تیم استقلال به کدام تیم استان علاقه مند هستید؟
ج: تیم های تراکتورسازی و ماشین سازی را دوست دارم ولی بعد از استقلال به ماشین سازی شدیدا علاقه دارم و از زمان حضور محرابیان در این تیم به آن علاقه مند شده ام.
س: شغل تان چیست؟
ج: از حدود سال ۱۳۶۳تا چهار سال قبل پیش مغازه آبگوشت فروشی داشتم و از همان زمان به خاطر علاقه به عتیقه جات به ویژه مجسمه های برنزی به خرید و جمع آوری این وسایل روی آورده ام و بیش از ۳۰ سال است که در این کار فعالیت دارم.
س: میزان تحصیلات تان چقدر است؟
ج: تحصیلات من دیپلم است و در زمان مدیریت آقای صادق زاده در دبیرستان فردوسی در آن تحصیل کرده ام و پدرم دوست داشت که من دندانپزشک شوم ولی نتوانستم ادامه تحصیل کنم.
محمدآقا، به گفته خودش، به شعر نیز علاقه زیادی دارد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از صدها بیت شعر محفوظ در ذهن اش را در وصف حال و روز بازار و کسب روی می خواند؛
‘ منت از خلقی برای لقمه نانی می کشیم دیگری نان می دهد، ما ناز اینان می کشیم،
چون توکل نیست، کار ما به دست مردم است خواجه ما را منتظر، ما ناز اینان می کشیم’
س: بیشتر مجسمه ها و وسایل عتیقه را از کجا تهیه کرده اید و مربوط به کدام کشورها است؟
ج: به علت علاقه شدید به مجسمه های برنزی، آن ها را از کشورها و شهرهای مختلف کشور خریداری کرده ام و مجسمه هایی از کشورهای آمریکا، چین، تایلند، ایتالیا، روسیه و سایر کشورهای جهان دارم.
س: عمده وسایل قدیمی و عتیقه موجود در مغازه تان چیست؟
ج: انواع مجسمه های برنزی، تسبیح های قدیمی و با ارزش، عصاهای قدیمی و دست ساز، انگشتر، تابلو نقاشی و لوازم خانگی قدیمی از عمده وسایل موجود در مغازه من است.
س: قدیمی ترین عتیقه و مجسمه برنزی شما چیست و قدمت آن چقدر است؟
ج: قدیمی ترین مجسمه برنزی من برده ای است که وقتی در دست آن پول می گذاری به دهانش پرتاب می کند و قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال قبل می رسد.
س: مشتریان شما بیشتر چه قشر و از چه شهرهایی است؟
ج: مشتریان من بیشتر گردشگرانی هستند که به تبریز می آیند، زیرا مردم تبریز زیاد علاقه مند به خرید این گونه وسایل نیستند.
س: با توجه به اینکه تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب شده، شغل شما در جذب گردشگر چه نقشی می تواند داشته باشد؟
ج: من آثار و مجسمه های قدیمی زیادی مربوط به کشورهای مختلف دارم و اگر مسئولان مکانی در اختیار من قرار دهند، می توان با برگزاری نمایشگاهی از این وسایل در کنار سایر صنایع دستی و اخذ ورودیه به نفع شهرداری هم درآمدی برای شهرداری کسب و هم زمینه جذب گردشگر بیشتر را فراهم کرد.

مجسمه آرزوی مجسمه فروش تبریزی برای مشارکت در تبریز 2018

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *