جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ دی ۱۴۰۰

آرامگاه شیخ روزبهان شیراز  در محله درب شیخ و در جنوب خیابان لطفعلی‌ان زند قرار دارد. شیخ ابو حمد روزبهان بن ابی نصر در سال ۵۲۲ هجری قمری در شهر فسا به دنیا آمد. او یکی از دانشمندان نامی و عارف بود که در رشد و تکامل اندیشه والای بشری سهم بسزایی داشته است. او در عرفان و تصوف، مقام شامخی داشته. از این رو سعدی در شعری برای حفاظت از شهر شیراز، خدا را به این شیخ و شیخ کبیر قسم داده است: به ذکر و فکر عبادت به روح شیخ کبیر به حق روزبهان و به حق پنج نماز شیخ روزبهان در سال ۶۰۶ هجری قمری در سن ۸۴ سالگی در شیراز درگذشت و او را در خانقاه خود به خاک سپردند.

وقتی که سعدی شیخ روزبهان را واسطه قرار داد تا خداوند شیراز را حفظ کند خبر نداشت که بعد از ۸۰۰ سال آرامگاه شیخ کبیر خود نیازمند کوچکترین حفظ و نگهداری شود.

روزبهان 3 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

شیخ روزبهان که بود ؟

ابومحمد ابن روزبهان ابن ابی نصر بقلی دیلمی فسایی معروف به شیخ روزبهان بزرگترین عارف قرن ششم هجری قمری به شمار می‌رود.شیخ روزبهان در پارسی نویسی استاد بود و در آثار او تعبیرات بسیاری حاکی از توجه به شخصیتها، عناصر داستانی و مفاهیمی مربوط به ایران باستان وجود دارد. مجموعه سروده‌های او به دو زبان فارسی و عربی در دیوان المعارف فی الشعر گردآوری شده بود.

از سروده‌های وی بارها عارفان و شاعران استقبال کرده اند. از آن جمله مولوی در غزل مشهور منسوب به او با مطلع «بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست» به هماوردی با شیخ روزبهان برخاسته و پاره‌ای از مضامین غزل وی را با عباراتی مشابه تکرار کرده‌است. اما سعدی در غزلی با همان وزن و قافیه، با لحنی بس تند و تیز به مولوی پاسخ گفته‌است. شیخ روزبهان هر هفته چند نوبت در مسجد عتیق و مسجد سُنقُری وعظ می‌کرد. او در اواخر عمر به نوعی فلج دچار شد اما باز هم با شوق و به کمک مریدان به مسجد میرفت و وعظ می‌کرد.

روزبهان 5 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به سفارش انجمن آثار ملی بر روی قبر شیخ و فرزندان او بنایی ساخته شد. آرامگاه وی به صورت دو تاق و طاقنمایی کوچکتر که در همدیگر قرار گرفته اند است و زیر آن ۶ سنگ قبر در کنار هم قرار دارند. یکی از قبرها متعلق به شیخ روزبهان و ۵ قبر دیگر مربوط به فرزندان و نوادگان اوست. سنگ قبر شیخ، اولین قبر سمت جنوبی است که دارای ۱ متر و ۶۹ سانتیمتر طول و ۵۶ سانتیمتر عرض می باشد.

روزبهان 2 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

نحوه دسترسی

آدرس :خیابان لطفعلی خان زند، محله درب شیخ، آرامگاه شیخ روز بهان

روزبهان 1 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 4 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 6 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 7 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 8 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 9 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان 10 آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

روزبهان آرامگاه شیخ روزبهان شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد