رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۴۰۰

آب انبار قوام بوشهر

لینک این مطلب کپی شد!

آب انبار قوام بوشهر ، یکی از آب انبارهای مشهور سواحل جنوبی کشور است. این آب‌انبار در بوشهر، شهری بندری در جنوب غربی ایران، واقع شده است. بوشهر جاذبه‌های گردشگری تاریخی بسیاری را در خود جای داده و آب‌انبار قوام نیز یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر بندری است.این آب‌انبار ۱۵۰ ساله، از دوره قاجار مهمان سواحل بوشهر است و هم‌اکنون با غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی، از مردم پذیرایی می‌کند.

%D8%A2%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1 آب انبار قوام بوشهر

تاریخچه آب‌انبار قوام

علی اکبر قوام الملک شیرازی از دولتمردان قاجاری بود که در سال ۱۲۲۶ هجری قمری، به‌عنوان کلانتر شیراز انتخاب شد. او در سفرش به بوشهر، پی به مشکل کمبود آب آشامیدنی برد و بر آن شد تا مشکل را به‌نوعی برطرف کند. در ضلع غربی بندر بوشهر و نزدیک برج بحری، آب‌انبار بزرگی به‌صورت متروکه قرار داشت. قوام الملک دستور لایروبی و بهسازی آب‌انبار را با هزینه شخصی خود داد. نهری نیز در کنار آب‌انبار کنده شد تا آب باران در آن جمع و به‌سمت آب‌انبار هدایت شود.

-انبار-قوام-بوشهر2 آب انبار قوام بوشهر

معماری آب انبارها

معماری آب‌انبارها در مناطق مختلف تحت تاثیر معماری‌های محلی قرار گرفته است. آب‌انبارهایی که در سواحل جنوبی کشور ساخته می‌شدند، به نام برکه و آبگیر نیز خوانده می‌شوند، مخزن این آب‌انبارها اگرچه درون زمین واقع است، ولی محفظه بالای مخزن آن محصور نیست و اهالی از طریق بازشوهای اطراف مستقیما به داخل آن می‌روند و آب را برداشت می‌کنند. آب این برکه‌ها عمدتا از طریق جمع‌آوری آب باران از روی سطح زمین تامین می‌شود. در این سواحل اگرچه هوا مرطوب است، ولی به دلیل میزان بسیار اندک بارندگی و شوری آب‌های زیرزمینی، وجود این برکه‌ها امری ضروری بود و در اغلب موارد تنها امکان دسترسی به آب شیرین فقط از طریق آب برکه‌ها بود.

در بندر لنگه و بندر بوشهر، با کندن چند متر از زمین به آب شور یا تلخ می‌رسیدند و از این آب فقط جهت شستشو و آبیاری استفاده می‌کردند. بعضی از افراد مواقع شستن بدن با این آب، در آخر یک سطح آب شیرین بر روی بدن می‌ریختند تا نمک بر روی پوست بدن شسته شود.

anbar-ghavam1 آب انبار قوام بوشهر

معماری آب انبار قوام

ساختمان آب‌انبار قوام در محوطه باری در کنار خیابان خلیج فارس بوشهر واقع شده است. به عبارتی ساختمان آب‌انبار قوام در جانب غربی شهر بوشهر و در کنار دریا قرار دارد. این آب انبار بیش از ۱۵۰ سال عمر دارد و ساخت آن به متعلق به دوره قاجاریه بوده و با مصالح محلی ساخته شده است. اسکلت اصلی و تاق آن از سنگ‌های رسوبی خیلی مقاوم با سه دهانه ستون بندی به وسیله ۴ ‏تاق پوشیده شده است. ۲ ‏متر از آب‌انبار خارج از زمین و حدودا ۳ متر در زیرزمین قرار دارد. داخل آب‌انبار با پوششی ساروج خیلی مقاوم ساخته شده است. در نمای خارجی به فاصله معینی پنجره‌هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر تعبیه ‏شده که از داخل با شبکه‌ای از سنگ پوشیده شده است.

اسکلت اصلی و طاق آن از سنگ‌های رسوبی خیلی مقاوم با سه دهانه ستون بندی به وسیله چهارطاق پوشیده شده، دو متر از آب انبار خارج از زمین و ۶۰/۲ متر در داخل زمین قرار دارد، داخل آب انبار با پوشش ساروج بسیار مقاوم ساخته شده‌است، در نمای خارجی به فاصله معینی پنجره‌هایی به ابعاد ۹۰/۱۲۰ تعبیه شده‌است. در حال حاضر از این آب انبار به عنوان (رستوران سنتی) چایخانه سنتی استفاده می‌شود.

آب‌انبار قوام با معماری شگفت‌انگیزی واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. در گذشته آب شرب مردم بوشهر از این آب انبار تامین می‌شد و هم‌اکنون کاربری این بنا به رستوران سنتی و چایخانه سنتی تغییر پیدا کرده و یکی از بهترین رستوران‌های شهر بوشهر است.

نحوه دسترسی

آب‌ انبار قوام در بوشهر، محوطه باری، در خیابان ساحلی واقع شده است و در جانب غربی شهر بوشهر، در کنار دریا قرار دارد.

-انبار-قوام-بوشهر1 آب انبار قوام بوشهر

-انبار-قوام-بوشهر3 آب انبار قوام بوشهر

-انبار-قوام-بوشهر5 آب انبار قوام بوشهر

anbar-ghavam2 آب انبار قوام بوشهر

anbar-ghavam4 آب انبار قوام بوشهر

anbar-ghavam5 آب انبار قوام بوشهر

 آب انبار قوام بوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *