رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

آبگرم یله گنبد قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

آبگرم یله گنبد  یکی از جاهای دیدنی اطراف  قزوین است .امروزه یکی از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره برداری بهینه از آب های گرم و معدنی است. تجربه کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره برداری از آب های معدنی نشان داده است که اگر این منابع طبیعی با برنامه ریزی درست و به طور بهینه مورد بهره برداری قرار گیرند، علاوه بر ارزش های اقتصادی می توانند بخشی از هزینه درمان بیماران را نیز کاهش دهند.استان قزوین علاوه بر داشتن ۱۲درصد از آثار تاریخی شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی گوناگونی برخوردار است که عرضه آنها در عرصه ملی و بین المللی گامی اساسی در توسعه صنعت گردشگری خواهد بود.روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهای استان قزوین از اعتبار بیشتری برخوردار است.«یله گنبد» یکی از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است. این چشمه در کف دره ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می کند و به رودخانه شاهرود می ریزد، از دل زمین بیرون می آیدآب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرمای آن، تسکین دهنده و ضد درد است.

ظاهراً این آب در درمان بیماری های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماری های معده ای و روده ای و نیز بیماری تغذیه ای مؤثر می باشد و سالیان زیادی استکه مردم بومی از خواص این آب گرم برای درمان بیماری های مختلف چون بیماری های مفصلی و پوستی استفاده می کنند.آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی بهره است و با توجه به این مسئله، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قزوین قصد دارد تا با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه های گردشگری آن افزوده و شرایط را برای ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا سازد.

روستای یله گنبد روستایی است در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین
• فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۶۵ کیلومتر می باشد که آبگرم یله گنبد در ۱۵ کیلومتری شمال روستا قرار دارد. در دل صخره های عظیم و در مختصات جغرافیایی ۴۹درجه و ۴۲دقیقه طول شرقی و ۳۶درجه و۲۵دقیقه عرض شمالی واقع شده است.
• جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰، برابر ۹۲ خانوار و ۳۱۳ نفر بوده است که عمده اهالی آن را افراد ساکن دایمی تشکیل می دهند.
• اشتغال اصلی ساکنان دایم(کرد زبان) روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و به ویژه دامداری است. محصول عمده لوبیا، یونجه، لبنیات محلی بوده و زراعت و گله داری، صنایع دستی، به ویژه گلیم و جاجیم و جوال بافی از فعالیتهای عمده اهالی است.
• جاذبه های گردشگری این روستا عبارتند از:
– راه دسترسی به آبگرم از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست نخورده ای است که دارای جنگلچه های محدود از درختان افرا و وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است.
– وجود چشمه آبگرم در کف دره ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می کند و به رودخانه شاهرود می ریزد، آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرمای آن، تسکین دهنده و ضد درد است و میتوان در گردشگری درمانی اهمیت ویژه ای داشته باشد.

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد قزوین  آبگرم یله گنبد قزوین

           
 

نظر کاربران :

  • سعید دهقان

    سلام
    الان جادش بهتر شده اگه از بومیها بپرسید میانبرها رو می‌فهمید
    جای عجبیه خیلی از افسانه ها و مار شاخدار مربوط به این منطقه هست
    در ضمن از زمان مهر آئین آنجا حیات ادامه داشته .

    ۲۱ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • حیدری

    با سلام
    ما تیر ماه ۱۴۰۰ رفتم آبگرمش عالی بود
    جادش خیلی بهتر شده بود
    اسمش هم آبگرم یله گنبد و از قدیم هم به این اسم میشناختنش
    حالا نمیدونم چرا اسم جدید گذاشتند روش…

    ۲ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • فریبا

      سلام
      وقت بخیر
      آیا شما با سواری رفتید ؟
      مسیرش راحت هست ؟
      و میشه کمپ کرد ؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      ۶ شهریور, ۱۴۰۰
    • اهالی روستا

      در اصل اسمش باید آبگرم چوبدر بود چون در نزدیکی روستای چوبدر این چشمه قرار داره و از یله گنبد خیلی فاصله داره و اصلا ربطی به روستای یله گنبد نداره

      ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰
    • سیمین نظری

      سلام
      امسال کسی با ماشین شخصی رفته آبگرم یله گنبد

      ۲۴ شهریور, ۱۴۰۱
  • سیدحسین

    محدودیتی در زمان کرونا که نداره؟

    ۹ تیر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • ناشناس

    چرا الکی میگی ساکنان این آبگرم لرها هستند نه کردها
    بعد آبگرم زیتک هست نه،یله گنبد

    ۹ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • ناصر چگینی

      درست میفرمایید ابگرم اسمش ابگرم زیتک هستش زیتک هم محل لر نشین است

      ۱۶ آذر, ۱۴۰۰
    • محمد رضایی حیدری

      بله درسته.یله گنبد ترک زبان هست دلیل اینکه اسم یله گنبد رو روش گذاشتن اینه که روستاهای اطراف اون مانند زیتک دائمی نیستن و عشایر هستن چون یله گنبد بزرگ ترین روستا توی اون بخشه و دایمی هست به همین دلیل اسم‌ اونو روش گذاشتن

      ۱۴ بهمن, ۱۴۰۰
    • اهالی روستا

      آبگرم در اصل به دو قسمت تبدیل شده که قسمتی که آب واقع شده مربوط به روستای چوبدر است و قسمت آن طرف رودخانه روستای زیتک اطلاعات درست نشر بدید لطفا. ولی مسلما هیچ ربطی به یله گنبد نداره. راه آبگرم هم از روستای چوبدر هستش نه زیتک

      ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰
  • جلال

    سال ۸۰ سرباز بودم و به همراه یکی از دوستانم رفتیم اینجا.
    میتونم بهش بگم یک ماجراجویی، چون راه بسیار صعب العبوری داشت که نیم ساعت آخر با پیاده روی سختی همراه بود.
    آن‌زمان برق نداشت و برای اسکان هم جایی وجود نداره. یکسری چاردیواری مسقف وجود داشت که باید اتراق میکردی، سرویس بهداشتی هم نداشت. اینجوری بود که عملا باید یک شب بمونی پس فکر یک شب ماندن رو بکنید. آبگرم ها هم وضعیت ساده ای دارند و اصطلاحا لوکس نبودند.
    با این حال خدا به هرکسی که تا همین مقدار امکانات ایجاد کرده، خیر بده. برای ما که سفری پر هیجان و خاطره انگیز بود.

    ۱۹ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • M.m

    اگه کسی شماره ای داره از اینجا میشه بذاره،اخه برای هماهنگی باید کجاتماس بگیریم،ساعات کاریشونو و محل اسکانو مطلع شیم،متاسفانه شماره ای که ۱۱۸ داده درست نیس

    ۱۹ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • حمید

      شماره تماس نداره.چی میخای هماهنگ کنی از من سوال کن من رفتم و هفته آینده هم میخوام برم.به نام آبگرم زیتک معروفه و تو مپ هم میتونی موقعیت یابی کنی.و ۱۲کیلومتر خاکی داره.

      ۱۷ مرداد, ۱۳۹۹
  • روح اله جعفرصالحی

    ۲۳ خرداد۹۸ چند روز پیش رفتم خیلی عالی بود حیف و صد حیف که جاده مناسب نداره توصیه می کنم با ماشین سواری کسی نره

    ۲۶ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • وحید سیف الهی

      با سلام و احترام
      ممنون از راهنمایی جناب صالحی
      قسمت زنانه هم داره؟ از نظر نظافت مورد تایید هست؟ جاده خاکی هست؟

      ۲۹ خرداد, ۱۳۹۸
    • مهدی

      با سلام .به خاطر جاده خاکی فقط در فصل تابستان پیشنهاد میشه.جای خوبی هست .نظافتش خیلی خوب نیست .خانم ها هم میرن ولی پیشنهاد نمیکنم .چون خیلی مرتب نیست.

      ۲۵ آبان, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *