رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ تیر ۱۴۰۱

آبشار پونه زار فریدون شهر

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار پونه زار فریدون شهر در دره زیبایی به همین نام و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی قرار گرفته است .آبشار پونه زار یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر است که به بهشت گمشده نیز معروف است . این آبشار با دیواره‌هایی که از خزه‌های سبزرنگ پوشیده شده و گیاه پونه و درختان زرشک وحشی در اطرافش، دارای چشم انداز زیبایی می باشد که با ارتفاع ۴۰ متری که دارد یکی از مرتفع ترین آبشارهای اصفهان است که در فصل بهار زیبایی آن به اوج خود می رسد .

آبشار پونه زار از چشمه‌سارهای ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف‌ها و یخچال‌های قلل سربه‌فلک‌کشیده نشئت می‌گیرد و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرگان می‌ریزد. این آبشار دیواره‌هایی پوشیده از خزه‌ دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

-پونه-زار2-e1655875577398 آبشار پونه زار فریدون شهر

ارتفاع آبشار پونه‌زار را حدود ۷۵ متر عنوان کرده‌ و آن را جزو زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران قرار داده‌اند؛ با این وجود، ارتفاع صحیح آبشار حدود ۴۰ متر است. علت نامگذاری این آبشار به‌ وجود گیاهان پونه در مسیر آبشار و اطراف آن مربوط می‌شود. درختان زرشک وحشی نیز در میانه راه پاکوب آبشار قرار دارند که برای گردشگران جذاب هستند. ضمن اینکه بسیاری از گل‌های وحشی و دارویی ایران را می‌توان در کوه‌های این منطقه و اطراف آبشار پیدا کرد.
آبشار یادشده از چندین سرچشمه تشکیل می‌شود که یکی از سرچشمه‌ها در فاصله دو تا سه کیلومتری بالادست آبشار قرار دارد و در میانه راه چند چشمه دیگر به آن اضافه می‌شود. سرچشمه‌های مهم دیگری در مسیر پاکوب آبشار واقع شده‌اند. تمامی این سرچشمه‌ها دائمی هستند. این آبشار در تمام فصول سال آب دارد و در فصل زمستان یخ می‌زند. در فضای وسیع بالای آبشار، آب در پهنه‌ای وسیع در میان سنگ‌ها پخش می‌شود و فضایی ایدئال برای پیاده‌روی روی آب سطحی جاری بر تخته سنگ‌ها ایجاد می‌کند.

-پونه-زار4 آبشار پونه زار فریدون شهر

بهترین زمان بازدید از آبشار پونه زار

اغلب گردشگران و طبیعت‌گردان در نیمه اول سال برای سفر به آبشار پونه‌زار راهی این منطقه می‌شوند؛ با این حال در پاییز که طبیعت رخت هزار رنگ به تن می‌کند و حتی زمستان که برف و یخبندان می‌شود، نمی‌توان از زیبایی آبشار پونه‌زار و چشم اندازهای اطراف آن چشم‌پوشی کرد. در صورتی که قصد بازدید از آبشار در فصل زمستان را دارید، با توجه به آب و هوای این منطقه کوهستانی و شرایط جاده مجهز باشید و وسایل لازم را همراه خود ببرید.

-پونه-زار آبشار پونه زار فریدون شهر

هنگام بازدید کجا بمانیم ؟

متاسفانه در محل آبشار پونه‌زار امکانات مناسبی برای اقامت وجود ندارد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید شب را در کنار آبشار به صبح برسانید. چند جایگاه برای کمپینگ در طبیعت در این محل تعبیه شده است. این منطقه معمولا شب‌های خیلی سردی دارد و باید وسایل لازم مانند کیسه خواب، لباس گرم و پتو همراه خود داشته باشید.

علاوه بر این، آبشار پونه‌زار در نزدیکی فریدون شهر قرار دارد و در نتیجه می‌توانید شب را در این شهر بمانید. مراکز اقامتی مانند مهمانسرا، سوئیت و آپارتمان‌های شخصی گزینه‌های پیش روی مسافران برای اقامت در فریدون شهر هستند. خیلی از افراد معمولا صبح زود برای بازدید به آبشار پونه زار می‌آیند و شب برای اقامت به شهرهای نزدیک می‌روند.

-پونه-زار1 آبشار پونه زار فریدون شهر

پیشنهادات لازم برای بازدید

دره بالای آبشار با چشمه‌سارها و درختان انبوه، مکان‌های مناسبی برای استراحت است.
اگر می‌خواید از آبشار لذت ببرید، روزهای غیرتعطیل را انتخاب کنید؛ زیرا آبشار پونه زار در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود.
در کنار آبشار، پارکینگ وجود دارد که ورودی آن در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۵ هزار تومان است.
حتما خوراکی، آب و مواد غذایی همراه خود داشته باشید؛ چراکه در این محل مغازه‌ای وجود ندارد.
از امکانات این منطقه می‌توان به سرویس بهداشتی و آلاچیق برای کمپ اشاره کرد که به‌دلیل تعداد کم باید صبح زود به آنجا بروید تا آلاچیق خالی نصیبتان شود.
در حوضچه پای آبشار امکان آب‌تنی وجود دارد.
لبه‌های آبشار پونه‌زار خطرناک و بسیار ریزشی است؛ پس خیلی به لبه‌ها نزدیک نشوید تا اتفاقی برایتان نیفتد.
پایین رفتن از کنار آبشار برای کودکان و افراد مسن دشوار است.
حتما از کفش مناسب برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی استفاده کنید.
لطفا زباله‌های خود را درون کیسه بریزید و در سطل زباله مجاور پارکینگ قرار دهید.

-پونه-زار3 آبشار پونه زار فریدون شهر

نحوه دسترسی به آبشار پونه زار

برای رسیدن به آبشار پونه‌زار ابتدا به‌سمت فریدون شهر حرکت کنید. مسیر‌های دسترسی به فریدون شهر اصفهان از سمت شهرکرد، جاده شبان، اسکندری و شهر داران امکان‌پذیر است. فریدون شهر در ۱۴۵ کیلو‌متری شهرکرد و ۱۸۸ کیلو‌متری شهر اصفهان قرار دارد. پس از عبور از فریدون شهر به یک سه‌راهی می‌رسید که سمت راست آن به پونه‌زار و مسیر چشمه لنگان می‌رود. مسیر خود را به‌سمت روستای پشتکوه ادامه دهید تا پس از ۱۳ کیلومتر به آبشار پونه‌زار برسید.
فاصله فریدون شهر تا آبشار حدود ۲۵ کیلومتر است که به‌دلیل جاده پرپیچ‌وخم و خطرناک آن، حداقل ۳۰ دقیقه زمان برای رسیدن به پارکینگ آبشار لازم است. سپس از پارکینگ باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کوهپیمایی کنید تا به چشمه‌های پونه‌زار و بالای آبشار برسید.
از مسیر اصلی که به آبشار بروید، بالای آبشار قرار می‌گیرید و برای دیدن خود آبشار باید از کناره آن پایین بروید که شیب نسبتا تندی دارد و به‌دلیل خطرناکی مسیر باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.

-زار-2-e1655875369685 آبشار پونه زار فریدون شهر

-زار-3 آبشار پونه زار فریدون شهر

-زار آبشار پونه زار فریدون شهر

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    به جرات میتونم بگم یکی از زیباترین و چشم نواز ترین آبشارهای کشوره. حتما به اتفاق دوستان به این آبشار سری بزنید. طبیعت بی نظیره

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • حامد از کرج

      یکی از منحصر بفرد ترین آبشار کشوره ..
      این آبشار بر خلاف سایر آبشارها که از پایین آبشار ورودی دارد از بالای آبشار وارد می شوید که در مسیر بالغ بر ۱۰ چشمه کوچک و بزرگ بر زیبایی مجموعه آبشار می افزاید.

      ۲ فروردین, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *