رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ شهریور ۱۳۹۷

آبشار وه ریز

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار وه ریز در استان ایلام واقع است. این آبشار در نزدیکی روستای چشکه کبود واقع در ۵ کیلومتری جنوب ایلام در مسیر جاده ارتباطی ایلام به بدره قرار گرفته است. چشمه کبود (ایلام)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام است. ارتفاع آبشار در حدود ۱۰ متر است و از روی صخره ای هلالی شکل به پایین می ریزد. این آبشار از ارتفاعات کبیرکوه در غرب ایلام سرچشمه می گیرد. کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود . این رشته از دیوارهای جنوبی درة رودخانة آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد . دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره ، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود. طول این رشته کوه حدود ۱۶۰ کیلومتر و عرض آن ۶ الی ۷ کیلومتر است که مانند دیوار عظیمی در منطقه ایلام از شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته است.کبیرکوه یکی از مناطق پرباران و پرآب و سرسبز واحد کوهستانی زاگرس است.

در جاده ایلام به بدره که قدم بگذاریم، در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب ایلام، صخره‌ای بزرگ و هلال مانند به چشم می‌خورد که آبی زلال و گوارا از آن به پایین سرازیر است.آبشار وه ریز که از ارتفاعات کبیر کوه رشته کوه زاگرس در غرب ایلام سرچشمه می‌گیرد، از روستای چشمه کبود یا چشکه کبود در استان ایلام گذر کرده و از این صخره هلالی شکل به پایین می‌ریزد.
این آبشار که در حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد، باعث به وجود آمدن گیاهان و سبزه‌هایی خوش رنگ در قسمت زیرین صخره شده است و قابی زیبا از طبیعت و لطافت آن منطقه در مقابل دیدگانمان قرار می‌دهد.این منطقه زیبا صخره‌های هلالی جالبی نیز دارد که چشم انداز منحصر به فردی ایجاد کرده است.گردشگران بسیاری در هنگام بازدید از روستای چشمه کبود از آبشار وه ریز و صخره‌های هلالی اش دیدن کرده و خاطره‌ای ماندگار برای خود به یادگار می‌گذارند.

396 آبشار وه ریز

397 آبشار وه ریز

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    این ابشار زیبا اکنون دیگر اب ندارد.
    سی و ۵ سال پیش اینجا محلی جذاب ررای گردشگری بود و هرسال به اینجا و روستای چشمه کبود سر میزدیم
    ابگیر پایین ابشار محل ابتنی و تفریح تابستانی بود
    امیدوارم دوباره با ازدیاد اب منطقه شاهد جاری شدن اب بشیم

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *