جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار نره گر اسبو

تاریخ بروزرسانی :
۱ تیر ۱۴۰۱

آبشار نره گر اسبو ،در شمال روستای اسبو ،در سی کیلومتری شمال جنوب شرقی خلخال استان اردبیل شده است.آبشار نره گر در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد.آب آبشار از چشمه پر آب،از میان صخره ها و زمین های اطراف،بیرون می آید و پس از ریزش به سوی رودخانه جاری می شود.روخانه نیز پس از سیراب کردن زمین های کشاورزی به رود شاهرود از سرشاخه های قزل وزن می پیوندد.
برای دیدن آبشار باید حدود یک کیلومتر، از روستای اسبو پیاده در جهت خلاف مسیر رودخانه نره گر حرکت کرد و با عبور از میان باغ هی بسیار زیبا به دره اسبو و ابشار نره گر رسید.دره زیبای اسبو با پوشش گیاهی متنوع و زیبا،رودخانه ای پر آب،ابشاری با آب زلال و خنک و دلپذیر و فرح بخش،مکانی مناسب برای استراحت،گذران اوقات فراغت،کوه پیمایی و صخره نوردی است.

آبشار نره گر اسبو آبشار نره گر اسبو

ذخیره آبی این آبشار زیبا از دل کوههای سربه فلک‌کشیده اسبو سرچشمه می‌ گیرد و اگر زمستان پربرف باشد این آبشار در بهار همتایی ندارد. آب با سرعت از دل سنگ‌ها بیرون زده و با زیبایی در دامن دشت می‌ ریزد.
در کنار آبشار نره‌گر میتوان نمایی زیبا از کوههای اطراف شهرستان خلخال و روستای اسبو را دید.
در سالهای اخیر به دلیل اجرای طرح هادی در روستای اسبو در پایین دست این آبشار در داخل روستا نیز آب‌ نماهای زیبایی در کنار مسجد روستا ساخته شده که جریان روان آب از داخل کوچه‌ های روستا با ترکیب زیبای سنگ‌ فرش زندگی را در کالبد روستا دمیده است.
هر روز ماشینهای زیادی در کنار روستا پارک کرده و سرنشینان آنها که طبیعت‌ گردان و علاقمندان به این زیبایی‌ های خدادادی هستند در تمام فصول سال کفش و کلاه کرده و راه آبشار نره‌گر را در پیش می‌ گیرند.
صدای ریزش و جوشش آبشار از صدها متر پایین تر به گوش می رسد و با نزدیک شدن به آبشار درمی‌ یابی با این همه سختی و پای پیاده آمدن به این آبشار ارزش پیمودن مسیر را داشته است.
در کنار آبشار هر چه برای خوردن باشد لذت‌ بخش است حتی اگر نان و پنیری مختصر با آب گوارای آبشار نره‌گر.

آبشار نره گر اسبو1 آبشار نره گر اسبو
با هر قدمی که برمی‌ داری از یک طرف صدای پرندگان و هوای مطبوع طبیعت روستای اسبو جان و دل را صیقلی دوباره برای فعالیت‌ های روزانه می‌ دهد.
این آبشار در بهار و تابستان زیباتر از سایر فصول است چرا که این روستا را میتوان باغ‌-شهری زیبا در دل دره‌ های شاهرود عنوان کرد.
هر روستای شاهرود جاذبه خاصی دارد و وجود بیش از صدها هکتار باغات گردو و میوه مایحتاج زندگی روستائیان را تامین میکند.

آبشار نره گر اسبو2 آبشار نره گر اسبو
دره زیبای اسبو با تنوع گیاهی بالا دارای آبی خنک و گوارا می باشد. رود اسبو از کوه پلنگا سرچشمه می گیرد و به شاهرود می ریزد و دارای تنوع گیاهی بالا و آبی خنک و گوارا ست. رودخانه شاهرود (کلور) دومین رود بزرگ شهرستان خلخال است که از دامنه های غربی کوه های بردکوه داغ و سیر گلی در تالش سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از روستاهای جمس، اسکستان، اسبو، درو، کلور، شال و دیز سرانجام به قزل اوزن ملحق می شود. با روستاهای خلخال بیشتر آشنا شوید .
شاید اغراق نباشد اگر شهرستان خلخال و مسیرهای اطراف آن را یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران بنامیم. ترکیبی از کوه و جنگل و مه با دشت های پرگل و مرتع دیدنی، مناظری بدیع و کم نظیر را در این نقطه از ایران به نمایش می گذارند. چمنزارها و مراتع بسیار زیبایی که با گل های رنگارنگ تزیین شده اند، شما را به وجد می آورند.
اگر اهل زیبایی و سفر هستید، مسیر اسالم به خلخال و مناطق اطراف آن را از دست ندهید. مسیری رویایی که در صورت مساعد بودن هوا، نظیرش را در هیچ کجای ایران نمی بینید.

آبشار نره گر اسبو6 آبشار نره گر اسبو

نحوه دسترسی به آبشار نره گر

نره گر در نهایت زیبایی، در محل جوشش پنج چشمه نزدیک هم واقع است ولی آبشار از آب دو دهانه از آن پنج چشمه شکل می گیرد و سپس به پایین دست سرازیر می شود و پس از سیراب کردن باغات روستای اسبو، به رودخانه شاهرود می ریزد، این آبشار با حدود نیم ساعت پیاده روی از روستای اسبو قابل دسترسی است.
برای رفتن به آبشار نره‌ گر اسبو باید از مبداء شهر خلخال در مسیر جاده خلخال به شاهرود حرکت کرده و بعد از گذر از روستای مجره، خمس، اسکستان به روستای اسبو برسید.
در همان لحظه اول با گذر از جاده‌ شاهرود درختان مثمر گردو و باغات میوه نظرتان را جلب میکند و سپس وارد روستا میشوید، هر جای روستای آبی جاری است و نشان از زندگی و جریان حیات در روستا موج میزند.
از داخل روستا مسیر جاری شدن آب رودخانه داخل روستا را تا رسیدن به آبشار را باید طی کرد. مسیر سخت، سربالا و طاقت‌ فرسا یی است اما پس از طی مسیر دو کیلومتری پس از سی دقیقه پیاده‌ روی بالاخره سیمای آبشار خستگی مسیر را از تنتان میزداید.

آبشار نره گر اسبو3 آبشار نره گر اسبو

آبشار نره گر اسبو4 آبشار نره گر اسبو

آبشار نره گر اسبو5 آبشار نره گر اسبو

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *