جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار سوته دره ساوجبلاغ

تاریخ بروزرسانی :
۲ خرداد ۱۴۰۲

آبشار سوته دره ساوجبلاغ یا آبشار فشند در استان البرز واقع است. این آبشار در ارتفاعات روستای فشند ساوجبلاغ قرار دارد. مسیر رودخانه فشند تا آبشار سوته دره یکی از مسیرهای جذاب جهت کوهنوردی سبک است. فشند یا پشند نام روستایی با قدمت ۳۳۳۰ ساله ،در ۷۵ کیلومتری غرب تهران که در شمال هشتگرد واقع شده است. این روستا از نظر حوضهٔ آبریز کوهستانی و دشتهای آبرفتیِ رودخانه ای از بزرگ ترین روستاهای ایران است. روستای فشند مسیر صعود به قله خراسان کوه است. نام های دیگر آن خرسان کوه، خراسان کوه ذکر شده اند. خوراسان کوه به معنای طلوع خورشید ،در غرب البرز مرکزی با ارتفاع ۳۱۵۰ متر واقع شده است.

2256 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

موقعیت جغرافیایی آبشار سوته دره

مبدأ صعود روستای فشند است که در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال هشتگرد واقع شده است. قله خوراسان کوه ازسه نقطه ولیان، طالقان و فشند قابل دستیابی است.در داخل روستا تابلویی وجود دارد که کمربندی کوهستان خوراسان را مشخص کرده است. دمت فشندبه بیش از سه هزار سال پیش بر می گردد. آثار بر جای مانده از عصر آهن در جنوب غربی روستا در محلی به نام کشان، یافت شده است. زبان مردم پشند تاتی است. جهت رسیدن به فشند ،در مسیر اتوبان تهران قزوین بعد از گذشتن از کرج و عوارضی قدیم تابلوی هشتگرد جدید دیده میشود.بعد از ورود به این جاده تابلوهای روستای فشند گردشگران را به میدان مادر و از انجا به سمت خیابان صدرا و داخل روستا هدایت میکنند.

2257 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2258 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2259 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2260 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2261 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2262 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2263 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

2264 آبشار سوته دره ساوجبلاغ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ناصر علایی

    سلام – چنین آبشاری در فشند و این مسیر وجود ندارد و اطلاعات فوق غلط هست

    ۲۶ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      باسلام از هموطنان روستای پشند خواهشمندم وجود این آبشار را تایید یا رد بفرمایند .

      ۱۵ دی, ۱۴۰۰
  • احمد بهمنی

    نام درست کوه در گویش مردم فشند: خوراسان کول است. این اسم از نظر ریشه هر دو بخش خوراسان و کول با خراسان کوه خیلی متفاوت است. به هیچ وجه اسم آن خرسان یا خراسان نیست.

    ۵ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *