جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

آبشار آسیاب خرابه جلفا یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است و در حدود ۲۷ کیلومتری هادی شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است. برای رسیدن به این مکان بسیار دل‌انگیز باید از جادهٔ مرند – جلفا به هادی شهر (علمدار – گرگر) رفت و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جادهٔ فرعی، به دره‌ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است.

آبشار آسیاب خرابه جلفا آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده‌است که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌گردد. آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی جلفا است و این آبشار به علت وجود ویرانه‌های یک آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است.

آبشار آسیاب خرابه آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

از تبریز تا جادهٔ فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکی است. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره‌ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم‌انداز بدیع و هوای خنک، از جاذبه‌های دلپذیر آن است. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.

asiab 2712 mm1 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران وشهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد، در مظهر چشمه درختان انجیر بسیار روییده است و آب پس از آبشار زیبا که شاید در ایران کم نظیر باشد به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت درّه جریان می یابد . تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است.

asiab 2712 mm آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

 

asiab 2712 mm2 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm3 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm4 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm6 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm7 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm8 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

asiab 2712 mm9 آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین

    البته الان یه چند هفته ایی هستش که این جاده بسته شده و می گند که دارند تعمیر میکنند آبشار رو !!!! پرسیدیم چیش رو گفتن آبش مشکل پیدا کرده !

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *