جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آئین نامه ثبت اثر در فهرست آثار ملی

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ خرداد ۱۳۹۶

شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استناد قانون، راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ماه ۱۳۰۹ و آیین نامه مدیریت ، ساماندهی ، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی ـ تاریخی منقول مجاز مصوب ۵/۵/۱۳۸۴ هیأت محترم وزیران دستور العمل حاضر را با هدف ثبت میراث منقول ملی به تصویب رسانید.
بر طبق این آیین نامه فرد حقیقی یا حقوقی بصورت رسمی پیشنهاد ثبت اثر منقول (هر شیء تاریخی ، فرهنگی و هنری که قابلیت نقل و انتقال داشته باشد را اثر منقول می گویند) را به سازمان استانی ارائه می دهد سپس شناسنامه ثبتی اثر توسط کارشناس سازمان تنظیم و پس از ارسال پرونده ثبتی اثر منقول به دفتر ثبت آثار نظر نهایی شورا در خصوص ثبت اثر اعلام می گردد.
(آئین نامه مدیریت، سامان دهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی- تاریخی منقول مجاز) مصوب ۵/۵/۱۳۸۴ سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری- سازمان مدیریت و برنامه ریزی
ماده ۱۲ – اموال فرهنگی- تاریخی و هنری که به تشخیص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حائز اهمیت ملی است، در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهد شد.
ثبت اثر در فهرست آثار ملی خدشه‌ای به مالکیت مالک وارد نخواهد کرد و نتایج آن در تغییر ایادی نسبت به آن اثر ثابت و برقرار خواهد بود.
ماده ۱۳ – اموال فرهنگی – تاریخی و هنری که متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی است، در فهرست جداگانه و تحت همان عنوان ثبت خواهد شد. پرونده کارشناسی ثبت اثر در دو نسخه تهیه و یک نسخه در آرشیو آثار ملی منقول کشور نگهداری و یک نسخه دیگر به مالک داده خواهد شد.
ماده ۱۴ – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خدمات کارشناسی، فنی و علمی لازم را برای حفاظت از آثار متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی ارائه خواهد کرد.
اقدامات مرمتی و حفاظتی که به تشخیص سازمان ضروری تشخیص داده شود، به هزینه دولت انجام خواهد شد و از مالک مطالبه عوض نخواهد شد.
ماده ۱۶ – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تمهیدات و تدابیر لازم را برای ایجاد زمینه‌های حسن استفاده دارندگان آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی فراهم و دستورالعمل های لازم را تدوین و ابلاغ خواهد کرد.
ماده ۱۷ – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دستورالعملهای اطلاعاتی، کالبدی و مرمت هر یک از آثار موضوع این فصل را در زمان ثبت اثر تدوین و به مالک تسلیم و خدمات کارشناسی، فنی و مالی لازم را برای تحقق دستورالعملهای فوق به مالک ارایه خواهد کرد.
ماده ۱۸ – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بانک اطلاعات اموال فرهنگی – تاریخی و هنری منقول متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی را با ذکر مشخصات مالک اثر، ایجاد و امکان دسترسی مالکان آثار، محققان، مجموعه داران و موزه داران خصوصی به بانک اطلاعاتی مذکور را فراهم خواهد کرد.
ماده ۱۹ – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تمهیدات لازم را برای حضور و مشارکت مالکان و مجموعه داران آثار فرهنگی – تاریخی و هنری و موزه‌های خصوصی در نمایشگاههای بین المللی فراهم خواهد کرد. هزینه‌‌های مترتب بر این امر و نیز مدیریت و حفاظت از این قبیل آثار در مدت برگزاری نمایشگاه بر عهده سازمان خواهد بود.
تبصره – در صورتی که نمایشگاههای موضوع این ماده انتفاعی باشد، سهم مالکان خصوصی بر اساس قرارداد فی مابین محاسبه و پرداخت خواهد شد.
ماده ۲۲ – مجموعه داران می توانند نسبت به تشکیل نمایشگاههای انفرادی یا گروهی با ایجاد شرایط لازم برای بازدید عمومی یا چاپ و نشر و معرفی آثار موجود در مجموعه ها اقدام نمایند.
ماده ۲۳ – مبادله اموال فرهنگی- تاریخی و هنری بین مجموعه داران و همچنین موزه های خصوصی بدون اشکال است و در موارد خاص مجموعه داران و موزه داران خصوصی می توانند نسبت به فروش بعضی از اموال فرهنگی، تاریخی متعلق با کسب اجازه خاص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور تجهیز یا تکمیل مجموعه اموال فرهنگی – تاریخی و هنری در اختیار خود اقدام کنند.
ماده ۲۷ بند (ج) – مرمت آثار فرهنگی تاریخی متعلق به موسسات موضوع این آئین نامه در کارگاههای متعلق به سازمان، به قیمت تمام شده انجام خواهد شد.

%name آئین نامه ثبت اثر در فهرست آثار ملی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد