جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ییلاق لپاسر رامسر

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

ییلاق لپاسر که در نزدیکی شهر رامسر واقع در استان مازندران قرار دارد بلندترین ییلاق منطقه است.
ییلاق لپاسر
برای رفتن به این ییلاق باید به یکی ازییلاق‌های مجاور مثل نمکدره یا جواهرده بروید (نمکدره از سایرین به لپاسر نزدیکتر است) و سپس پیاده یا با اسب به طرف این ییلاق حرکت کنید. کوههای لپاسر بسیار بلند هستند و در تابستان نیز روی کوه‌های ان برف وجود دارد و کوه سمامس (بلند ترین کوه رامسر با ارتفاع ۳۶۰۰ متر) در نزدیکی این ییلاق قرار دارد . یک یخچال طبیعی در این ییلاق وجود دارد که اب این ییلاق، از آن است. این ییلاق دارای یک اب معدنی (به نام اب سیاه) می‌باشد که قابل شرب است وبرای بیماری‌های کلیوی بسیارمفید است. برای رفتن به این ییلاق حتما چادر و لباس گرم و تا حد امکان خوراکی به همراه خود ببرید. در ماه شهریور دراین ییلاق برف می‌بارد.

ییلاق لپاسر با ۳۰۰۰ متر ارتفاع در دامنه های قله سماموس قرار دارد و برای کمپینگ بسیار مناسب است.کلبه های سنگی توسط فردی به نام مشهدی تقی و پسرش کرایه داده میشود.چشمه های پر آب و منظره های بدیع از جذابیتهای لپاسر است.از اواخر بهار تا اوایل پاییز برای حضور در منطقه خوب است و هم از جواهر ده هم از نمک دره و جاده جنت رودبار میتوان به آنجا سفر کرد.

امتیازات ویژه این منطقه ییلاقی دارابودن کوهها ، قله ها ، چشمه های گوارا و معدنی، دشت های میان کوهی، مراتع کوهستانی مشجر و غیر مشجر مملو از انواع گونه های گیاهی علوفه ای و طبی ، دامداری سنتی مستقر در گاوسراها و گوسفند سرا ها با تولیدات دامی سنتی با مدیریت مبتنی بر بنه های دامداری ، مسیرهای کوه نوردی ومجاورت بادهستان های ییلاقی که در حوزه جغرافیای سیاسی استانهای گیلان ، قزوین و شهرستان تنکابن قرار دارند .

تاریخ و جغرافیای تاریخی پشتوانه های قوی و مستحکمی برای این نقطه ییلاقی و کوچک ایجاد کرد که بر معیشت ، بازارو صنایع آن تأثیر عمیقی گذاشته و باعث شد در قرن بیست و یکم بتوان رد پای تاریخ تحولات اجتماعی را جستجو کرد .

دامنه های جواهرده مملو از جاذبه های اکوتوریستی است که طبیعت گردان را به سوی خود فرامی خواند . این جاذبه ها آنقدر فراوان است که هر سن و جنس نوع بشر را در خود جای می دهد و آرامش کوهستان و سکوت هیجان انگیز آن را در کام انسان می نشاند . از بین جاذبه های طبیعت گردی می توان به دو نقطه اشاره کرد . امتیاز ویژه این دو مکان را در یک کلمه جامعیت و بعد مسافت آن می دانم زیرا این دو مکان حد فاصل شهرستان رامسر با شهرستانها و استانهای همسایه است و به دلیل بعد مسافت جاذبه های ریز و درشت را در خود جای داده و یا اینکه در مسیر می توان به آنها نیز رسید . دو نقطه گردشگری که در دامنه های جنوبی و غربی جواهرده قرار دارند می توان به قله سمامس (کوچک و بزرگ) و دشت میان کوهی لپاسر اشاره کرد .

قله سمامس با ارتفاع ۳۷۰۰ متری متشکل از دو قله : سمامس کوچک و سمامس بزرگ است . بر بالای هر دو قله دو امامزاده بزرگوار مدفون هستند که بقاع این دو بزرگوار بهترین جان پناه و مأمن برای کوه نوردان و طبیعت گردان هستند این دو قله در فاصله کمی از هم قرار دارند در قرون گذشته در محدوده حکمرانی اسماعیلیه قرار داشت.

علاوه بر پوشش گیاهی دارای تنوع جانوری است و در مسیر صعود شاهد عبورگله های کَل و بُز کوهی خواهید بود . نگارنده در مسیر عبور در ماه تیر در مکانی به نام «سیاه تله »(کوه سیاه)در مجاورت «گوسفند سرا» شاهد چرای یک گله از کَل و بُزکوهی بودم . در نزدیکی های دوقله در قسمت های سایه و به اصطلاح دامنه های نساء یخبرف های انباشته شده خستگی را از تن می زداید و آب مورد نیاز ره پویان را تأ مین می کنند و در اوج گرمای تابستان خنکای زمستان را در کام خسته راه پیما یان می نشانند .

جانب جنوبی قله با شیب تند اما قابل عبور بوسیله انسان و چهارپایان به دشت کوچک اما پر آب و سرسبز «چأری سرا»(cherriy sarra) می رسد تقریباً ۲۰۰ الی ۳۰۰ پایین تر از قله واقع است . در ابتدای دشت چشمه ای به غایت خنک با خاصیت اسیدی و پاک جاری است . در اطراف این دشت با فاصله هایی نه چندان زیاد گوسفند سرا های زیادی قرار داشت که در آنها گله های بره و گوسفند نگهداری می شد . علت نام گذاری ، وجود گیاهی است به نام «چأری»که به ظاهر شبیه پونه است اما با آن تفاوت زیادی دارد .از این دشت می توان به دهستان اشکور گیلان، استان قزوین و دهستان جنت رودبار (جان ده رودبار) رفت و هم می توان به جواهرده باز گشت .

نام این مکان با تفریح تابستانه مردم از یک سو و دفع سنگ کلیه از سوی دیگر گره خورده است . از دیر بازنام آن را «لپاسر» می نامند. در زبان رامسری «لپا» به جایی می گویند که سطح آب زیر زمینی بالا و زمین همیشه آب دار و در زمان های بارش یا پر آبی پای آدم در گِل بنشیند . در سطح شهرستان چند محل به این نام موسوم است.

IMG 20180417 121550 2 ییلاق لپاسر رامسر

IMG 20180417 121552 1 ییلاق لپاسر رامسر

IMG 20180417 121554 0 ییلاق لپاسر رامسر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 12 میانگین: 3.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد