جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

یک سوم رشته های صنایع دستی جهان در استان اصفهان است

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر جعفرصالحی یکشنبه شب در آئینی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در کاشان بیان کرد: نزدیک به ۶۰۰ رشته صنایع دستی تا کنون در جهان شناسایی شده که ۱۹۹ رشته آن در استان اصفهان وجود دارد.
وی افزود: هم اکنون نیز اصفهان دو سوم صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور را در خود جای داده که این توانمندی ناشی از ظرفیت های نهفته در شهرستان های این استان می باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان عنوان کرد: بیشتر صادرات صنایع دستی از استان اصفهان به صورت چمدانی و همراه مسافر بوده و بخشی دیگر از سایر پایانه های صادراتی از کشور خارج می شود، اما در مجموع بیش از ۶۰ درصد تولیدات صنایع دستی کشور مربوط به این منطقه است.
او اضافه کرد: گواهی مبدا برای کالاهای صادراتی صنایع دستی تا سال گذشته ثبت نمی شد و از این رو آمار دقیقی از میزان ارزآوری قابل ارائه نیست.
جعفرصالحی بالاترین میزان صادرات ثبت شده صنایع دستی کشور را ۵۰۰ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بود که البته شامل فرش نمی شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اشتغال پایدار به عنوان دغدغه مسئولان ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی پاسداران میراث ملموس و منقول فرهنگی کشور هستند که سفیران فرهنگی را به دورترین نقاط جهان می فرستند.
وی گفت: یکی از ستاره های اعطایی برای درجه بندی هتل ها باید با هدف حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی، با توجه به میزان استفاده آنها از صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اختصاص یابد.
جعفرصالحی افزود: اگر هنرهای سنتی و صنایع دستی در همه هتل های کشور به نمایش درآید، درآمد ناشی از فروش این محصولات از نیاز به صادرات خواهد کاست.
او ادامه داد: کاشان در این میان یکی از قطب های صنایع دستی کشور است و منسوجات دستباف این شهرستان مانند مخمل، زری، ابریشم، زیلو، گلیم، فرش و تابلو فرش قابل توجه می باشد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: نزدیک به هشت هزار کارگاه صنایع دستی در گذشته های دور در کاشان وجود داشت که هم اکنون تنها نزدیک به ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی باقی مانده که با خوش بینانه ترین نگاه، نزدیک به یک هزار نفر در آنها فعالیت می کنند.
وی با اشاره به حفظ شدن ۹۰ درصد صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی کاشان در مقایسه با سایر شهرستان ها اضافه کرد: با توجه به تناسب جمعیت از نظر استانداردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید چهار هزار هنرمند در زمینه تولید صنایع دستی و هنرهای دستی در کاشان مشغول فعالیت باشند تا از نابودی این هنرها جلوگیری شود.
جعفری صالحی در ادامه از دریافت مجوز برای کاشان با عنوان ‘شهر ملی نساجی’ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به برخورداری از ابریشم بافی، زری بافی، شعربافی، زیلوبافی و گلیم بافی تلاش داریم تا نشان تجاری جهانی ویژه ای برای این شهرستان دریافت شود.
او همچنین از راه اندازی نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی این استان در کاشان خبر داد و تشریح کرد: این بازارچه با تامین اعتبار نزدیک به ۱۰ میلیارد ریالی در هفته دولت در منطقه فین گشایش خواهد یافت.
به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با راه اندازی این بازارچه کاشان بستر امنی برای ایجاد سرمایه گذاری در بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی در کشور می شود.
به گزارش ایرنا، ۹ نفر از هنرمندان صنایع دستی کاشان که نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند و چند نفر از پیشکسوتان در ادامه این آئین در خانه تاریخی عامری ها تجلیل شدند.
۵۲ رشته صنایع دستی در کاشان فعال است و تا کنون ۳۳ هنرمند از این شهرستان از سال ۱۳۹۲ تا کنون موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور در رشته های مختلف شدند.
هم اکنون نزدیک به ۴۷ هزار نفر هنرمند در استان اصفهان در ۱۹۹ رشته صنایع دستی در کارگاه ها و یا خانه ها مشغول فعالیت هستند که ۶ هزار نفر آنها زیر پوشش بیمه قرار دارند.

اصفهان 1 یک سوم رشته های صنایع دستی جهان در استان اصفهان است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد