جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوه بمو شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ خرداد ۱۳۹۷

رشته کوه بمو شیراز، از سلسله جبال زاگرس در استان فارس، واقع در شمال شهر شیراز می‌باشد.
ویژگی ها
رشته کوه بمو از سلسله جبال در واقع در شمال شهر شیراز است که با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد. در مشرق به ارتفاعات خرمن کوه و در جنوب به دریاچة می پیوندد. مرتفعترین قلة آن کَل اد (ارتفاع حدود ۶۶۱ ، ۲ متر) است. رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می سازد و چندین درة دشت مانند در بین رشته کوه به نامهای چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک گردنة بالِش ) در شمال این رشته کوه دیده می‌شود. گردنه‌های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال غربی رشته کوه قرار دارد. آب رکن آباد در قسمت غربی آن واقع است . بندامیر در جانب شمال شرقی آن قرار گرفته، و راه قدیمی شیراز از جنوب شرقی رشته کوه می‌گذرد. تنگ الله اکبر (با دروازه قرآن در آن ) مشرف بر شیراز در جانب جنوبی آن واقع است . از شهرهای بزرگ منطقه، شهر شیراز در جانب جنوبی، و زَرقان در جانب شمالی آن واقع است . عشایر عرب خمسه در آبادیهای کوچک پیرامون آن ساکن شده اند و به زراعت و باغداری (انگورکاری دیم ) و دامداری اشتغال دارند. میانگین بارندگی سالانه در منطقه به حدود چهار صد میلیمتر می‌رسد.
پوشش گیاهی
زمینهای پیرامون آن منطقة استپی و نیمه استپی است، به عبارت دیگر نیم کم آب (با کمبود آب ) است . پوشش گیاهی آن به طور عمده از بوته زارها گَوَن و بوته‌های دیگر و شقایق و لاله واژگون تشکیل شده است و درختچه‌های انجیر وحشی و گیلاس وحشی و ارژن در آن یافت می‌شود.
پوشش حیوانی
در منطقة بمو از پوشش حیوانی می‌توان قوچ، میش، بز، پازن، آهو، کفتار، گرگ، گربه وحشی، خرس قهوه‌ای، گراز، پلنگ، روباه، خرگوش و خارپشت یافت . از پرندگان کبک، تیهو، کرکس، انواع چکاوک، هما، شاهین، دال و عقاب طلایی در آن به سر می‌برند. از خزندگان سوسمار، مار غیرسمی و افعی کوهی دارد.
حفاظت شده به مساحت ۰۷۵ ، ۴۸ هکتار در پیرامون آن احداث شده است . پایین‌ترین و بالاترین نقطة محدودة پارک از سطح دریا به ترتیب ۵۵۰ ، ۱ و ۶۶۱ ، ۲متر است.

 بمو 4 3 کوه بمو شیراز

 بمو 2 1 کوه بمو شیراز

 بمو 3 2 کوه بمو شیراز

 بمو 1 0 کوه بمو شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    این کوه دارای حیوانات و گونه های مختلف جانوران هست که توسط محیط زیست ازش حفاظت میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    كوه هاي عظيم و ديدني هستن با طبيعت و حيات وحش بي نظير و چشم نواز

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    کوهی بزرگ و با عظمت با پوشش گیاهی عالی و محل مناسب برای دیدن پرنده های وحشی و زیبا .نزدیک شیراز هم هست

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد