جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کمپین اردوغان برای احیای گردشگری ترکیه

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ بهمن ۱۳۹۵

ترکیه حالا قریب به یک‌سال است که به‌طور جدی با چالش کاهش گردشگران ورودی مواجه شده؛ آن هم ترکیه‌ای که تا کمی پیش از این، درآمد قابل ملاحظه‌ای از گردشگری کسب می‌کرد. حالا این کاهش ۳۰درصدی باعث شده اردوغان شخصا وارد عمل شود و با کمپینی تحت عنوان «همسایه‌ات را بردار و بیا»، دست یاری به سوی ترکیه‌ای‌های ساکن خارج از این کشور دراز کند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا در جمع نمایندگان صنعت گردشگری این کشور، اتباع ترکیه ساکن خارج را سفیران افتخاری صنعت گردشگری کشورش خوانده و از آنها خواسته با همسایگان و دوستان خود به ترکیه سفر کنند. اردوغان از هموطنان خارج‌نشینش خواسته سفری حداقل یک هفته‌ای در تعطیلات، برای دیدار از بستگان و دوستان و آشنایی با اماکن زیبا و دیدنی به ترکیه داسته باشند و حتی از دوستان و همسایگان خود هم برای گردش و دیدن ترکیه دعوت کنند.

او راه پیشرفت و موفقیت در صنعت گردشگری را نوآوری و به‌کارگیری استراتژی‌ها و روش‌های جدید عنوان کرده و گفته است: «قصد داریم این هدف خود را با افزایش ۸میلیون نفری گردشگران خارجی آغاز کنیم و برای دستیابی و رسیدن به این هدف بسیار مصمم و قاطع هستیم.» این مقام عالی ترکیه در سخنان خود یادآور شده است:‌ «بسیاری از اتباع خارجی که در بازار کار ترکیه مشغول به فعالیت یا مقیم هستند، از فرصت شناخت، مشاهده و زندگی واقعی در آن برخوردارند. ترکیه امکانات ویژه‌ای برای کارکنان ۵۰هزار شرکت سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرده که از این فرصت هم کارکنان این شرکت‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند و هم کارکنان مراکز این شرکت‌ها در خارج.» وی از آنها نیز دعوت کرده که حداقل یک هفته برای گذراندن ایام تعطیلات خود به ترکیه سفر کنند.

اقدامات عملی

البته این دعوت اردوغان با استقبال سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری ترکیه نیز همراه شده و تشکل‌های تخصصی گردشگری این کشور برنامه‌ریزی وسیعی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. تبلیغ رسانه‌های هوشمند، حضور در نمایشگاه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و ارائه تخفیف به گردشگران در خدمات گردشگری از جمله این برنامه‌ها بود. بر این اساس، هزینه خدمات اقامتی در ترکیه به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد برای گردشگران کاهش یافت و همچنین دو شرکت هواپیمایی ترکیه چند روز پیش اعلام کردند که نرخ خدمات حمل و نقل خود را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

صنعت گردشگری ترکیه در یک سال گذشته به شدت متضرر شده و تعداد ورود گردشگران با ۹ میلیون نفر کاهش به حدود ۲۵ میلیون نفر رسیده است. چنانچه اشاره شد، درآمد گردشگری این کشور به‌عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی، نزدیک به ۳۰ درصد افت کرده و بر اساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه در بخش صنعت گردشگری، در سال گذشته میلادی درآمد گردشگری ترکیه با ۷/ ۲۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، به ۲۲ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار افت کرده است. محاسبات نشان می‌دهد که برابر ۸/ ۷۲ درصد درآمد ارزی از صنعت گردشگری (به استثنای هزینه‌های رومینگ تلفن‌های همراه و خدمات بندری برای قایق‌ها) از سفر گردشگران خارجی و ۲/ ۲۷ درصد آن از سفر شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج به این کشور تامین شده است. در سال گذشته میلادی، سرانه مصرف ارزی گردشگران خارجی در ترکیه ۷۰۵ دلار محاسبه شده که این رقم برای گردشگران خارجی ۶۳۳ دلار و برای شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج ۹۷۸ دلار بوده است.

در همین مدت، هزینه‌های گردشگری ترکیه نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۴/ ۱۱ درصد کاهش یافته و به پنج میلیارد و ۴۹ میلیون و ۷۹۳ هزار دلار رسید. همچنین در سال گذشته، شمار سفر گردشگران ترکیه به خارج از این کشور، با ۸/ ۹ درصد کاهش به ۷ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۹۰۹ نفر رسید. سرانه هزینه ارزی شهروندان ترک در خارج در سال گذشته نیز ۶۴۰ دلار محاسبه شده است. طی مدت گذشته، گردشگری ترکیه تحت تاثیر بحران در روابط آنکارا ـ مسکو بر سر سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه و تحریم‌‌های جدی مسکو نیز قرار گرفت و باعث کاهش سفر گردشگران روسی به این کشور شد؛ این در حالی است که صنعت گردشگری ترکیه انتظار ورود ۶ میلیون گردشگر روسی به ترکیه را داشت. همچنین تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیک، کودتای ۲۵ تیرماه و نابسامانی‌های پس از آن و نیز اقدامات تروریستی پی در پی در شهرهای بزرگ ترکیه، سفر گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران اروپایی به ترکیه نیز افت کرد.

ایران، یکی از ۵ مشتری اول همسایه غربی

در همین حال، نوری شمشکلر، رایزن فرهنگی سفارت ترکیه از سفر یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال ۲۰۱۶ خبر داده و اعلام کرده که کشورمان جزو پنج کشور اولی است که گردشگران آن از ترکیه دیدن می‌کنند. همچنین به گفته فربال یامان، مسوول نماینده انجمن هتل‌های ترکیه، مسافران ایرانی برای ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. ترکیه امیدوار است در سال جاری میلادی، بخشی از ضررهای بزرگ اقتصادی در صنعت گردشگری در سال گذشته میلادی را جبران کند و بر همین اساس، دیدارها و سفرهای متعددی بین مقامات کشور ترکیه و کشورهای گردشگرفرست انجام می‌شود. یکی از اهداف مهم سفر اخیر اردوغان به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز همین موضوع جذب گردشگران عربی به ترکیه است که بازار بزرگ، مهم و ارزآوری برای صنعت گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. علاوه‌بر این به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جریان سفر اخیر نمایندگان ترکیه به ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه تهران نیز مذاکراتی برای جذب بیشتر گردشگران ایرانی صورت گرفت.

3617431299667750 2yde3kf3f9a962b675fa744476b67c1a56d02f40 کمپین اردوغان برای احیای گردشگری ترکیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد