جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای سن‌سن کاشان

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ آبان ۱۴۰۰

کاروانسرای سن‌سن کاشان ، در قریه سن‌سن در ۴۰ کیلومتری جاده کاروان‌روی قم – کاشان بین دو روستای آب شیرین و مشکان، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری کاروانسرا

این بنا از نظر معمارى جزو کاروان‌سراهاى حیاط‌دار چهار ایوانى و به شکل مربع است. مصالح بنا، گل و خشت و آجرهایى به ابعاد ۴×۲۰×۲۰ و ۵×۲۶×۲۶ و ۴×۲۴×۲۴ سانتى‌متر است.در داخل نیم‌تاق سردر، تزئینات آجری مشتمل بر پاباریک سوسنی و شاپرک‌ها تعبیه شده است و در لچکی‌ها نیز، خفته و راسته‌ آجری تزئینات بنا را تشکیل می‌دهند. نماى خارجى جبههٔ ‌جنوب شرقى که سردرِ ورودى در وسط آن قرار دارد، از ۱۴ طاق‌نما تشکیل شده است که آخرین طاق‌نماى آن کوچک‌تر از بقیه است. در وسط جزرها و سکوهاى آن‌ها، آثار جاى بستن حیوانات دیده مى‌شود.

180 کاروانسرای سن‌سن کاشان

نماى خارجى سایر جبهه‌ها، ساده و آجرى است. دالان و ورودى که مشتمل بر سه دهانه تاق و چشمه است، از طرفین به اصطبل‌ها راه دارد. فضاى داخلى، در هر چهار طرف، اتاق‌هایى دارد که تعداد آن‌ها در هر جبهه ۶ اتاق است. کاروانسرای تاریخی سن سن، از جمله کاروانسراهای بزرگ و معتبر می باشد که بر سر راه ری و قم به کاشان واقع شده و در گذشته از کاروانسراهای معروف این راه بوده است.

دالان و ورودی که مشتمل بر سه دهانه تاق و چشمه است، از طرفین به اصطبل‌ها راه دارد. فضای داخلی، در هر چهار طرف، اتاق‌هایی دارد که تعداد آن‌ها در هر جبهه ۶ اتاق است.

تزیینات بنا

در داخل نیم‌تاق سردر، تزئینات آجری مشتمل بر پاباریک سوسنی و شاپرک‌ها تعبیه شده است و در لچکی‌ها نیز، خفته و راسته‌ آجری تزئینات بنا را تشکیل می‌دهند. نمای خارجی جبهه ‌جنوب شرقی که سردرِ ورودی در وسط آن قرار دارد، از ۱۴ طاق‌نما تشکیل شده است که آخرین طاق‌نمای آن کوچک‌تر از بقیه است. در وسط جزرها و سکوهای آن‌ها، آثار جای بستن حیوانات دیده می‌شود. نمای خارجی سایر جبهه‌ها، ساده و آجری است. دالان و ورودی که مشتمل بر سه دهانه تاق و چشمه است، از طرفین به اصطبل‌ها راه دارد. فضای داخلی، در هر چهار طرف، اتاق‌هایی دارد که تعداد آن‌ها در هر جبهه ۶ اتاق است. اخیرا کاروانسرای تاریخی روستای سن سن با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار مرمت شده است.

 

کاروانسرای سن سن کاروانسرای سن‌سن کاشان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *