جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ چهلستون اردستان آتش گرفت

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ فروردین ۱۳۹۷

کاشان- ایرنا- بخشی هایی از سازه چوبی بنای تاریخی کاخ کوشک سرهنگ آباد معروف به چهلستون اردستان به دلیل آتش سوزی از بین رفت.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا علت این آتش سوزی را نامشخص اعلام کرد و گفت: بنای تاریخی کوشک سرهنگ آباد این شهرستان به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شده بود که پس از اطلاع، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شدند و نسبت به مهار آتش اقدام کردند.
‘ محمدرضا صدوقی ‘ با اشاره به از بین رفتن بخش هایی از سازه های چوبی این بنای تاریخی افزود: عمدی یا غیر عمدی بودن و همچنین عامل یا عاملان این حادثه آتش سوزی هنوز مشخص نیست.
وی بیان کرد: هم اکنون نیروهای آتش نشانی در محل مستقر هستند و جزئیات وقوع حادثه و همچنین میزان خسارت وارد شده در مصاحبه ای از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اطلاع رسانی خواهد شد.

نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می گردد.

 اردستان کاخ چهلستون اردستان آتش گرفت
کوشک سرهنگ آباد (نزدیک به یک سده پس از احداث) در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد و از آن پس خبر خاصی از بنا نبود.
این بنا از جمله اثرهای های تاریخی فراموش شده اردستان است که به رغم رونق گردشگری در استان اصفهان طی سال های گذشته، اسیر حوادث طبیعی شد و این روزها تنها سایه ای از شکوه گذشته را برای رهگذران تاریخ به یادگار گذاشته است.
باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ توسط ‘مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری’ مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان واقع است.
شهرستان اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، ۶۷ اثر تاریخی ملی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع می باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *