رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ نشیمن پاسارگاد

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ دی ۱۴۰۰

کاخ نشیمن پاسارگاد یا کاخ اختصاصی کوروش در شمال غربی کاخ بار کوروش قرار گرفته است. این کاخ با مساحت ۳۴۲۷ مترمربع از وسیع‌ترین کاخ‌های پاسارگاد به شمار می‌رود. تالار مرکزی این کاخ سی ستون از سنگ سفید دارد. ته ستون‌های چهارگوش زیبای آن با کف‌سازی عالی تالار، سلیقه و استادی فراوان بنیان‌گذاران کاخ را نشان می‌دهند.قدمت کاخ اختصاصی یا کاخ نشیمن از تخت جمشید بیشتر است و برای ساخت آن از کاخ‌های یونانی ایده گرفته‌اند.

 نشیمن 1-0 کاخ نشیمن پاسارگاد

کاخ نشیمن پاسارگاد

کف بندی در این کاخ قابل توجه است می توانیم مرمت های دوره هخامنشی را ببینیم به طوری که هرجا رگه ای در سنگ بوده تعمیر کرده اند و وصله های هخامنشی تا کنون باقی مانده اند. زیر ستون ها همه مکعبی دوپله ای هستند.
هریک از درگاه های اصلی را از یک تخته سنگ سیاه خوب تراشیده درآورده و به نقوش برجسته مزین شده اند. در این بنا، انبوهی از سنگ‌های سیاه و سفید به کار رفته است. درگاهی‌های تالار کاخ از سنگ سیاه مجهز به نقش‌های برجسته و خطوط میخی مزین به نام کوروش است که قطعاتی از آن کشف شده است.

 نشیمن 3-4 کاخ نشیمن پاسارگاد

کاخ اختصاصی پاسارگاد

استفاده از ماده‌‌ای قرمز رنگ برای درزگیر سنگ‌ها و قطعات گل با سفیدکاری نازک گچ و آجرهای قرمز رنگ به ابعاد ۵/۵×۳۲×۴۵ سانتی‌متر، از مشخصات دیگر این بنا است.یکی از ویژگی‌های کاخ پاسارگاد، نهرهای سنگی و سفیدی هستند که در محوطه کاخ احداث شد‌ه‌اند. در امتداد هر نهر، حوضچه‌های سنگی سفید به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر قرار دارد که در خاکبرداری‌های سال ۱۳۲۹، قسمت‌هایی از آن در محوطه وسیع شرق کاخ اختصاصی کوروش کشف شد که برای حفظ آن‌ها، مجدداً با خاک پوشانیده شده‌اند.

وضعیت نهرها نشان می‌دهند محوطه پاسارگاد به صورت پارکی بسیار وسیع بوده که نهرها و حوضچه‌ها آن را آبیاری می‌‌کرده‌اند تنها جرز جنوب غربی تالار بر جای مانده است که مانند جرز کاخ بارعام دارای کتیبه ای سه زبانی در چهار سطر به خط میخی همه در بردارنده معنای«من، کوروش، شاه هخامنشی» هستند.

ته ستونهای چهار گوش سی تا ستون سفید سنگی این کاخ کافیه تا هر توریستی رو برای دیدن این اثر ارزشمند به شیراز بیاره. اینجا یکی از بزرگ ترین کاخهای پاسارگاده و۳۴۲۷ مترمربع مساحت داره. تو این کاخ بی نظیر که کف سازی و نهرهای سنگی و سفیدش در سراسر کاخ کشیده شده و کنار هر نهر هم حوضچه های سنگی سفیدی داره. شالوده اصلی کاخ با هزاران قطعه سنگ سیاه و سفید ساخته شده.تو ورودی تالار کاخ هم نقش برجسته ای از سنگ سیاهه که اسم کورش به خط میخی روش حک شده.و یه سنگ نوشته میخی دیگه هم به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی اینجا کشف شده که روش نوشته: من هستم کورش، شاه هخامنشی.

 نشیمن 2-2 کاخ نشیمن پاسارگاد

نحوه دسترسی

مسلم است که در محتمل‌ترین حالت برای دسترسی به پاسارگاد ابتدا باید به شهر شیراز سفر کنید. پس از آن می‌توانید با ورود به جاده‌ی شیراز-اصفهان از سعادت شهر گذشته و پس از ۲۰ کیلومتر از طریق جاده‌ی فرعی به‌سمت روستای «مادر سلیمان» حرکت کنید. از اینجا پس از طی حدود ۴ کیلومتر به پاسارگاد خواهید رسید. این مسیر حدود ۱۳۰ کیلومتر به طول خواهد انجامید. بهتر است برای رفتن به مقبره‌ی کوروش از اتومبیل شخصی بهره بگیرید. علاوه بر این تور‌های گردشگری بسیاری هستند که هر هفته این مسیر را طی می‌کنند.

منطقه‌ی پاسارگاد اقلیمی نیمه خشک دارد. میانگین دمای آن ۱۲٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و حداکثر و حداقل دمای مطلق آن ۴۲ و ۲۲ درجه بوده است. آب و هوای نیمه خشک، بارندگی متوسطی را به‌همراه دارد. در واقع می‌توان گفت که تابستان‌های این منطقه معتدل و زمستان‌های آن نسبتا سرد هستند.

 کوروش 5-1 کاخ نشیمن پاسارگاد

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    به كاخ اختصاصی كوروش معروفه و مربوط ب دوران هخامنشیه ،در نزدیکی پاسارگارد هست. در بهار دشت لاله اش بسیار زیباست ، با اینکه خیلی مخروبه شده ولی دیدنش خالی از لطف نیست

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *