جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ فرح آباد تهران (قصر فیروزه)

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

کاخ فرح آباد یا قصر فیروزه تهران، انتهای خیابان پیروزی واقع شده است. قصر فیروزه مربوط به دوره قاجار در دوشان‌تپه به دستور مظفرالدین شاه قاجار ساخته شد.کاخ سلطنتی فرح‌آباد در سال ۱۲۸۱ خورشیدی در دهکده فرح‌آباد، در شرق تهران آغاز شد و پس از دوسال به پایان رسید. قصر فیروزه با الگو گرفتن از طرح کاخ تروکادرو پاریس، به شکل نیم دایره و با چند ردیف ایوان‌های روباز دورتا دور ساختمان ساخته شد. گنبدی فیروزه‌ای بر سقف کاخ قرار گرفته است. باغ و کاخ فرح آباد در اصل از سه محوطه مختلف تشکیل شده است‌. محوطه اول، محل سکونت مستخدمان قصر و یک اصطبل آجری‌، محوطه دوم، باغ کوچک و محوطه سوم نیز باغ و استخر بسیار بزرگی بوده است‌.

در طراحی باغ و قصر فیروزه، قرینه ‌سازی در نظر گرفته نشده است و به نیمه شرقی آن بیش از نیمه غربی پرداخته شده است. معماری کاخ سراسر اروپایی است.در زمان محمد علی شاه توجه زیادی به کاخ فرح آباد نشد و به همین خاطر در دوره او قصر از رونق افتاد. در دوره سلطنت احمد شاه، کاخ فرح آباد رونق گذشته خود را بازیافت و عمارت اندرونی به آن اضافه شد.در دوره پهلوی نیز، رضا شاه اهمیتی به این کاخ نداد، و در دوره محمدرضا شاه بود که کاخ بازسازی و دگرگون شد و با نام قصر فیروزه شناخته شد و سپس در پیرامون و دامنه‌های سرسبز آن منطقه خانه‌های ویلایی اشرافی ساخته شد.

بعد از انقلاب اسلامی، این منطقه کاربری نظامی پیدا کرد. پس از چند سال این کاخ به موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران تبدیل شد، اما اجازه بازدید همگانی از آن داده نمی‌شود.این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجازه بازدید همگانی از آن داده نمی‌شود و بدون هماهنگی امکان بازدید از قصره فیروزه وجود ندارد.

فرح آباد 1 کاخ فرح آباد تهران (قصر فیروزه)

فرح آباد 2 کاخ فرح آباد تهران (قصر فیروزه)

فرح آباد 3 کاخ فرح آباد تهران (قصر فیروزه)

قصر فیروزه کاخ فرح آباد تهران (قصر فیروزه)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *