چهلستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است. باغ چهل ستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شدهاست و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شدهاست.
۱.سقف باشکوه نقاشی تالار ۱۸ ستون و سقف آئینه کاری تالار آئینه و مدخل آئینه کاری تالار جلوس شاه عباس دوم.
۲.ستونهای عظیم تالارهای ۱۸ ستون و تالار آینه که هر یک از آنها تنه یک درخت چنار است.
۳.شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار و ازارههای مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.
۴.تزیینات عالی طلا کاری سالن پادشاهی و اتاقهای طرفین تالار آئینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی که شاهان صفوی را به شرح زیر نشان میدهد:
شاه عباس یکم در پذیرایی از «ولی محمدخان» فرمانروای ترکستان
شاه اسماعیل یکم در جنگ چالدران
شاه تهماسب یکم در پذیرایی از «همایون» پادشاه هندوستان
شاه اسماعیل یکم در جنگ با «شیبک خان ازبک»
شاه عباس دوم در پذیرایی از «ندر محمد خان» امیر ترکستان
یک تابلوی بزرگ از جنگ کرنال که در سلطنت نادرشاه افشار افزوده شدهاست.
تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون وجود دارد که در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شدهاست.
آثار پراکندهای از دوران صفویه مانند سردر «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک» آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینهدوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شدهاست.
سال ساختمان کاخ چهلستون به موجب اشعاری که در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده، مصراع: «مبارکترین بناهای دنیا» میباشد که به حساب حروف ابجد سال ۱۰۵۷ هجری قمری (مصادف با ۱۰۲۶ هجری خورشیدی و ۱۶۴۷ میلادی) میشود، یعنی پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم.
سنگ شیرها و مجسمههای سنگی اطراف حوض و داخل باغچهها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر صفویه یعنی آئینه خانه و عمارت سرپوشیده باقی مانده و به این محل منتقل شدهاست.
تندیسهای چهارگانه در گوشههای استخر باغ، آناهیتا ایزدبانوی آبها هستند.
اگرچه انعکاس ستونهای بیست گانه تالارهای چهلستون در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهلستون را بیان میکند، علاوه بر آن عدد چهل در ایران قدیم کثرت و تعدد را میرساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون میتواند به علت تعدد زیاد ستونهای این کاخ نیز باشد.
در ابتدا ستونها با پوششی از آینهکاریهای زیبا تزیین شده بوده که در زمان حکومت ظل السلطان قاجار در اصفهان این آئینه کاریها تخریب شدهاست و روی نقاشیهای صفوی با گچ پوشانده شدهاست.
انجمن مقدس ملی اصفهان (۱۳۲۴–۱۳۲۶) اصلی ترین نهاد سیاسی و تصمیم گیری شهر اصفهان در دوره مشروطه اول بودهاست. اعضای این شورا با انتخاب مردم اصفهان به شورا راه پیدا کردند و نورالله نجفی اصفهانی ریاست این شورا را بر عهده داشتهاست. این انجمن بین سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶ هجری قمری یعنی از مهاجرت قم تا به توپ بستن مجلس در محل چهل ستون اصفهان تشکیل شدهاست.
نظر کاربران :
خیلی زیباست، ورودیش هم عکس های زیبایی می فروشن
مجموعه چهل ستون عالیه عااالی.مخصوصا در شب. اگه برای عکاسی میرید شب برین شاتای زیبایی میشه زد
چهل ستون اصفهان واقعا زیباست یک معماری منحصر به فرد و در خور شأن ایرانیان دارد نوع بنا و نقاشی های زیبای داخل بنا این مکان تاریخی را معروف کرده پیشنهاد می کنم برای عکاسی در شب به این بنا بروید زیرا انعکاس ساختمان در حوض رو به رویش فضای زیبایی برای عکاسی را به وجود می آورد
خیلی زیبا خیلی ارزون فقط سه تمن واقعاً ارزششو داره اینکه همشون نزدیک همن و پارکینگ هم زیاده ماشینو بزاری پیاده بری بگردی عالیه اصفهان…
انعکاس بیست ستون عمارت شاعی چهاستون بر آب استخری بزرگ، آن را تبدیل به چهلستون کرده است
واقعانقاشي هاي بي نظيري و بكري دارد و معماري شگفت انگيزي داردجز مكان هاي معروف ايران است
یکی از ابنیه های تاریخی اصفهان که با نقاشی ها و معماری اصیل، تاریخ و فرهنگ ایرانی را به رخ می کشه، با باغی زیبا و درختانی کهن و استخری که آینه تمام قد عمارت اصلی است و بیست ستون اصلی و موجود رو به چهل ستون تبدیل کرده . دیدن این شکوه و زیبایی رو درروز با خورشید تابان و شب با نورپردازی زیبا به همه پیشنهاد می کنم .
اين بنا را حداقل دوبار بايد ديد
يكبار در شب و يكبار در روز ، چون هر زمان زيبايي منحصر به فردي رو شاهد خواهيد بود
این واقعا خیلی زیبا بود حیف که عکس برداری داخل بنا ممنوع بود.
طی سفرمون ب اصفهان از این مکان دیدن کردیم، هم بیرون و هم داخل بنا زیبا بود و پر از نقاشی های اصل و دست نخورده