رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ مرداد ۱۳۹۶

چادر شب بافی

لینک این مطلب کپی شد!

تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی اند که با استفاده از نخهای ابریشمی رنگارنگ چادر شبهایی با رنگهای زنده و شاد می بافند. چون در قدیم از آن در شب برای روانداز استفاده می شد آن را چادرشب نامیده اند. چادرشب معمولا در اندازه های۲ در ۲ متر با زمینه قرمز و دارای طرحهای مشبک و چهارخانه با نقوش هندسی ، گیاهی و حیوانی بافته می شود. چادرشب هم اکنون در شهرهای رامسر ، آلاشت، لفور و هزار جریب بهشهر بافته می شود.

رنگهای بکار برده شده بیشتر نارنجی ، قرمز ، زرد و بطور کلی رنگهای شاد و زنده هستند . نقوش آن ذهنی و بر اساس اشیا و حیوانات می باشد ، که تعدادی از آن شامل ماه ویریب دار ، اسب و سوار ، قالی گل ، گل ماکو ، چلچراغ ، سلم داریا زربین دار ، بز کوهی ، مرغ ، جوجه و بره می باشد .
انواع چادر شب :
۱- چادر شب چهارخانه
۲- چادر شب یک رنگ ، که این نوع از ارزش بیشتری برخوردار است .
چادر شب ، بافتی از گلیم و پارچه را تواما” دارا می باشد . طریقه نقش اندازی روی آن دقیقا” مانند گلیم بافی است و از الیاف پنبه ای یا ابریشمی بافته می شود که اینکار توسط زنان انجام می گیرد . این چادر شب چهار گوش ، از بهم دوختن قطعاتی به پهنای ۳۱ سانتیمتر و در ابعاد کلی ۸۰/۱ * ۲ یا ۵۰/۱ * ۲۰/۱ موجود می باشد .
ابزار کار : ۱ – دستگاه نخ ریسی ( چر ) ۲ – دستگاه بافت پاچال
مواد اولیه : کاموا ، ابریشم

در حال حاضر بعلت سختی بافت چادر شب و عوارض جانبی ، نسل جوان استقبالی از فراگیری این هنر بعمل نمی آورد . با وجود تشکیل شرکت تعاونی در روستای قاسم آباد ، کمبود سرمایه و افزایش هزینه تولید ، کمبود مواد اولیه ، نیاز آموزشی استادکاران و بافندگان و نداشتن نمایشگاه مناسب برای عرضه کالاهای تولیدی از جمله مشکلات گسترش این هنر سنتی می باشد .

در چادرشب بافی دو وردی ۲ تا ورد و ۲ تا پاکتله در دستگاه پاچال وجود دارد و بافتن در این روش آسانتر است اما چادر شب بافی روی دستگاه پاچال با ۴ ورد دارای ۴ چاکتله یا پدال است که هنرمند باید دقت زیادی در ترتیب بکارگیری پدال ها داشته باشد و از طرفی برای تار تنیدن در محوطه تعداد تارها مانند چادرشب ۲ وردی بکار می رود اما پس از آن روی دستگاه چله دوانی یا پایه چله دوانی از ۴ ورد استفاده می شود که این مرحله خیلی دقت می خواهد و باید به ترتیب خاصی تارها را از ۴ ورد عبور داد و در این روش نیز فقط از یک شانه استفاده می شود و تفاوت عمده ۲ ورد و ۴ ورد در تعداد وردها، تعداد پاکتله و مهمتر از همه نحوه بافتن چادرشب می باشد که در ۲ ورد یک پاکتله زده می شود و سپس شانه زده می شود و پاکتله بعدی زده می شود و ادمه پیدا می کند اما در ۴ وردی مراحل بافتن تارها با استفاده از ۴ پادکتله و با دقت خاصی پشت سرهم انجام می شود.

چادر 1 چادر شب بافی

 

چادر 2 چادر شب بافی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *