جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیکره سنگی بابا داوود عنبران

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ خرداد ۱۴۰۲

پیکره سنگی بابا داوود عنبران ،در ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل و در شهرستان عنبران واقع شده‌است. ارتفاع این پیکره بی نظیرحدود ۲۰ مترمی‌باشد. این پیکره به شکل انسانی که به روبرو نظاره گراست تشکیل شده‌است.این پیکره شبیه مجسمه ابوالهول درمصرمی‌باشد. هرساله عده زیادی از گردشگران جهت دیدن این پیکره به شهرستان عنبران در شهر نمین مسافرت می‌نمایند. گروهی از دانشمندان و ایرانشناسان این تندیس را همان نگهبان دریای مازندران(خزر) می‌دانند که در شبرنگ نامه، کتاب حماسی سده هفتم هجری، از آن یاد شده است.

به راه اندرون کوههای بلند              فرازش یکی کهنه سنگ نژند
زبر کوه بیند کران تا کران                 نگهبان دریای مازندران

بابا داود عنبران پیکره سنگی بابا داوود عنبران

با طی مسافتی حدود یک کیلومتر از شهر عنبران بسوی روستای مرزی و تاریخی عنبران علیا در دره معروف به تانگی بالاتر از چشمه ” خان هونی ” بر بلند ای تپه‌ای معروف به بابا داوود عنبران پیکره عظیم به نام ابوالهول ایران قرار دارد که یاد آور پیکره سنگی ابوالهول مصر می‌باشد. این پیکره سنگی جلوه گر سیمای نیم تنه انسانی است غول پیکر که در کنار آن تمساحی عظیم الجثه آرمیده است. در دامنه این بنای حیرت انگیز غاری بزرگ نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب نموده بر اهمیت اکوتوریستی این مجموعه دیدنی می‌افزاید. اگر گردشگر به دیدن همدان رفته باشد با دیدن این مجموعه، شیر سنگی و غار علی صدر را در ذهن خویش تداعی خواهد کرد و یا اگر جهانگردی با سابقه باشد امتیاز ی در خور توجه دربین نقاط دیدنی سایر نقاط جهان به این منطقه خواهدداد.

پیکره سنگی بابا داوود عنبران پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود عنبران از دیدگاه مردم

در اعتقادات و باورهای مردم منتطقه عنبران و نمین و میناباد، “ بابا داوود ” جایگاهی عمیق در تاریخ فرهنگ و مدنیت این سرزمین داشته که برای دیدن این زیبایی‌ها باید با چشم دل نظاره گر گذشته تاریخی آن باشیم که مطمئنا جدای از تاریخ و فرهنگ غنی عنبران و سرزمین بزرگ تالش نیست. این منطقه به جهت دنج و آرام بودن، بزرگانی از اولیاالله را در خود پرورش داده که به سیرو سلوک و عبادت وچله نشینی و راز و نیاز بدون تکلف و ریا با یگانه هستی بخش عالمیان پرداخته‌اند، به همین جهت این مکان دارای ارزش معنوی میباشد. بطوری که اهالی برای ادای نذرو قربانی خود به آنجا مراجعه می‌نمودند. احاطه این پیکره سنگی توسط کوه‌های سر به فلک کشیده همانند قلعه‌ای طبیعی سترگ بر افسانه‌ای بودن آن دامن می‌زند.

به جهت وجود آثاری از آبگیر و سد در قسمت شمالی پیکره، اهالی اعتقاد دارند این مجسمه بدلیل شباهت به صورت انسان توسط اجدادشان تراشیده شده و در نهایت به شکل کنونی در آمده است. شواهد موجود در اطراف پیکره بیانگر اتراق افرادی در کنار آن برای مدتی مدید بوده که آثاری را از خود بجای گذاشته‌اند. اما برای یک نتیجه‌گیری علمی تکیه بر آراء اهالی و نظر عامه مردم نمی‌تواند ذهن کنجکاو گردشگران را ارضاء نماید. لازم است اکیپی از باستانشناسان با در نظر گرفتن لایه‌های فرهنگی و زبان باستانی منطقه مطالعات عمیقی را برنامه ریزی نمایند. تا هویت واقعی این پدیده جهانی برای جهانیان مشخص گردد.

با تورقی به برگه‌های تاریخ یک قرن گذشته و به علت جداسازی بخشی از عنبران از خاک ایران و وجود آثا ر تاریخی مرتبط در آنسوی مرز استفاده از سازمان‌های بین‌المللی و نیز باستان شناسان جمهوری آذربایجان برای روشن شدن زوایای پنهان پیکره سنگی بابا داوود عنبران ضروری به نظر می‌رسد.

پیکره سنگی بابا داوود عنبران2 پیکره سنگی بابا داوود عنبران

جاذبه های گردشگری منطقه

مطمئنا با بررسی و اظهار نظر کارشناسان، باستان شناسان و پژوهشگران آوازه این سرزمین به اقصی نقاط جهان خواهد رسید. که هم برای تمدن بزرگ تالش و کادوسیان و هم استان اردبیل افتخاری بزرگ بحساب خواهد آمد. حلقه گردشگری گیلان، شمال تالش، آستارا ، گردنه حیران، اردبیل و سرعین را بخوبی تکمیل می‌نماید. که ضمن افزایش طول متوسط اقامت گردشگران در منطقه بر میزان رضایتمندی آنها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این اکوسیستم و مجموعه گردشگری در کنار بازار هفتگی روزهای سه شنبه و جمعه عنبران و دیدنی‌های شهر فرهنگ پرور نمین و صنایع دستی آن از جمله گلیم، مسند، کیف و جوراب ، جاجیم و انواع دیگر دست بافته‌های اهالی مرز نشین عنبران قادر خواهند بود. همانند کفه‌ای دیگر از ترازوی گردشگری استان اردبیل معادل آبهای گرم سرعین در خدمت شما باشد.از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل هم دیدن بفرمایید .

پیکره سنگی بابا داوود عنبران4 پیکره سنگی بابا داوود عنبران

نحوه دسترسی به پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود عنبران در ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل و در شهرستان عنبران از توابع شهر نمین واقع شده است. برای رسیدن به ابوالهول ایران، باید مسافتی حدود یک کیلومتر از شهر عنبران به سوی روستای مرزی و تاریخی “عنبران علیا” رو طی کرد .

74604546327089378653 پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود عنبران5 پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود عنبران6 پیکره سنگی بابا داوود عنبران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *