رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ بهمن ۱۳۹۲

پل شاه علی

اشتراک گذاری

این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بند شاه علی برروی نهرداریون در جنوب شوشتر و غرب امام زاده عبدالله واقع شده است.پل شاه علی از بناهای ساسانی است که بر روی نهر داریون ساخته شده است و بهمراه پل بند لشکر در خارج از دروازه لشکر به سمت اهواز قرار داشت. این پل توسط صخره سنگی بزرگی که در ظلع شمالی پل قرار داشت به پل بند لشکر متصل بوده و بین دو حصار قدیمی شهر و و حصار باغ شاه قرار گرفته بود. پل شاه علی در دوره صفوی مرمت شده است. «خواجه شاه علی» ماده تاریخ است که بیانگر سال ۱۰۲۰ است. بند شاه علی بر روی نهر داریون در جنوب شوشتر و در غرب امامزاده عبدالله واقع است و پل شاه علی بر روی یکی از کانالهای منشعب از نهر داریون ساخته شده که آب باغ شاه را تامین می کرد.

این پل ظاهراً عامل ارتباط بین شوشتر با روستاهای جنوبی آن بوده است. در حال حاضر در کنار این پل، پل جدیدالاحداث ملت که به سمت اهواز می رود قرار دارد. پل شاه علی که در حال حاضر چیزی در حدود ۱متر از آن به زیر زباله ها و خاک های اطراف رفته است، از زمان احداث پل جدید ارتباط بین اهواز و شوشتر کاملا بدون استفاده باقی مانده است. در پشت پل مذکور لوله های فاضلاب شهری قرار دارد که به زیر پل منتقل می شوند. این پل تا زمان پهلوی دوم استفاده می شد.

معماری
طاقهای ضربی شکل پل که در حال حاضر ۳ عدد از آنها باقی مانده از آجرهایی با ابعادcm 21*20 ساخته شده است وبدنه پل از سنگ لاشه و سنگ های صخره ای ساخته شده جنس ملات بکار رفته از جنس ملات ساروج می باشد.


متون تاریخی

سفرنامه حاج نجم الملکمخارج بازسازی آنرا دولت در زمان حشمت الدوله و سایر بخرج دیوان آورده اند و ساخته اند و مخارج بازسازی آنرا دولت در زمان حشمت الدوله مشخص کرد و این کار انجام نشد و خود رعایا چون کمال احتیاج به این پل دارند با چوب چیزی سر هم بندی کرده اند وآب در وقت طغیان آب این چوبها را می برد.

شاه علی پل شاه علی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *